• Marmite

Augustibebis 2012

Naimisen skrev 2012-01-12 12:00:17 följande:
    Mästerkatten- Jag som inte ens gillar fetaost blev sugen. Har vart sugen på röbetsallad med chèvrekräm men de går jag vänta med.
    Jag har sådana chevrecravings att jag nästan dör... men jag tänkte att ost som upphettats till bubblande het går ju bra enligt livsmedelsverket. så jag ska nog gratinera något  (typ rödbetor) med chèvre... :)
  • Marmite

Nej, jag kommer inte heller låta döpa barnet... Dopet är till för att välkomna barnet in i församlingen och vi kommer inte vara delaktiga i kyrkans verksamhet så det känns lite fånigt.

Fast det där med att fatta beslut åt barnen, det kommer man ju göra ändå... Jag har funderat en del på det här med mat. Jag är halvvegetarian, äter ibland grönlistad fisk och skaldjur, och funderade på om det är rätt att "göra barnet till vegetarian". Det är en sak hemma, där tycker jag det är naturligt att barnet äter vad jag lagar och jag lagar inte kyckling... men på dagis? Det har jag inte riktigt bestämt mig för... Samtidigt är det ju lite konstigt att jag inte kan tänka mig äta kött själv av både miljömässiga och etiska skäl, då borde jag ju inte pådyvla det stackars barnet det jag inte själv kan tänka mig äta? Tur att man har ett tag på sig att fundera :)

• Marmite
    Saaajmon skrev 2012-01-12 17:21:57 följande:
    Jag funderar också på dop. För om mitt barn vill gifta sig någon gång så får dem inte gifta sig om de inte är döpta tydligen. Och det är en tradition i båda på min mammas och pappas. Men eftersom att jag är buddhist så blir jag fundersam hur jag ska göra... :/ 
    Om du själv är buddhist kommer du väl sannolikt uppfostra ditt barn i den läran? Om barnet ändå skulle välja att bli kristet som vuxen kan det välja att vuxendöpas. Du stänger inga dörrar för att du inte döper ett spädbarn.

Det räcker också att en av de två som gifter sig är medlem i Svenska kyrkan för att man ska få rätt till kyrklig vigsel (varför man nu skulle vilja ha det när man inte är troende)
  • Marmite
    Ari Gold skrev 2012-01-13 11:06:24 följande:
    Vi berättade för våra barn redan när vi planerade ett syskon till. Vi ville veta deras åsikter om saken (framför allt de äldres då, de kan ju resionera kring saken). Det gjorde att vår 5-åring berättade för hela dagis att "mamma ska födda en bebis" redan innan vi hade börjat första försöket. Så vi var outade innan det fanns något att outa ens.
    Haha! Tidigare än så kan man knappast berätta...
  • Marmite
    minstörstalycka skrev 2012-01-13 11:57:49 följande:
    Jag mår gräsligt över min fula mage!! Jäms med gravidmagen kommer även hängmagen!! Jag tror jag döör!!
    Jag vill inte se fet ut, jag vill ju bara ha en bebismage!!
    Men som min fästman sa "Du skall vara nöjd över magen, vi vet ju att det växer en bebis där inne, och tror andra att du blitt tjock, låt dom tro det då"
    Ja så är det kanske, men jag kan ju inte låta bli!!!
    nån fler som har några kilon extra som också får en hängmage jäms med gravidmagen? Finns bild på bildforumet! :)
    Jag har kanske 5 kilo övervikt och lite mage, kommer sannolikt komma in i hängbukssvinfasten inom en nära förestående framtid... Jag krisar inte över det än, men känner mig tacksam över att man förhoppningsvis kommer ha en uppenbar bebismage när det är dags att visa sig i badkläder :)
  • Marmite

11+0 idag! Grattis till alla 12+ och till jobb, vagnar och annat skoj!

