• Liza1989

Augustibebis 2012

När jag fick mitt missfall i vecka 10 hade mina symptom varit ömma bröst, snuva och ökade flytningar. Jag tyckte att alla symptom försvann samma dag. Men strecket på graviditetstestet försvann inte förrän efter 5 veckor, men då blödde jag 3 veckor av dessa.

• Liza1989

Jag tycker också att man bör ta hänsyn till ofrivilligt barnlösa. Jag tycker att det är ett själviskt beteende för de som har lätt att bli med barn att inte förstå dem som inte har det lika lätt. Det är en liten uppoffring för dig att inte skylta om graviditeten. Det är oändligt mycket svårare för den barnlösa att glädjas åt dem som får barn efter barn.

Men om man bortser från att någon kan bli sårad, så tycker jag att om man berättar på julafton är det ett fint minne, såvida graviditeten verkligen går bra. Men om det senare bli missfall, då kommer man minnas julen man berättade att man var med barn, men när det sedan inte blev något i alla fall. Att berätta på ett roligt sätt fungerar bara om allt går bra. Men ju fyndigare man har berättat om graviditeten, desto smärtsammare blir det sedan om det blir missfall.  

• Liza1989

Hennes barnlöshet är väl värre än att du kanske borde avstå från att berätta på julafton? Jämför det!

• Liza1989
    Novalina skrev 2011-12-19 18:02:06 följande:
    Jag har inga förväntningar alls på at du ska svara, jag svarade bara dej med mina känslor och tankar om det hela.

Hur kan du påstå att jag inte kan sätta mej in i deras situation? Vad vet du om det?

Jag har som sagt inga "empatistörningar", det handlar inte alls om det.

Och du behöver absolut inte svara mer, vem har sagt det?...

Jag vet att adoptioner är en utdragen och jobbig process, men det är väl inte mitt fel??!...
    Din sista meningen avslöjar att du faktiskt har svårt att sympatisera.
  • Liza1989

Jag var precis på ett privat ultraljud och det är eventuellt tvillingar. Barnmorskan kunde inte säga säkert om det var två eller om  det bara var en skugga.

Jag blev tillbakaflyttad några dagar.

Det kanske ändå inte är så ovanligt att det är tvillingar när man gör tidiga ultraljud. För hon sade att det ena fostret kunde tillbakabildas.

Är det större risk att få missfall om det är tvillingar?

• Liza1989

Det händer ju att en tvilling dör i magen och sedan får man den andra tvillingen i v.40.

Men ag undrar om det bara kan hända om det är tvåäggstvillingar?

Om en enäggstvilling dör, kan ändå den andra fortsätta leva i magen? 

• Liza1989
    Naimisen skrev 2011-12-20 18:57:07 följande:
    Spännande! Grattis! Ska du få komma tillbaka och kolla igen?
    Hon rekommenderade mig att gå till mödravården om några veckor och be om ultraljud, för då kan de se bättre hur många det är. Jag hoppas på två.
  • Liza1989
    fru Elle skrev 2011-12-20 19:32:09 följande:

IMC; i vilken vecka är du nu? Läste någon tråd om att det var några som hade fått ett barn men hade varit gravida med tvillingar. Att de hade fått veta det i samband med att de kontrollerade ett ev missfall med VUL. Vet inte hur vanligt det är, många gör ju inte UL/VUL så tidigt. Vi får hoppas att det visar sig att det är två där inne.

Har funderat på det här med tvillingar och för mig känns det mest jobbigt om det skulle vara tvillingar. Skulle självklart vara glad över en tvillinggraviditet med, men när vi har två barn sen tidigare så känns det lite jobbigt. Sonen kommer bara vara 2 år och 1 månad när vi har BF, och känns som man inte skulle räcka till. Drömde att vår lilla trea var en triss istället och den drömmen gjorde mig lite kallsvettig. Vad skulle man ha för vagn, bil mm funderade på den morgonen. Nu ska jag göra VUL på torsdag, kommer då vara i vecka 7 + 0 så då borde man väl kunna se om det finns en eller flera därinne? Skulle gärna vilja se hjärtat slå men det borde man väl kunna då? Första gången jag gör VUL under en graviditet.

