• mammsen

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-03-19 13:38:50 följande:
    Nu när vi snackar sjukskrivning så undrar jag om någon vet, påverkar en sjukskrivning själva föräldrarpenningen?
    När man är sjukskriven så räknas det som inkomst =)
    Dock får man ju inte lika mycket som om man arbetar heltid när man är sjukskriven heltid och det kan ju påvärka..

Men som ex hade min syster varit arbetslös ganska länge när hon fick barn och fick därför lägstanivån på mammapenningen, sedan blev hon gravid ganska tätt efter och med nästa barn så höjdes mammapenningen till barn 2 eftersom den var baserad på hennes inkomst (mammapenning till barn 1)

Och när jag pratade med försäkringskassan om detta eftersom jag varit sjukskriven för graviditetsillamående så sa de att sjukskrivningen räknas som inkomst och påvärkar därför föräldrapenningen =) 
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-03-19 13:56:14 följande:
    Natlup - här är länken till den stolen jag nämnde www.hts.no/se/products/izikid_functions.php  
    Jag tycker det känns galet! Att sätta en bebis i en sådan stol!!
    Grannen fick min acta graco jag köpte 2009 till min dotter då, de började använda den när hon var ca 7 månader så lillan skulle se lite mera och det såg helgalet ut så de bytte tillbax till babyskyddet ett tag till.. Fast den gick det iof inte att ställa in olika rygglägen på som på den till den besafen som du länkade till, jag undrar dock hur mycket skillnad det gör,, Kanske bara är jag som är larvig! Ber om ursäkt om jag framstår som koko!! Haha

Jag bara minns känslan av när jag satte dottern i sitt nya fiona babyskydd första gången och tyckte det kändes helt galet! Haha (hönsmamma kanske) 
  • mammsen
    NiniMe skrev 2012-03-19 14:00:17 följande:
    Usch då får jag hoppas att jag slipper det.. Jag jobbar bara 75% och har inte den fetaste lönen, tycker mammapengen är snål redan :/
    Men om du jobbar 75% så kan du ju anmäla dig hos arbetsförmedlingen att du söker jobb på 25% sedan kan du sjukskriva dig 25% Det är ju någon 1000-lapp extra varje månad ju! skulle jag gjort! Vilket säkert många tycker e skitdumt och att "utnyttja systemet" men det skiter jag i om det skulle innebära att jag fick en bättre mammapenning så jag kunde ha en bättre ekonomi för mina barn ;)
  • mammsen
    godisbit skrev 2012-03-19 14:06:32 följande:
    mammsen - när vi kollat på stolen i butik  ser man ju inte exakt hur den sitter i en bil (de står ju mest bara på hyllorna) och hur mkt de olika rygglägena faktiskt gör... Det är bra synpunkter du lyfter fram så jag tycker inte du är larvig alls. Innan jag köper en sån här stol vill jag nog se hur den blir monterad i bil, men annars är jag väldigt tilltalad av att en stol kan funka så lång period =)
    I de flesta babybutiker finns ju en bilstol där butikspersonalen brukar visa hur man sätter fast den osv.. Åk till en annan butik och titta där, sen är det klart ni kan köpa den någonannanstanns, går den bara att få i bra lutning hade säkert jag med kunnat använda den till bebis men det är så himla skönt med ett babyskydd man kan bära med sig, utan att väcka bebisen, ställa i kundvagnen när man handlar osv,, Jag hade ett alldles vanligt babyskydd jag köpte på rea för knappt 1000kr, den var rundad i botten så man kunde gunga den på plan yte med, det var inte heller så tokigt! =)
  • mammsen

Ska på barnbytesdag i Lidköping på lördag, jag väntar som en galning!
    Det brukar alltid ha massor och dessutom brukar det vara riktigt fina grejjer, fick hem 2 papperskassar fulla med kläder som såg nästan nya ut till dottern för ett år sedan, tror det gick på 300spänn! Samt en jättefin cykel för en 50lapp! Helt galet!! Någon mer som ska på något liknande nu på våren? Minns någon redan hade varit,, Ska försöka hitta massa bra kap! Helt hysteriskt längtar jag haha 

• mammsen
    natlup skrev 2012-03-19 15:05:30 följande:
    Jag tycker inte alls du e koko! Tvärt om detta är mitt första barn så behöver lite feedback. Man kan luta denna stol bakåt så den blir lite mer i "liggläge" men tror dock att det blir att ta emot min brors babyskyd. Jag vill inte ha något på mitt samvete att det händer lillan något under bilfärden hem. Sen hemma kan man testa allt i lung och ro.

Tack för eran respons! 
    Ja! Det låter som en bra ide! Så behöver du inte stå utanför bb och få panik för hur du ska få hem bebben! Väl hemma kan mna ju alltid åka och köpa ett babyskydd och undvika att åka någonstanns under tiden, bra att du kan låna av din bror =)
    DetGodaLivet skrev 2012-03-19 15:22:03 följande:
    Jag köper nästan alla barnkläder och barngrejer (leksaker, cyklar, skridskor, babyprylar...) på sådana bytardagar. Finns folk som säljer jättefina grejjer för en småslant. 