Idag kl 3 har jag mitt första ultraljud... (utanpå magen, som jag förstått det). Jag är ASNERVÖS och har vaknat 5-6 gånger inatt... Jag hoppas att jag får beskedet att hjärtat slår och att det finns huvud... Resten känns som att det går att lösa ;)

• Marmite

Jag har ett levande 11-veckors foster i mig, med hjärtslag! Vi fick se den röra sig massor, en helt otrolig känsla!!! Nu har jag berättat för min chef (som jag tycker mycket om) och det känns superroligt!!!

• Marmite
    Tifan skrev 2012-01-18 22:31:33 följande:
    Oj, vad ni skriver! Hinner ju inte med alls ;) igår var jag hos läkaren o blev sjukskriven 50% pga tidiga foglossnings besvär. Hon gjorde även ul för att min mage är ganska stor o har växt snabbt. Blev då tillbaka flyttad en vecka. Ist för 10+2 så blev det 9+2. Var likadant med sonen att det inte stämde med SM. Men det bodde en liten filur där inne med ett tickande hjärta :)
    Härligt att få se filuren, det gjorde jag också idag! Hm... så filuren är stor men du blev ändå tillbakaflyttad? Eller har filuren bara lagt sig till med en salig massa fostervatten till sin privata pool?
  • Marmite
    RockTheRebell skrev 2012-01-25 13:00:41 följande:
    Hej hej! Saknat er hela dagen ;)

I vår mage tror jag det bor en pojk än så länge utan synligare tecken. Hade ju det som första tanke när jag såg plusset. Inget illamående eller spyor för fem öre utom det med  yrseln och "banan-cravet" igår :P Hyn är fortfarande fin för att vara min. En finne som inte går klämma tror jag, men pillar jag inte slipper det nog bli nåt. Det känns nästan oförskämt att få må så här bra mot vad man läst flera ev er fått gå/går igenom! Men det är så mkt som inte går att tyda vare sig med eller utan synliga tecken. Och känslan kan säkert ha fel den med.

Pojknamn har vi var sitt som vi haft i evigheters som "sitt" egna. Sambons namn är dock upptaget av syrrans pojkvän sen 2 närmare 3 år. Hans bäste vän med flera har inte valt det namnet för att det var hans namn eller att det skulle bli flera som hette det då (Lite trångsynt tycker jag, först t kvarn. Men mycket respekt i att göra så iofs. I frågan var det inte föräldrarnas namnönskan utan storebrorn som gillade det namnet för att hans bäste vän hette det).

Utefter det här.. tycker ni man kan ha det namnet då trots omständigheterna, eller inte? Det är så svårt. Syrrans pojkvän är verkligen en bra person och jag ser inte dem göra slut. Men man vet ju aldrig. Som andra namn tycker sambon det blir förstört för ev lillebror. Men sen tycker vi båda att vi inte kan döpa någon till det av eventuella söner för jobbiga känslor för min syster till namnet. Krångligt! Mitt namn som jag valt är dock free to use så jag är ju inte så ledsen för detta. Men jag hade också vant mig vid att sambons starka önskan om att få använda det namnet han alltid gillat om det nu såg ut som en sån person som tittade ut.

Flicknamn har vi ett par som vi tycker om båda två så där är det att enas om vilken av dem hon skulle se ut att vara =) Några stavelser vi möjligtvis kan få enas om.
    Svårt med namn sådär, lite trist att behöva heta Lill-Jonas under hela uppväxten för att det ofta finns en till med samma namn... Så jag hade nog röstat nej för att namn som finns inom den närmsta familjen... Men namn är verkligen assvårt. Jag vill ha ett namn som funkar att säga på engelska och som inte behöver bokstaveras jämt (om du t.ex. heter Carin som min kusin så heter du inte bara Carin utan "Carin med C"). Sen vill man ju helst inte att mobbaren i mellanstadiet hette samma namn, eller syrrans ex-pojkvän.... osv. Inte lätt, jag har en lista under skrivbordsunderlägget på jobbet :)

