• mammsen

Augustibebis 2012

Blomsterfröna skrev 2012-03-26 16:51:51 följande:
    Hur ska man klä dom små bebisarna sommartid? Nu kommer man ha en nyfödd mitt i aug. Hur ska ni göra??
    Min dotter är ju förr i dec, men jag föredrog då att ha pyjamas på henne första 2 veckorna, de är lite luftigare än body och byxor och trycker dessutom inte i den känsliga magen, föredrog dessutom pyjamaser med fötter eftersom de lätt blir kalla och lite blåa om händer och fötter just i början,, Korta armar och byxor på kläder kommer jag undvika om det inte är VÄLDIGT varma dagar tror jag, alternativt bara svepa in naken bebis med blöjja i en tunn filt =)

I vagnen och bilen har jag nog vanliga kläder som inte är för varma och är del lite kyligt/blåsigt så kommer jag ha filt/täcke så man lätt kan anpassa om man behöver ha varmare/svalare, jobbigt att klä på bebis för mycket och vara tvungen att ta av ett lager, bättre med lagom kläder och filt/täcke tycker jag =) 
  • mammsen
    Issan8 skrev 2012-03-26 19:16:11 följande:
    tack för tipset, nej inte läst den, hur får man en toppenförlossning, hade du övat mycket andningsteknik?
    Nej inte övat något alls, men det står lite om andningsteknik däri =)
    Fast förenklat, inget i boken är sådär knepigt och jobbigt att förstå sig på så man bara går och oroar sig för att göra fel utan har mer budskapet att det viktiga är ATT man andas! Men sedan kan man läsa fördjupningarna och olika andningstekniker och vad andra anser är possitivt och negativt med just de teknikerna,, 
       Men det rör sig mycket om det praktiska runtomkring som hur allt går till när man kommer till förlossningen och handlar om att förbreda er som föräldrar på det man kan förbreda sig för. Budskapet med boken är nog i grund och botten att känna sig trygg och lugn och våga stå på sig och känna att man har rätt att stå på sig och vara frågvis om man undrar över något. 
       Inför första förlossningen läste jag denna boken ganska tidigt och hann aldrig få några förlossningsrädslor, jag längtade efter att värkarna skulle sätta igång och tyckte det skulle bli jättespännande!! Jag körde lixom på utefter vad jag tyckte kändes bäst just för stunden och valde varmt massagebad, akupunktur och lustgas som bedövning, det var nog vid en eller 2 värkar som jag skrek att "jag ville dö och ha någon starkare jävla bedövning och få ut ungen nu för i helvette någon gång då!!" haha Det var mellan den aktiva fasen och krystningsfasen eller vad man ska säga, men mellan 2 krystvärkar så utbrast jag att "detta kan jag ju göra igen" så när jag säger att jag hade en toppenförlossning eller en drömmförlossning menar jag ju inte att den var smärtfri, men jag fick aldrig panik eller kände mig hjälplös utan hadde ganska mysigt med tända ljus och sällskapspel mellan värkarna.. Det gjorde såklart skitont men smärtan satt ju inte alls på de ställena som man tänker sig och det är inte alls att föda fram barnet som är värst,, svårt att förklara,, 
       Men! nu till denna förlossningen har jag oroat mig som tusan och haft lite ångest men jag har iallafall läst i denna boken om förlossningen igen och känner mig så mycket lugnare igen! Hatar alla böcker som bara focuserar på smärta, smärtlindring, komplikationer och allt som kan gå fel! Det går ju trots allt oftast bra, och när man känner sig trygg och lugn går det oftast både snabbare och lättare =)

Oj! Vad långt det blev nu! Sorry!!
  • mammsen

Åh! Nu har jag plöjjt mig igenom de sidorna jag missat! Så nu måste jag skriva det jag kom för att göra!!

Vi var på extra RUL på emmasultraljudsklinik idag och det är minsann en liten prins vi ska ha!
    En lat liten trotsig en som inte vill visa upp sig utan bara ligger och trycker sig mot moderkakan! Haha

Besöket kostade bara 850kr och det tog ca 50min, Vi fick 6st stora bilder (i vanlig fotostorlek typ) samt bilder på en skiva =) 19+1 idag och jag är såååååå Lycklig!!

När vi berättade för dottern att hon skulle få en lillebror sa hon bara "Neeeej!!! inte en kille!!!" Hon önskade sig en lillasyster haha sedan sprang hon upp till mormor och bara skrek på vägen upp att "Mormor, mormor jag ska få en lillebror" <3 

• mammsen
    Ellenbmt skrev 2012-03-27 07:42:23 följande:
    Jag vill påstå att min var en drömförlossning med. Sprack lite, bajsade på mig lite och hade såklart onda värkar ett bra tag, men alla var så söta och jag fick bada som jag velat och tiden sprang iväg och själva krystningen gick fort och bra. Det var kul att föda! En sån enorm energiladdad upplevelse. Det vill man absolut vara med om. Men denna gången är jag nervös, det var jag inte då....
    Vad roligt att höra fler som känner som jag!! Folk brukar nästan titta lite snett på mig när jag säger att jag var nöjd med min förlossning/längtar efter nästa haha 
    Skitjobbigt! det är som om man inte får säga att det kan vara ok/kul/spännande att föda..
    Som om folk tror att man försöker vara "märkvärdig" eller ljuger osv..

