Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

JAG HÖRDE! :) Hjärta Så fantastiskt! På ena sidan hörs det dova swooshandet väldigt tydligt (vänster ljumske) och på högra sidan hördes lilla hjärtat, som ett tåg! Eller en häst, för den delen.
    Mysigt... Lilla Shoe simmade undan ett par gånger dock, för först hördes det svagt på vänstra sidan. Och sen flöt hen undan på högra sidan också.  

• Stövelkatten
    astro skrev 2012-01-26 12:59:32 följande:
    Ibland är det pest att vara gravid. Hade just ett kort men ruskigt gräl med maken för att jag inte kom ihåg EXAKT antal dagar det var kvar på fp för minstingen. Hör till saken att han är sådär med siffror, alltid ska kunna allt utantill och det vet ju jag. Jag däremot har dåligt sifferminne, jag blandar ihop saker och måste jag hålla reda på datum, telnr eller kontosaldo så skriver jag upp. Annars blir det bara fel.

Så jag tyckte "vi får gå och kolla på fks hemsida för jag minns inte exakt", och han "HUR kan du inte minnas det?!?" och jag "du, det var ett tag sedan jag var inne och jag vill inte säga fel till dig nu, jag går hellre in och kollar" och han "så du skiter i det alltså? så viktigt är det? eftersom du inte kommer ihåg EN siffra" ...

... och så två-tre repliker senare så står jag och piper i falsett och grinar. Helt j-a onödigt, i vanliga fall låter jag honom inte provocera mig sådär (jag vet att vi är olika; eftersom han har aspergers så brukar det vara jag som tar extra hänsyn) men nu är jag gravid och stubinen är typ två millimeter lång

Behövde bara gnälla av mig lite. Konflikten är utredd men jag mår fortfarande dåligt, känner mig värdelös som inte kan hålla reda på saker "som alla andra", blä ... 
    Blä, jag vet hur det är! Jag med min ADHD kan absolut inte hålla sån koll i huvudet, allt är i fina listor på papper osv. Man kan inte tänka på allt! Men man kan vara jävligt bra i alla fall! Solig (Jag är ex. jättebra på listor pgs detta)
  • Stövelkatten
    Augustimamman skrev 2012-01-26 14:01:30 följande:
    Astro: trist med gräl! :( jag glömmer bort saker väldigt lätt, ibland tror jag det är nåt fel på mig på allvar. Det är rätt ofta vi hamnar i smådiskussioner där min man säger "HUR kan du inte komma ihåg det, vi pratade ju om det igår..." och så står jag där helt nollställd och letar i minnet. Tycker både det är trist med grälen och obehagligt att minnet är så kasst. Så jag känner igen den där värdelös-känslan... :/

En annan sak som börjat reta mig lite, och kanske är det för att jag är feminist och "överreagerar", men banne mig ändå. Jag hade en kass dag igår och gnällde av mig lite hos mannen. Sa nåt i stil med "detta är fan jobbigt! Jag känner mig tjock och ful, finnar överallt och håret blir fett på en dag. Ont i ryggen har jag och känns som jag går som en pingvin..." han bara skrattade åt mig. Sen sa jag med lite eftertanke "tänk vad vi får stå ut med för att få barn! Kanske blir aldrig kroppen sig lik igen och ont och jävligt kommer det göra!". Mer skratt. Förstod att det var kärleksfullt men i min ensamhet blev jag sedan arg! Kanske är det bara min man (och detta är ju hans första barn) så kanske är det så att han ännu inte vet bättre. Men jag får en känsla av att det tas för givet att vi kvinnor gladeligen ska trycka ut ungar trots alla konsekvenser, både hälso och estetiska sådana. Bristningar och magdaller oroar mig, spräckt underliv och att skita på sig framför läkare gör mig rädd. Men det är tabu. Och man ska bara gilla läget för att det är naturligt och hör till. Tycker fan vi borde hyllas för allt vi ska utstå. De får ju faktiskt också ett barn, tycker inte det är för mycket begärt att få kräva en massage då och då när ryggen ömmar ihjäl en eller att få kräka av sig lite oro utan det där flinandet!

Sorry... En sån dag! ;)
    Jag håller alldeles med! Som jag redan sagt; jag tycker det är skrattretande hur många gravid behandlas, eftersom graviditeten som bekant inte är en sjukdom. Man ska bara bita ihop och gneta på. Någon sa ju till mig till och med, när jag sa att jag mådde illa och var så väldigt trött; "Ja, men det är ju självförvållat!" Som att det gör någon skillnad? Så är även ditt benbrott som du fick när du trillade i skidbacken, inte gör det mindre ont för det.

Nä, jag håller med. Det är inte en självklarhet att man vill "utsätta" sig såhär, och man bör få cred för det!
  • Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-01-26 19:22:20 följande:

Har också börjat vakna vid 5 och inte kunna somna om ibland. Minns att det var samma förra grav.  

Vad är det med just klockan fem? Samma för mig! Ibland lyckas jag då somna om efter en halvtimme eller så (om jag går upp och kissar) men då är det bara någon kvart kvar tills jag måste upp. Så jag har börjat strunta i det och går upp tidigare. Synd bara när man känner att man är helt dödstrött....
  • Stövelkatten

Jag länkade en liten film i bildtråden, med bebisens hjärtljud. Tänkte att någon som letar också gynnas av att höra ungefär vad ni ska leta efter. :)

Storebror fick dessutom höra hjärtat idag också, han var mycket imponerad.

• Stövelkatten
    babyhummingbird- Hahahaha, det ÄR en fantastisk idé!
    Jag skrattar högt nu, satte på den på Youtube och tänker mig den vid förlossning. Hahahaahaha!

ps. vågen spelade mig ett spratt. I morse vägde jag precis som vanligt igen. Och jag lär ju i alla fall inte gått ner 3 kg på några timmar.
  • Stövelkatten
    Bellatrixx skrev 2012-01-27 10:39:05 följande:
    babyhummingbird: Hahaha! Vad roligt, och härligt att han kommer med förslag Skrattande 

Det är väll bra att gå upp vikt under graviditeten? Jag tycker det känns konstigt att jag inte ökat någonting utan går bara ner, men jag är inte nyttig eller något...? Obestämd Borde jag fråga om det är farligt??
    Så länge du är pigg och glad så är det inget farligt, bebisen snor åt sig det viktiga först. Glad
  • Stövelkatten
    3apåGång skrev 2012-01-27 14:22:57 följande:
    LillaMy: Vad härligt, grattis, då ska du se att blodprovet inte är några problem! Jag är också i 12+0 imorgon!

Lyssnade med Andgelsound idag. Hörde förstås inga hjärtljud men jag hörde hur det liksom skvalpade och rörde sig, även swoschljud. Undrar hur det låter på en som inte är gravid:S Vill ju verkligen veta att bebisen lever!!

Jag har mått SÅ illa idag. Började redan 4,00 och var jätte jobbigt fram till 10. Nu är det lite bättre.
    Kan du inte lyssna på din partners mage? För att höra hur en o-gravid låter, menar jag. :)
Svar på tråden Augustibebis 2012