Just nu är Henry mitt favoritpojknämn, men mamma säger att det är ett y-namn och att ungen aldrig får ett jobb om han heter så.... konstigt, såna vibbar får inte jag! 
  • Marmite
    Naimis skrev 2012-01-25 17:54:38 följande:
    Namn är klurigt..killnamn har jag dåligt med då de ska passa ihop med Neo!?
    Tjejnamn är Leia som jag gillar mest nu, däremot har en nära vän valt Leila till sin nyfödda dotter, de känns som de är ganska lika. Annars gillar jag Nellie, Noomi, Stella, Maya etc.
    jo, med Neo vill man väl ha något i lite samma stil. Neo och Sverker blir ju lite stilbrott liksom :). Kanske Elliot? Det är jag egentligen väldigt förtjust i men konstigt nog mest till en tjej! Neo och Vincent då? Äsch... ni har nog långa listor hemma :)
  • Marmite
    LillaMy85 skrev 2012-01-25 19:33:20 följande:
    Någon mer än jag som har en massa finnar? Rynkar på näsan

Har haft det ända sedan jag plussade, i början var de lite färre men stora och gjorde ont, nu är de små och överallt i ansiktet, på bröstet och på ryggen. Jag har aldrig haft problem med finnar förut, inte ens när jag var tonåring så vet inte vad jag ska göra åt det. Har jättetorr och känslig hy så starka produkter är inte att tänka på....

Läste någonstans att huden skulle bli bättre när man gått en bit in graviditeten, någon som vet om det stämmer??
    jag hade asmycket finnar i början men det har börjat ge med sig inser jag när jag läser ditt inlägg. Jag är 11+0 idag... Så förhoppningsvis slipper du dras med dem resten av graviditeten! Har samma problem med torr och eksemig hud så drar man någon acnekräm på den så brukar det sluta med att huden runt om typ ramlar av och finnen syns ännu mer...
  • Marmite
    DetGodaLivet skrev 2012-01-25 19:40:50 följande:
    Vi har namnförslagen:  Harry & Lillemor

Sen har vi väl dåligt med reservförslag men ett på vardera könet är väl ändå en bra början.   
    Både Harry och Lillemor är jättefina (snor båda till mina listor...)

Var det du som var barnvagnsproffs? Har du haft någon Kronan och vad tyckte du i så fall? Tycker de är så fina, speciellt i rött... :)
  • Marmite
    Ellenbmt skrev 2012-01-25 20:09:43 följande:
    Marmite- min mamma kallar mig för Elliot, jag heter Ellen :)

Dottern heter Cornelia, det hade jag bestämt sedan jag själv var pytteliten!! Sambon fick snällt lägga ner sina förslag.
    Jag gillar melvin, elvin, Alvin, ervin, som pojkar men sambon vääääägrar. Flicknamn står det helt still?! Bim tycker vi båda är fint, men kanske inte så passande med Cornelia?
    Bim och Cornelia är jättefina ihop, lite samma stil tycker jag!
  • Marmite

Jag har tänkt hitta en stor, fin mangelkorg att bädda till bebisen i, mest för att få boa iordning lite och för att känna mig som en god förälder som get barnet en säng;). Planen är egentligen att samsova i min dubbelsäng...

Jag hade egentligen tänkt vänta till 12+0 innan jag började berätta utanför familjen men jag var på en möhippa i helgen (11+5 idag) så det blev bara löjligt att låtsasdricka där... så nu vet familjen, min chef och de flesta av mina nära vänner. Kollegorna får vänta till efter RUL, minst!

• Marmite

KUB kändes inte aktuellt den här gången, jag är visserligen 33, inte långt ifrån de 35 år som innebär att man får det gratis i Västra Götaland, men jag vill inte veta... Downs känns hanterbart  om barnet nu skulle ha det och de andra trisomierna är väldigt, väldigt ovanliga. Jag är mer rädd för diagnoser man INTE kan ta reda på i förväg, t.ex. olika degenerativa sjukdomar som innebär att barnet långsamt dör i förskoleåldern, Cystisk fibros eller den där hemska hudsjukdomen som gör att barnet får blåsor motsvarande 2:a gradens brännskador av stötar...