Jag tyckte det jobbigaste var att ha ont efteråt och att det var jobbigt att gå på toaletten och sånt efter, då ville man ju bara ha det bra! Jag fick dock sy en del stygn,, men det var inte något jag tänkte på under själva förlossningen.. Jag hade inte förberett mig eller gått någon kurs, jag kände bara att jag skulle ta det som det kom,, jag visste knappt vad ruggmärgsbedövning och sånt var, nu kommer jag läsa på lite mer om bedövningar ifall jag kanske vill ha något i stundens hetta, man vet ju alldrig,, annars är nog det tryggaste och enklaste att bara ta det som det kommer =)

*ler* glad att fler vågar berätta om sina bra förlossningsberättelser =) 
  • mammsen
    natlup skrev 2012-03-27 11:03:21 följande:
    jag måste bara fråga. Vi har köpt en tröja till bebis i st 40 det står Newborn. Men nu har jag börja tveka lite om det inte blir för litet?
    40, det kan ju vara bra att ha ifall bebis kommer för tidigt! =)
    Sedan finns det ju dem som röker och de brukar ju få mycket mindre barn.
    Men i v 40 är barnen i genomsnitt 50cm men det kan vara lite individuellt, i v 38 är de i genomsnitt 47/48cm men även det är väldigt individuellt,

Ang storlekar
    Storleken i alla barnstorlekar är ju mätt i cm på hur långt barnet är och jag som har en dotter tycker att en storlek blir för liten när barnet är 1-2cm större än storleken visar.. Altså när min dotter föddes var hon 52 cm och då stramade strl 50 lite, när hon var 58cm stramade strl 56lite, när hon var 64sm stramade 62 lite osv,, storleken tycker jag alltid passat som bäst just innan bebisen är lika lång som storleken säger,, om ni förstår min skitdumma förklaring,,

Min dotter har alltid varit lång och smal, är det någon som inte håller med om storlekarna??
    Nu är min dotter 106cm och iallafall byxor och sånt börjar se för litet ut i strl 104, dock passar ju linnen och t-shirts, kjolar och shorts fortfarande bra i strl 104 eftersom hon är så smal.. Svårt det där med storlekar..

Vad har ni andra för erfarenheter av barnkläder???? 
    Challelotten skrev 2012-03-27 13:45:07 följande:
    Någon som har testat tens? Hade tänkt göra det med dottern men det blev aldrig av och funderar på att verkligen testa denna gång. Vet att man måste boka en i god till till förlossningen.
     Jag tyckte det var viktigare att kunna ha koll på värkarna och barnets hjärtljud än just den sortens smärtlindring, då du inte kan ha (heter det ctg??) eller elektrod på barnets huvud om du använder tens eftersom det stör dess signaler,, annars vet jag inte hur man gör, många måste köpa egen men fråga din bm
  • mammsen
    Fyran2012 skrev 2012-03-27 14:46:16 följande:
    Ja jag tänker likadant. Läkaren på vårdcentralen som sjukskrev mig två veckor, sa att han inte tänkte nämna i papprena att jag var gravid utan bara gå på ryggen & olyckan, för att fk ogärna beviljar om man är gravid.. Sjukskrivningen går ut på lördag & jag jobbar egentligen på söndag..så senast fredag behöver ju jag träffa nån & vad jag förstår är det lååång väntetid på barnmorskans läkare..

Tror jag ringer vc på fredag & sen jagar bm;s läkare sen.
    Skitlarvigt sagt av din läkare! Foglossning under graviditet är en sak som f-kassan alltid sjukskriver, råder ingen tvivel om det,, okunnigt!!! Skaffa läkare genom bvc så får du säkert en längre sjukskrivning på 1-3mån 25-100% beroende vad du vill ha och behöver..
    14mars skrev 2012-03-27 16:34:16 följande:
    Finns det någon som har gjort någon "checklista" för va man typ behöver köpa och hur mycket kläder man behöver köpa osv, som ni skulle vilja dela med er av? :)
     Alla skriver att man måste ha skitmycket kläder första veckorna ifall barnet spyr mycket osv, men jag upplevde mer att just första 1-2veckorna spydde min dotter knappt allts, min amning fungerade snabbt och bra men man har inte riktigt fått igång produktionen försen efetr 1-2 veckor oftast och det är först då barnet börjar kräkas ner allt när den får för mycket mat,, strl 50 kör jag mest med tunna pyjamaser, de är ursöta, sitter inte åt och är luftiga och goa. Men inte särskillt många då jag räknar med att de troligtvis inte passar mer än max 1-2 veckor.. Sedan i strl 56 har jag nog ca 10 pyjamaser och 10 bodys, sedan räcker det nog med 5-6byxor  max.. och någon tröjja och lite sötgulligt sådär,, men man behöver inte så mycket när man bara har en storlek i en månad :/ och HALLÅ!! bytte alla nui som har barn sedan innan kläder varenda gång det kom upp lite mjölk igen? Det luktar ju inte ens spy och sålänge det inte blir mycket som blir blött finns det väll ingen anledning att byta? Eller?? Om man ammar 15ggr/dag och barnet spyr upp någon tesked överskottsmjölk efter varenda gång bytte ni väll inte 15ggr eller????