Då kan man kosta på sig att vara mer kräsen, handla mer och av bättre kvalitet och dyrare märken. Sedan känns det bra för miljön och för babyn (nya textilier innehåller mycket kemikalier).   
    Ja! Det är alltid så himla billigt! Mycket billigare än på seconhand och sånt, dessutom brukar det vara jättefina saker! Jag längtar som tusan och har redan gått igenom "planeringen" med sambon vad vi måste skynda oss och kolla efter först osv haha

• mammsen
    14mars skrev 2012-03-19 17:15:24 följande:
    Vi har införskaffat en tvättmaskin, så det känns skönt!! :) Tack för tipsen, det ska vi absolut kolla upp! :)
    Man kan ju alltid köpa ett litet paket "engångsblöjjor" och ha hemma som trygghet ifall man känner att man behöver dem.. Det kan ju vara ganska praktiskt med engångsblöjjor då man är på språng, resa/stan/släkt/vänner osv och slippa gå omkring med 2-3 stinkande bajsblöjjor i skötväskan.. 

• mammsen
    Angelica1991 skrev 2012-03-19 19:16:03 följande:
    Hej Hej idag har jag vart på ultraljud. Allting var kanon bra. Helt underbart :D vart bakflyttad 2 dagar :) och jag har i framvägg vilket jag inte märkt av fullt ut. Men nu när hon sa det så stämmer det nog för att jag inte alltid känner henne kicka speciellt hårt :D och det är en liten tjej :D så underbart . Jag har vart lycklig hela dagen. Bild kommer upp på bild tråden när jag sätter mig vid en dator senare ikväll. Nya räkningen blir att jag går in v 19 imorn :D var inte värre än 2 dagar Hehe
    Då har du BF 19 Augusti va?? Som jag! =)
  • mammsen
    7eHimlen skrev 2012-03-20 09:27:14 följande:
    Hur tidigt "får" man egentligen sätta ihop och bädda spjälsängen? :P Vi köpte ju vår på IKEA strax efter att Daniel & Victoria fått Estelle (de hade ett erbjudande då, att om man köpte madrass så fick man en spjälsäng!!) så nu står den bara i kartongen i vardagsrummet o vi är ju såååå sugna på att ställa upp den i sovrummet. Men det är ju så länge kvar *s* BF 25/8, RUL nästa vecka först. jag har sagt till frugan att tidigast i juni, men det är ju så svårt att låta bli!! Hade vi haft ett barnrum hade det inte gjort nåt ju, men nu ska den ju stå i vårt sovrum läääänge innan bebisen kommer. Vad tycker ni? När är det inte "för tidigt" längre? :P
    Det är ju alldles lagom att sätta upp den och bädda nu! Är det någopn som anmärker/klagar så får ni ju bara hävda  att det är ju den perfekta förvaringen för alla bebisprylar ni kommer köpa på er med ;)
    fransyskan skrev 2012-03-20 08:52:47 följande:
    Hoppas det går bra! Har också haft riktiga "domedagskänslor" men det har (knock on wood) aldrig vart något fel.

Jag vaknade tidigt imorse och bakade muffins och plockade ihop böcker till en välgörenhetsförsäljning. Har blivit väldigt "plockig" hemma; vi bor så litet och babyn måste ju rymmas. Hade gärna flyttat till en 2a men vår hyra ligger redan på 8000 kr.
     Shit! vart bor du någonstanns!? Vi hyr en villa på 3rok för 3800kr/mån inklusive värme och sophämtning.. Dock saknar jag stan!
  • mammsen
    fransyskan skrev 2012-03-20 11:01:35 följande:
    I en "suburb" utanför Paris, i Frankrike. Har tittat på 2or men de kostade alla kring 10,000 kr per månad i vårt område (och mer i andra "snoffsigare" områden). Får verkligen hemlängtan när jag läser om alla som kan ha ett eget fint babyrum medans jag letar efter en extra-pytte-liten baby-säng som ska rymmas i vårt sovrum.

För att inte nämna att man bara har tre månaders betald föräldraledighet efter att barnet kommit (som mamma) och elva dagar (som pappa)...
    3 månader!!! OMG!!! Jag hade skrivit min adress hos någon svensk släkting!! Då kan du ha rätt till viss föräldrapenning härifrån även om du bor utomlands!!! Eller skuggläste något om det när jag kollade föräldrapenning på www.forsakringskassan.se tidigare idag..

Vad gör ni efter 3månader då?? Här FÅR inte ens barnen börja på dagis innan de fyllt ett år ju!! Galet!!

3 månader.... shit!!

Svar på tråden Augustibebis 2012