Det känns som vi fokuserar så mycket på trisomier som bara är en av många medfödda sjukdomar ett barn kan födas med bara för att det GÅR att diagnostisera. Det blir på något sätt en falsk säkerhet att få klartecken på KUB och sen ändå kunna få ett barn med en jättesvår diagnos av något slag.

Fast jag har inga som helst åsikter om vad andra väljer att göra, jag har flera vänner som kände att KUB var en självklarhet så man tänker så olika.

• Marmite
    Juliette skrev 2012-01-30 20:12:03 följande:
    Kolla 2:an nu. Om hur osannolikt det är att ett barn blir till :).
    jag vet... egentligen är det ju helt otroligt att barn överhuvudtaget överlever befruktningen! Att sen alla miljarders DNA-bitar sen faktiskt hamnar rätt i nästan alla fall är inget annat än ett mirakel...
  • Marmite
    Sommaren12 skrev 2012-01-30 19:48:20 följande:
    För min del väntar massa kontroller, extra ultraljud i slutet av graviditeten samt att de ska typ titta på hjärtat på bebisen. Kan man verkligen titta på det innan den kommit ut? Vet inte ifall hon menade titta som i att lyssna kanske... Jaja massa extra här i alla fall. Känns som man kommer springa på mvc och sjukhuset en gång i veckan på slutet!
    Jag vet en familj som fick besked på RUL att deras barn hade ett svårt hjärtfel, så det går nog att se stora fel med ultraljud. (De valde att behålla barnet och flickan fick opereras flera gånger som liten men lever nu ett bra liv med ett tvåkammarhjärta även om hon som läkarna formulerar det aldrig kommer bli maratonlöperska... men det kommer inte jag heller bli :) )
  • Marmite

Jag tror jag kommer köpa en ny barnvagn, det känns roligt och pirrigt att köpa till sitt första barn!

Ang. abort och Downs... barnet i magen skulle jag välkomna även med Downs, men säg att det blir aktuellt med syskon? Då är jag ensamstående med ett barn och skulle nog välja att göra KUB. Vad jag skulle fatta för beslut om det visade sig att det barnet hade Downs vet jag inte, men jag skulle få ta det barn jag redan hade i beaktande också...

Jag tycker ingen har rätt att döma andra för deras val ang fosterdiagnostik. Abort är INTE mord, fri abort är en lagstadgad rättighet som inte är en självklarhet i stora delar av världen, med hög dödlighet och mycket olycka som följd.

• Marmite
    DetGodaLivet skrev 2012-03-06 11:00:15 följande:
    Hos Babyproffsen försökte de pracka på mig en ful hink som skulle portionsförpacka blöjorna i väldoftande plast (tillåt mig asgarva).
    Dumt att förpacka blöjor i väldoftande plast, det blir ju så krångligt att tvätta dem då! Fast babyproffsen tänker nog inte på att någon kan tänka sig att använda tygblöjor :)
  • Marmite

Jag berättade på jobbet i måndags när jag kom tillbaka från mitt RUL, ingen hade misstänkt något alls och jag var då i 18+3. Nu säger de att de inte begriper hur jag lyckats dölja magen men hallå, var det ingen som märkte att jag hade typ tre olika outfits fyra veckor i rad innan?! Nu har jag en massa mer val i garderoben, känns det som, när jag inte måste dölja magen längreSkrattande.

Var och kollade på vagn igår, det blir nog en Kronan av den nuvarande modellen (kommer en ny om en månad eller så). Alternativet var Brio Happy och jag tyckte tyvärr inte om den alls...

Svar på tråden Augustibebis 2012