Inlägg från: jordgubbsylt |Visa alla inlägg
  • jordgubbsylt

Augustibebis 2012

Augustimamman skrev 2011-12-09 14:04:03 följande:
    Kan nån hjälpa mig att reda ut vilken dag jag går in i ny vecka? Jag har två gravid-appar som säger olika! Den ena säger att jag är 6+0 idag och den andra att jag är 6+0 imorgon. Senaste mensens första dag var 5 nov... Nån vänlig? ;)
    Om man räknar med fl uträknare och räknar på din första dag i senaste mensen och att du har 28 dagars menscykel med 14 dagars lutealfas så är du i v. 4+6 idag dvs i morgon blir det ny vecka för dig.
  • jordgubbsylt
    Ari Gold skrev 2011-12-09 19:53:38 följande:
    Jag behöver en GAMMAL vagn jag! Helst 70-tal. 

Tyvärr har jag inte sparat den fina kärran från -69 som jag hade till senaste grynet, men det är ju kul att variera sig.
    Jag vill också ha en riktigt snygg retrovagn :)

Tänkte inte ha någon syskonvagn. Ståbräda till stora barnet och sjal till lilla om stora behöver åka vagn.
  • jordgubbsylt

Angående sjal så har jag tänkt skaffa en  ny trikåsjal och helst i bambu som ska vara superskönt och svalt. Någon ny vävd sjal blir det garanterat också så småningom :)

Idag mår jag så sjukt mycket bättre än i går morse också. Tror det kan ha att göra med att jag tog en postafen igår precis innan jag gick och la mig. Så skönt!

Jag rapar inte mer än valigt men jag pruttar hur mycket som helst, kul kul. Och tarmarna bökar runt och har sig där inne och nr.2 blir inte många gånger i veckan.

• jordgubbsylt
    Carolines Secrets skrev 2011-12-10 11:04:10 följande:
    Någon som vill skriva ungefär vad man behöver för saker och kläder till ett nyfött barn?
    Inte så mycket faktist, speciellt inte eftersom det kommer vara så varmt när dom kommer.

Några bodies, några byxor, några strumpor och tunna bommulsmössor. En liten filt tycker jag är väldigt bra att ha.
    Annars i prylväg är det bästa att köpa när behov uppstår. Jag hade köpt en massa saker (krämer och skit) som aldrig användes.

En sak som jag tror dom allra flesta har väldigt stor användning av är dock små frottéhanddukar, massor som man kan ha överallt. Första tiden flödar kroppsvätskorna från både barn och mamma (i alla fall om man ammar) och då är de väldigt bra att ha.
  • jordgubbsylt
    Augustimamman skrev 2011-12-11 17:40:34 följande:
    Känner mig nedstämd idag. Nån mer som är i v 6 och knappt känner nåt alls?

Jag har inte haft vare sig ömma bröst eller illamående. Inte för att jag vill må dåligt men känner mig på nåt vis ogravid... :(
    Jag känner inte något i brösten alls heller och faktist så mår inte alla illa. Jag började må illa i v.7.

Däremot är jag sedan ett par dagar dödstrött, jag bara sover och sover och sover och sedan är jag vaken en kort stund för att sedan gå och lägga mig och sova lite till.
  • jordgubbsylt

Jag tänker inte köpa en pinal förrän jag varit på RUL och sett att allt ser bra ut. Så jag tänker skaffa ny vagn/sjal/några fina nya kläder i april maj kanske :)

• jordgubbsylt

Härligt nyköpings bo!

Angående majonäs är det ju verklingen inget som står med på livsmedelsverkets lista så det skulle jag inte oroa mig över. Julbord öht däremot tänker jag enbart gå på hemma hos folk där man vet hur länge maten stått framme.

• jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-12 15:18:59 följande:
    nyköpings bo:
    Du kan inte maila bilden till dig själv och lägga upp den därifrån på något vis, typ lägga på skrivbordet först? Är inget it-proffs men har för mig att det ska gå    

Blir så glad av att höra/läsa att det är fritt fram för majonäs! 
    Appropå lax på julbordet, visst borde varmrökt lax vara ok?  
    Som jag har förstått det så är både gravad och rökt lax (kall som varm) okej så länge de är nygjort. Men inte vakumförpackade.
  • jordgubbsylt

Bullen85; jag hade värsta leverpastej-perioden förra grav och åt massor med leverpastejs-mackor. Tror det innehåller ganska mycket järn och det är ju aldrig fel :)

• jordgubbsylt

Välkomna alla nya! VI blir verkligen fler och fler.

Jag läser allt som skrivs men skriver inte så mycket själv nu, är så dödstrött och mår så illa. Ligger mest som en säck potatis om dagarna och sover och sover. Jag fattar faktist inte att man kan vara så trött som jag är :)

• jordgubbsylt

såg att ni pratade förstoppning några sidor tillbaka.. well jag har inte gjort nr.2 på minst 5 dagar nu. Längtar tills det bara släpper.

Lacey: hoppas det inte är någon fara med dina rosa flytningar. Jag fick det i förra grav efter jag och maken haft sex en gång.. blodkärlen sägs ju vara lite känsligare.

Jag har inga problem att sova, varken på natten eller dagen. För mig är problemet att inte sova. Idag gick jag t.ex upp 5 med sonen som vägrade sova längre och sedan hade vi en pestmorgon där jag somnade här och där hela tiden. Så fort jag lämnat på dagis gick jag hem och sov i fyra timmar. Jag får verkligen ingenting gjort, tycker synd om min man som verkligen sköter allt här hemma nu.