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-27 19:20:47 följande:
    Juliette: fin!! Har du fått hem den än och provat? Du får utvärdera och skriva igen! :)

Har aldrig provat blutsaft, hur smakar det? Låter äckligt ;)
    Lite syrligt och beskt,, inte särskillt äckligt det är lite sött med, den är lite tjock i konsistensen typ som blåbärsoppa/nyponsoppa.. 
  • mammsen
    Albasmamma skrev 2012-03-28 08:22:31 följande:
    Vad härligt med er som delar med er av era toppen förlossningar, precis vad vi behöver tror jag! :)
    Jag har ju fött både med planerat kejsarsnitt och sen vaginalt, jag är positiv till bägge. Hade ett bra KS utan komplikationer och läkte bra, även vaginala förlossningen gick bra. Badade och använde lite lustgas som enda bedövning, det funkarde bra för mig och kan verkligen hålla med om att det är en häftig upplevelse jag inte velat vara utan. Kände mig lite "snuvad" efter mitt kejsarsnitt så oerhört skönt att fixa en vaginal förlossning sen.
    Det är egentligen den enda skräcken jag har!! Att det ska bli kejsarsnitt! Jag är så oerhört rädd att behöva ligga på uppvak eller dylikt och inte få vara där med mitt nyfödda barn OAVBRUTET! Förstår ni vad jag menar??
    Jag badade och det ger jag 5 stjärnor, jag trodde värkarbetet hadde stannat av för jag kände inte värkarna fast jag öppnade mig från 3-8cm på ca 1½timme i badet!! Dock fick jag en chock när jag ställde mig upp och blev nedkyld av luften och möttes av toppen på en stark värk! CHOCKTILLSTÅND!! Men sedan drog jag igång med lustgas och det gjorde lixom jävligt ont men jag behöll focus och fick inte panik,, jag tror det är ganska ovanligt just när man sitter/ligger/står där att man får panik och tappar focus, det är nog bara något man blir rädd för i förväg, Lustgas får 4 stjärnor, jag mådde lite illa i början och kräktes en gång men det gick över fort och då vart jag helnöjd!

Finns det fler som har förlossningsrädsla för kejsarsnitt??
    Ellenbmt skrev 2012-03-28 08:45:31 följande:
    Mammsen- jag syddes med och det var skitjobbigt med bedövningssprayen och allt!! Fy. Men fan va skönt det var att det var dusch på toan så man kunde kyla ner det onda.
     Bedövnings-spray!? vad är det??? Jag hade ont i veckor och fick bara äta alvedon!!!!!!!!!! 
    Men jag håller med om dushen, jag hade lätt stulit den och instalerat den hemma haha! Men jag hade så ont så jag kunde inte kissa utan att spola kallt så det var bara till att kissa i dushen,, äckligt jag vet, men vad gör man.. Bajsa gjorde jag säkert inte på över en vecka, jag hade asont! (det berättade jag ju dock inte för någon på bb/bvc) men nu kommer jag vara mer förberedd och ta för mig och söka mer hjälp! Det var 10gånger värre än förlossningen..

• mammsen
    Sommaren12 skrev 2012-03-28 19:49:25 följande:
    Hur känner man förresten skillnad på kullerbyttor, hicka och boxningar i magen?! För mig är allt sparkar liksom...
    Ju längre du går i graviditeten ju mer skillnad kommer du att känna, "kullerbyttor" är som om det är en tvättmaskin där inne, du kan känna hur bebisenlixom vrider sig, det lixom känns åt flera håll sammtidigt och,,, är svårt att förklara. Hicka känns oftast som regelbundna sparkar som alla när ungefär lika starka, ofta på samma ställe med 30-90sekunders mellanrum minst ett par gånger iallafall,. Sparkar och boxningar är mer oregelbundna i både styrka och hur tätt de kommer, ibland flera gånger på 10 sek ibland med pauser osv, men,,, du kommer att känna skillnaden,, snart!!! =)
    LiJon skrev 2012-03-28 20:16:49 följande:
    Jaa undrar också! Känner också mest sparkar bara. Läste att hicka känns mer rytmiskt och återkommande... har inte känt av det än. Däremot får jag en jättekonstig känsla ibland, som att hela livmodern vänder sig ut och in eller hur man ska förklara, haha. Har fått för mig att det är då bebisen vänder sig/gör kullerbytta men jag vet inte...
     Ja, det låter som en kullerbytta =)
    Så bra kunde inte jag förklara det =)
    Tack!!

Svar på tråden Augustibebis 2012