Inlägg från: strongenough |Visa alla inlägg
  • strongenough

Augustibebis 2012

Hejsan! 
    Jag har hållt mig väldigt mycket för mig själv sen RUL i v.20. Chocken av att ens barn inte mådde bra och rädslan för att dem skulle dö gjorde mig totalt borta. Gick mest som i en svart dimma och grät. Stackars min son Rynkar på näsan 

Jag vet inte om jag skrivit om det här men kör en update om de senaste 3 veckorna:

Eftersom jag väntar enäggstvillingar med väldigt tunn skiljevägg så skickas jag till Lunds lasarett för mina UL då dem har bättre maskiner och erfarna läkare jämfört med här jag bor. Jag fick ett väldigt sent RUL då jag var i v.19+3. Jag hade dock fått kolla i v.15 senast och då hade allt sett bra ut så man trodde ju att allt skulle vara okej denna gången med, tyvärr var det inte det.

När dem gör UL så får jag först se att båda lever. Redan då börjar man ju slappna av för det är ju det man är orolig för. Speciellt eftersom jag knappt hade känt dem då. Läkaren var väldigt tyst men jag frågade om kön och fick veta att det var flickor. Resten av undersökningen var man i totalt lyckorus eftersom jag hoppas på det. Men sen kom domen....

Läkaren såg bekymrad ut och sa att han tyvärr måste berätta att det inte såg helt bra ut. Min ena tvilling var liten och hade väldigt lite fostervatten. Största fickan låg på 1,5 cm och hon rörde sig inte så mycket då påsen sjunkit ihop och låg längst hennes kropp.
    Den stora tvillingen hade för mycket fostervatten och den största fickan låg på 8cm.

Detta innebar att dem hade fått TTTS. Vilket betyder att den stora får för mycket blod och den lilla för lite. I steg 1 som jag var i då gör man ingenting, man gör bara UL en gång i veckan för att se hur det utvecklas. I steg 2-3 när den lilla slutat helt svälja fostervatten för där är för lite och den stora får problem med hjärtat skickas man till köpenhamn för laseroperation inne i magen.

Veckan efter var den värsta i mitt liv. Jag grät mest och ingen jag känner hade någon aning av vad det var och förstod inte heller hur farligt det var. Jag höll mig därför för mig själv men försökte hålla minen så bra som möjligt för sonen. Han fyllde år dagen efter UL Rynkar på näsan Tyvärr lyckades man inte alltid. 

Veckan efter hade det inte hänt något. Allt såg precis lika dant ut som veckan innan. Jag andades ut lite men gick än på helspänn. Förra veckan såg det mycket bättre ut. Den storas största ficka var 5cm och den lillas 3 cm. Jag våga först inte tro på det för hon som gjorde UL var så himla osäker.

Idag var det UL igen. Jag blev överlycklig när jag fick veta att dem har lika mycket fostervatten! Skrattande Rena lyckan att få höra. Jag som trott mina älskade töser var dödsdömda eller skulle bli väldigt sjuka av sviterna. Tyvärr växer inte min lilla tjej som hon ska. Hon ligger idag på -23% och den stora på +1. Varför kan dem inte svara på. Det kan ha att göra med att det fortfarande är fel på moderkakan. Men oddsen för mina flickor är nu mycket större!

• strongenough

Tack så mycket Glad Får bara hoppas att den lilla växer tillräckligt så dem miiiiiiinst kan stanna tills v.28. Jag ser hälst att dem stannar till v.35 iaf.

Ingen vet om det kommer tillbaka. Svårt att veta någonting när det gäller detta. Men om det kommer tillbaka är jag iaf längre gången och det är positivt! 

• strongenough

Försäkringskassan är underbar! Igår gav han mig felaktig info och sa att jag själv var skyldig att veta hur deras regelverk ser ut.

Idag ringer han upp och ber om ursäkt hans "regler" som jag fick igår stämde tydligen inte!

• strongenough
    Sommaren12 skrev 2012-04-05 09:46:06 följande:
    Funderar på babyskydd. Blev erbjuden att låna min kompis, men hennes måste alltid sitta i bilen. Har tittat på en sån som man kan klicka loss enkelt och sätta på vagnen men det är en dyr affär, så frågan är:

Hur mycket nytta har man EGENTLIGEN av ett sådant babyskydd som man enkelt tar med sig och klickar fast på vagnen? Och hur länge använder man babyskyddet eg?
    Man anpassar ju sig efter vad man har Glad
    Jag hade inte någon bas till sonens stol och då visste jag inte ens att det fanns så man kunde klicka i vagnen. (om det fanns?).
    Så lång tid tar det inte att spänna fast den med bälte. Hade den till sonen var 7-8 mån. 
  • strongenough
    Novixi skrev 2012-04-05 16:17:43 följande:
    Hej tjejer. Ligger hemma och har drabbats av någon form av magsjuka :( har inte ens fått behålla vatten sedan kl.03 inatt. Vet ni om det är farligt för bebisen med alla kräkningar och att inte få i sig något? Orolig att liten ska ta skada :(
    Det är absolut ingen fara! Har haft 2 rejäla magsjukor under graviditeten och en lite mildare. Samtidigt har jag haft hyperemesis (svårt graviditetsillamående). 
  • strongenough
    ullis1990 skrev 2012-04-05 21:22:23 följande:
    Strongenough: jag har halsbränna... Varje dag.. Tar Novalucol som är receptfritt mot de.. Man kan ta 1-2 tabletter åt gången, jag tycker det hjälper bra men inte alla gånger. :)
    Jag har något som heter Galieve. Tyckte de hjälpte innan men inte längre! Speciellt inte om nätterna.

