Inlägg från: jordgubbsylt |Visa alla inlägg
  • jordgubbsylt

Augustibebis 2012

Här skrivs det som vanligt en massor.

Idag har jag varit på hälsosamtal. Känns jättebra, som om det är på riktigt nu :) Gillade vår bm och jag är väldigt nöjd att vi valt Södra bb. Fick tid för inskrivning.

Idag har jag mått mer illa än tidigare även om jag inte varit i närheten att spy.. känns som det blir lite värre för varje dag.

• jordgubbsylt

Foxy och Bullen: som Naimisen sa, samtal om kost och motion och rökning och så får man fylla i en lapp om hur ofta man dricker ( har i alla fall jag fått göra) Sedan har det varit en hälsoblankett där man ska ange vilka sjukdomar man haft och vad det finns för ärftliga sjukdomar i familjen.
    Sen pratar man väl lite allmänt om hur man mår och sådär, om man vill göra KUB och RUL gick vi iegenom också. Min bm visade runt lite på avdelningen eftersom jag förhoppningsvis kommer både föda och ha min bb-vistelse där också.

natlup: Nää inte en gång i månaden.. inte i början i alla fall. Mot slutet är det ju en gång i veckan typ. Jag har för mig att jag sist gick på hälsosamtal i v.7, inskrivning i v.10 och sedan inte kom tillbaka förrän efter RUL någongång i v.20 typ. Sedan var det lite oftare för då börjar man ju lyssna på hjärtat och sedan mäta magen och så.

• jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:00:46 följande:
    Naimisen:
    Men sånt pratar man ju om på inskrivningen också, eller är det något nytt de har börjat med? Annars finns det ju inget att prata om vid inskrivningen om allt tas vid hälsosamtalet?
    Eller är jag helt ute och snurrar?  
    Men på inskrivningen tar man ju alla miljoner blodprover!! :) Det gör man inte på hälsosamtalet.

Sen undrar jag ni som fått barn förut.. har ni pratat om er tidigare förlossning på inskrivningen för det sa min bm att vi skulle göra?
  • jordgubbsylt

Hehe jag svarar typ på saker som andra redan svarat på hela tiden.

Är det någon av er som fått barn tidigare som är RH- och fått veta barnets blodgrupp? Hur funkar det egentligen.. om barnet också är negativ behöver man inte hålla på och ta en massa extra blodprov då osv?

• jordgubbsylt
    Liza1989 skrev 2011-12-07 19:10:38 följande:
    Var köper man prostafen? går det bra att använda även om man inte spyr. Finns det några biverkningar?
    apoteket. Det går nog bra. Jag blev som en klubbad säl av postafen. Men hellre sova än spy.
  • jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:15:37 följande:
    jordgubbsylt:
    Då förstår jag skillnaden!
    Jag har fått gå igenom alla mina förlossningar vid ny gravidiet så vi tidigt kan ta upp ev. rädslor och få hjälp om man behöver det. Det har inte jag tack och lov men har haft lite tokiga bebisar som ligger fel och fått göra några fler ul pga det. Det är jag mest rädd för. 
    Okej. Det låter ju logiskt förståss.
    Har dina legat i säte då och har du fött dem i säte eller fått göra massa vändningsörsök?
  • jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:17:47 följande:
    jordgubbsylt:
    Jag är RH-neg och två av mina barn är positiva och en är negativ. Har inte utvecklat några antikroppar alls i nån av graviditeterna, tack och lov. Man får veta barnets blodgrupp vid förlossningen men man får lämna fler blodprover om man är RH-neg och pappan är pos.
    Nä men dom har ju kommit på något nytt så dom kan se barnets blodgrupp redan tidigt i graviditeten genom att studera mammans blodprov på något vänster, det kom efter min senaste grav som var 2009.
  • jordgubbsylt

Foxy. Vi har annars samma som du. Jag är negativ och pappan positiv. Mitt förra barn var positiv också men jag utvecklade inte heller några antikroppar, jag undrar mest om man kan få slippa undan att lämna så många blodprov om nu barnet också skulle vara negativ.

• jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:25:31 följande:
    jordgubbssylt:
    Har dem det! Det visste inte jag. Min senaste var också -09 och jag har inte riktigt hängt med i svängarna märker jag  
    Okej nu vart jag ju tvungen att googla. TYdligen så kollar dom på mammans blodprov och kan se om barnet är rh- eller rh+. Om barnet är rh+ erbjuds man immuniseringsspruta retan i v.30 plus extra blodprov och om barnet är negativt behöver man inte kolla mer (såklart). Så bra!
  • jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:24:24 följande:
    Första låg i pannbjudning och upptäcktes först vid kejsarsnittet (efter 48,5 timmar av rent helvetes värkar, ursäkta ordvalet).
    Den andra låg som en lite räka längst upp, på tvären ända mot slutet! Fattar inte hur han lyckades med det eller hur mycket plats som finns därinne egentligen. Gjorde ett vändningsförsök i v. 38 men då vände han sig tillbaka efter en timme. Han skulle bara ligga i tvärläge! Men på bf+1 gjordes ett vändningsförsök till och en igångsättning. Det gick bra men lite panikartat då hjärtljuden på sonen sjönk till 50 vid flera tillfällen. Hade han inte kommit ut när han gjorde hade det blivit ett katastrofsnitt (nedsövd).
    Trean låg rätt hela tiden men på grund av min rädsla fick jag göra flera ul, och kommer väl tigga mig till det denna gång också just in case! Det var ju allt annat än roligt att gå runt och vara orolig över att vattnet skulle gå eftersom man då måste lägga sig ner och ringa ambulans om de ligger i tvärläge. Så det är skönt att slippa en sån stress.

Oj vad jag babblar på idag...  
    Oj vad jobbigt. Känner du att du vill föda vaginalt trots detta? Skönt i alla fall att den sista låg rätt hela tiden!
Svar på tråden Augustibebis 2012