Jag trodde att jag var 8+1 men enligt ultraljudet var jag i 7+3.

Jag har inga barn sedan tidigare. Om allt hade gått bra hade jag inte haft någonting emot två stycken. Men riskerna verkar vara högre i största allmänhet om det är tvillingar.De låg nära varandra (om det är två), så då är det väl troligare att det är dubbletter. Jag tror inte att en enäggstvilling kan överleva om den andra dör. 
  • Liza1989
    Stövelkatten skrev 2011-12-20 19:46:03 följande:
    Spännande! I sånt fall tredje paret tvillingar. :)
    Var det du som också väntar tvillingar?

Har man rätt till tidigare ultraljud för att kolla upp detta? 
  • Liza1989
    any19877 skrev 2011-12-20 21:06:16 följande:
    IMC: jag är bara i v 5+6 och igår när jag var på vul så kunde gyn se att jag är gravid med tvillingar;) tvåäggstvillingar...
    Jag gjorde inte VUL så det är därför som det var svårt för henne att se. Jag skulle vilja göra just VUL men vet inte hur jag ska få det. MVC har ju bara vanliga ultraljud.
  • Liza1989
    Naimisen skrev 2011-12-20 21:58:21 följande:
    Du kan inte boka ett vul privat da? Skulle dö av nyfikenhet om jag var du
    Jag vet inte var man kan köpa ett VUL. Finns det risker med att göra för många ultraljud?
  • Liza1989

Detta är bilden på det som antingen är tvillingar eller ett embryo med en skugga så att det ser ut som två.
  • Liza1989
    Marsflickan80 skrev 2011-12-22 21:14:50 följande:
    IMC: Vilken fin bild Vilken vecka är du i? Såg att storleken var på 8,9cm, är inte det väldigt mycket om du skall ha i augusti??
    Jag fick en annan lapp där det stod att de var 1,3 och 1,1 cm. Jag blev bakåtflyttad 5 dagar så på lördag ska jag gå in i vecka 9 en gång till denna vecka. Står det att storleken är 8,9?
  • Liza1989
    any19877 skrev 2012-01-01 22:41:44 följande:
    Är i v 7+5 idag och har inga symptomet. Eftersom jag väntar tvillingar är jag mycket oroad att jag inte känner mig gravid alla... Är det normalt att inte ha några symptomer i v 8?
    När jag var på ultraljud tyckte bm att hon såg två embryon. Så jag kanske också ska få tvillingar. Jag är i v.10 och började må bättre i vecka 8. Så jag har inte haft så mycket symptom.
  • Liza1989

Jag har haft bruna flytningar till och från i två veckor nu. Någon annan som har det så?Strax innan de började var jag på ultraljud där man såg att hjärtat slog som det skulle.

• Liza1989
    TheMaraja skrev 2012-01-02 14:53:30 följande:
    Jag hade det i min förra graviditet. Bruna flytningar i veckan och sen slutade det med att det kom en vit klump, såg nästan ut som ett poscherat ägg. Fick panik och åkte in till akuten, men allt var helt normalt. Dom kunde inte se något konstigt. Dock tog det flera timmar innan jag fick det beskedet, så jag låg nervös ett bra tag först.
    Gick det alltså över efter en vecka?

Brukar akuten ta emot en när man "bara" har missfärgade flytningar?

Är det farligt med för många ultraljud?
  • Liza1989

Jag har inte heller ringt till mvc och är i v. 10. Jag vill vänta och se om det blir missfall igen. Tänker att jag lika gärna kan gå om några veckor när missfallrisken minskar. Och så vill jag hellre göra ultraljudet hos mvc i vecka 12 för om det ser bra ut då så är prognosen god.

• Liza1989

Får man gå på inskrivning lite senare? Kan bm klaga om man ringer för sent?

BF 4 augusti 2012
Svar på tråden Augustibebis 2012