Hade utskrivet omeprazol innan. Läkaren säger de är ok men dem på apoteket frågar alltid om man köper dem utan recept. Någon som vet varför man inte ska ta de?  
  • strongenough

Det där med hjärtljud stämde på sonen. Han låg på 128-140 slag hela grav.

Flickorna har jag bara fått höra en gång då låg lilla tjejen på 136 och stora tjejen på 147 slag.

• strongenough
    kaxig91 skrev 2012-04-06 17:51:40 följande:
    En fråga , hur fick ni veta era barns hjärtslag o så ? jag är gravid i vecka 20 nu och har hört min bebis hjärta 2 ggr hos barnmorskan men hon har inte sagt vad hjärtljud o så låg på
    Min BM berättade det och skrev även det i journalen.
  • strongenough

Jag gjorde ett misstag igår när jag va på påskmiddag. Mögelosten stog framför mig och tog en bit på mackan. Jag hade HELT glömt att man inte ska äta det. Enda missen jag gjort sen jag blev gravid. Hur farligt är det egentligen? Rynkar på näsan

• strongenough
    LindaPernilla skrev 2012-04-08 10:34:39 följande:
    Förra gången jag var gravid så fick jag inte reda på graviditeten förän jag var i vecka 23, och jag hade ätit lite smått med mögelost innan. Hade superångest och sa det till BM vid inskrivning och hon sa att det inte var någon fara eftersom det inte var några stora mängder.. så jag tror absolut inte du behöver oroa dig :)
    Tack Glad 
  • strongenough

Sitter just nu med sammandragningar som kommer med minuters mellanrum. Dem gör inte ont men känns obehagligt. Är det nått att oroa sig för? Rynkar på näsan

• strongenough

Fru elle: jag åkte in till förlossningen. Har tydligen kraftig UVI. Andra gången denna graviditeten! Förstår inte hur man kan ha de utan att känna av det. Känner bara att jag behöver kissa ofta men lite men trodde de va graviditeten. Sammandragningarna hade dock inte påverkat tappen :)
    Fick medicin direkt där å ska hämta ut mer idag.

• strongenough

Sommaren12: vad gulligt att du tänker på oss

Jag går just nu på UL varannan vecka och till BM varannan. Vattnet har jämnat ut sig helt av sig själv vilket är riktigt bra. Det kan komma tillbaka men nu är jag längre gången (25+2 idag) så chanserna är mycket större att allt går bra. Den ena flickan är mindre och sist jag va på UL gjorde jag en blodflödes kontroll. Den stora får normalt med blod medan den lilla ligger precis på gränsen för normalt. Jag oroar mig fortfarande och lär väll göra tills jag har dem hos mig. Dock känns livet lättare när dem har bättre chanser.

Riktiga vildar är dem. Sist låg dem mitt emot varann och sparka på varann hela tiden och då gjorde dem UL i sammanlagt 1 timme och 45 min. Aktiva små flickor

• strongenough

Tack så mycket för ni skrivit till mig

Mina flickor födde som sagt i onsdags den 16 maj kl 12:24 och 12:25 med urakut snitt. I söndags såg allt bra ut men nu i onsdags var det så illa att dem var tvungna att komma ut, jag hann knappt reagera innan jag låg på OP bordet. Dem hade tvilling transfusion tidigare i graviditeten som gick tillbaka av sig själv. Nu hade den helt plötsligt kommit tillbaka med full kraft och tvilling 1 var jättepåverkad så det gick inte att ha dem kvar.

Jag hade enorm tur, jag var på glukosbelastning och då kollade en annan BM än jag brukar ha  mig för min BM tyckte att det va lika bra när jag ändå skulle vara där 2 timmar. Hon själv var ledig! BM märkte då att hjärtljuden var dåliga, dem låg på 105-110 slag/minut och jag skickades direkt till spec. MVC för kontroll där dem genom flödes UL konstaterade att tvilling 1 var jättedålig. 1-2 dagar till så hade de varit försent sa läkaren efter.

Tvilling 1 vägde 950g och har sen hon kom mått bra. Hon har inte haft några större beskymer.

Tvilling 2 vägde 890g. Hon behövde hjälp att börja andas och sen har hon haft lite olika problem. Dock inget jätteallvarligt, än. Jag hoppas det håller sig ändå.

Så nu är mina flickor 2 dygn gamla Hjärta 

• strongenough

Tack så mycket för alla grattis
    Det är verkligen en speciell situation så man mår lite upp och ner.

Amanda har massa "små" problem så man oroar sig för henne men doktorn tycker ändå att båda är krya så det låter ändå bra.
    Elvira har där knappt varit något alls med så hoppas på att få hålla henne snart! Hade verkligen varit underbart. 

Ska skriva in mig! Långt ifrån Augusti blev de dock Tungan ute 

Svar på tråden Augustibebis 2012