• jordgubbsylt
    Lacey skrev 2011-12-14 15:34:36 följande:
    Det här går inget bra, verkar vara ett pågående missfall. Blöder mkt nu.
    Många kramar. Du borde kanske endå åka in och få det uppkollat?
  • jordgubbsylt

Lacey: Så trisst! kram.

Helenaa: härligt att se en bild på lilla knodden.

Idag är första dagen på någon vecka då jag klarat att vara vaken hela dagen utan att somna mitt i :) Kan bero på att jag fick sova hur länge jag ville i morse kanske. Det är i alla fall så skönt att ha lite ork.

• jordgubbsylt
    Augustimamman skrev 2011-12-20 15:22:05 följande:
    Men annars längtar jag efter den gravade laxen men näää det får man ju inte äta så det är nog köttbullarna, prinskorvarna och rödkål som jag kommer vilja ha mest av! :)
    Men man får äta gravad lax om den är nygjord. Det är vakumförpackad gammal lax man ska akta sig för, så är den hemgjord och förvarad bra i kyl är det ingen fara!

Hua.. jag har inte skrivit på jättelänge känns det som men jag läser flitigt. Jag har mått verkligen piss de senaste dagarna. Ligger helt utlslagen i soffan och allt luktar illa och jag vill bara spy. Längtar så tills detta går över, förra grav hade jag det här till v.13-14 nånstans så jag siktar på det.
  • jordgubbsylt
    MrsTM skrev 2011-12-20 16:56:26 följande:
    Oj, så sa inte min BM om den gravade laxen. Huvudregeln enligt henne är att maten ska ha varit antingen uppvärmd eller fryst. Gravad lax måste därför vara fryst i minst tre dygn innan man äter den. Annars kan man istället äta varmrökt lax. Dock inte kallrökt.
    Jag utgår ifrån vad slv säger i frågan och de ger tummen upp för gravad lax sålänge den är nygjord, samma med sushi och både kallrökt och varmrökt lax.

Dessutom är det listeria man är orolig för i lax och det dör inte i frysen. Toxoplasma gör det, salami kan man frysa i tre dör t.ex.
  • jordgubbsylt
    NiniMe skrev 2011-12-20 16:59:04 följande:
    huvudregeln är att man ska äta det med måtta... 
    Konstig huvudregel? Om man äter från en ost som är smittad med listeria är ju risken ganska stor att man får i sig även om man bara äter lite.
  • jordgubbsylt
    Novalina skrev 2011-12-20 18:00:28 följande:
    OK.

Min son blev helt enkelt inte mätt av bara amningen, särskilt inte på kvällen/natten, så det va därför vi introducerade ersätningen så tidigt, för att han skulle bli mätt och belåten.
    Hur vet du att han inte blev mätt?
  • jordgubbsylt
    astro skrev 2011-12-20 22:30:07 följande:
    Tittar man lite på statistiken så fick 60 personer listeria i Sverige 2009. Av dessa var sju gravida. (2009 var ett "svårt" år, ett vanligt år drabbas 4-5 gravida.)

Inte i något av fallen gick det att säkerställa smittkällan (bl a därför att fem av sju kvinnor inte talade svenska) men i tre fall misstänktes lax. I ett fall hemgjord färskost gjord på opastöriserad mjölk. I övriga tre fall finns ingen uppgift.
    Fyra av barnen insjuknade. Två avled.

Det är visserligen hemskt men det känns samtidigt inte riktigt som ett skäl att totalt undvika mängder av matvaror, som lax, dessertost, charkvaror.

Fast vart i råden från livsmedlesverket står det att man ska undvika en massa varor? Det enda men ska undvika helt är ostar med möggel på eller i typ. Lax har de ju okejat om den är ny och samma med charkvaror.
    Men jag håller med dig om att råden är väldigt kategoriska med tanke på att man typ har kunnat isolera listeria i alla livsmedel. 
  • jordgubbsylt
    Augustimamman skrev 2011-12-29 14:25:53 följande:
    Ratar ni kallrökt lax helt? Jag är så sugen å det står ju att man kan äta om det är nyförpackat. Med vad inbebär egentligen det? När det va förpackat? Och så var det väl nåt med vakumförpackat... Suck, att det ska va så krångligt! Nån som har stenkoll? :)

Sex ja... Har bara haft det två gånger sen plusset men vi har haft mycket att stå i på sistone och nu har vi hälsat på släkten i en vecka. Har iaf gjort mig fin idag å tänkte överraska honom! ;)
    Jag ratar det faktist, andra här i tråden är ju mindre nojiga än jag men jag tycker det inte är så stor uppoffring.

Du kan ju göra pastasås med kallrökt lax, det är smaskens!
  • jordgubbsylt

Jag har slutat äta postafen och gett efter för spyorna, har blivit nästan som en rutin att gå upp varje morgon, dricka ett stort glas vatten och sedan spy upp det igen för att sedan kunna äta frukost. Om jag håller blodsockernivån okej spyr jga sedan inte mer på dagen. På kvällen spyr jag ibland oftast i samband med tandborstning.

Men värst av allt just nu tycker jag är att det luktar så jädrans illa om allt. Jag kan knappt gå ut i köket och öppna kylskåpet kräver att jag håller andan eller andas mycket försiktigt genom bara munnen. Det är så frustrerande.

Kaffe är numer bannlyst i vårt hem också.

Men nu är det bara några fjutteveckor kvar tills jag vet att det kommer bli bättre.

Sover ni andra middag varje dag? jag måste göra det för att orka (även utan postafen som jag blev helt utslagen av)

Svar på tråden Augustibebis 2012