• Gadget

Augustibebis 2012

Jag har googlat runt och funderar på att sy mig en amningskudde själv. Någon som har provat? Verkar ju inte så svårt, frågan är väl bara hur "hårt" man ska stoppa den så den blir följsam och bra. Tror absolut att jag borde spara pengar på det i alla fall. Tycker de är lite hutlöst dyra de man hittar i affärerna, och så får jag ju välja tyg själv. Kanske det svåraste momentet...

Ska nog leta lite flanelltyg också när jag ändå håller på och sy ett par babyfiltar, här har jag inte hittat några bra affärer för sånt. 

• Gadget

Jag rakar benen med epilator och tack och lov behövs det bara var tredje vecka så det ska nog gå.
    På mer intima ställen gör jag väl med hyvel så länge jag når och sen kanske jag skonar den delen också.

• Gadget

Sommaren12: jag ser också fram emot förlossningen och tänker precis som du att det kanske är "farligt". Men jag ställer in mig på att det kommer vara en smärta jag inte kan föreställa mig, men längtar ändå efter upplevelsen.
    Skulle känna mig väldigt snuvad och besviken om det slutar med kejsarsnitt men försöker förbereda mig på det också.

• Gadget

Just nu och också en gång tidigare idag är det som om något vibrerar i min mage. Vad gör bebisen? Eller är det bara mina tarmar som spökar kanske?

• Gadget

Åh vad gott med Käck! Måste be mamma hitta några riktigt färska och posta till mig.
    Haha, nu kommer jag inte kunna släppa det innan jag fått några.

• Gadget

Kaffe försökte jag avgifta mig från innan vi blev gravida, mest för att jag insåg att jag var beroende fast jag hävdat att jag inte var det. Men huvudvärk i en vecka när jag då höll upp säger väl allt... Sedan avgiftningen dricker jag inte varje dag men kan ta en kopp varannan dag kanske eller ibland oftare så det känns ok. Lättare att avstå när jag inte längre jobbar då där var det ett sätt att ta en liten paus.

Hejåhå: jag har för mig också att jag läst något för länge sen om det där med att vara utomlands och gravid och blev förvånad nu när all info jag hittar är "kolla med flygbolaget vad som gäller". Men som du säger vill man ju vara säker på att få vård om något händer men jag hittar ingen info om det och tänkte därför att det ska vara ok. Jag är ju försäkrad i Tyskland men kommer flyga till Sverige i v 30 då vi ska gifta oss. Ska kanske dubbelkolla att Eu-försäkringskortet täcker graviditet, men som sagt även info från min försäkring säger bara att man ska kolla med flygbolagen.

• Gadget

Jag blev lite ofrivilligt hemmafru här i höstas när jag blev gravid. Detta eftersom jag under denna tiden hade givit mig själv ett par månaders ledigt innan jag skulle söka ett nytt jobb. Nu hann jag inte så långt. I Tyskland är det fortfarande dessutom ganska vanligt att man är hemma länge och när man jobbar är det kanske mellan 8-12 långt in i skolåldern. Det är ju både för och nackdelar med detta lite gammaldags synsätt att kvinnan är hemma, men om man ska se det till barnen tycker jag det är positivt att åtminstone skattesystemet ger fler möjlighet till detta.
    Så jag förstår er som börjar tappa motivationen för det är väldigt skönt att bara kunna gå hemma och ta det lugnt. Även om det ibland gör att dagarna blir rätt långa.
    Nu har jag även fördelen att min sambo jobbar hemifrån så jag har sällskap, och framför allt när bebis kommer blir det toppen. Ibland är han borta på tjänsteresor, men den mesta tiden kommer jag kunna få hjälp av honom också om jag behöver på dagarna. Så vi har det lite lyxigt tycker jag.

Ikväll börjar min förlossningsförberedelsekurs. Den håller på i sju veckor och jag ser framförallt fram emot att få lära känna lite fler blivande mammor.
    Har man något sådant i Sverige nuförtiden? Mammagrupper innan födseln? Eller är det bara sådant som man måste bekosta själv, t.ex profylaxkurser och annat?

• Gadget
    fransyskan skrev 2012-04-16 15:45:08 följande:
    Här i Frankrike så finns det flera kurser -- många lite "flummiga" och alternativa -- som sjukhusen erbjuder gratis. Pappor är dock INTE välkomna vilket känns... ja, väldigt franskt. Vi ska dock gå på en privat-kurs tillsammans så att han också får känna att han har del i det som händer och sker.

Undrar också hur det är i Sverige?

Något dom har här som jag har en känsla av kanske inte finns i Sverige är gratis mamma-träning efter födelsen. Där tränar man upp magmusklerna och "underlivet". Jag har inte vågat fråga någon hur det senare går till...
    Jag har valt en kurs som är för kvinnor med en pappakväll. Lite för att jag vill ragga väninnor. Det verkar förvisso vara vanligast så, men det finns kurser för båda också.

Här finns också gratis mamma-träning efter födseln. Däremot får man själv bekosta alla typer av "kurser" som ska motsvara öppna förskolan i Sverige. När barnet är lite större har jag tänkt att jag ska besöka svenska kyrkan i Frankfurt som har lite öppet hus, lite för att ge barnet fler kopplingar till svenskan, men det är ju ett tag kvar.... 
  • Gadget

Jobbigt för er alla som känner er oroade över sammandragningar och förvärkar. Har inga tips och råd men hoppas ni får bra svar av era barnmorskor om ni känner er oroliga.

Fransyskan: Jag har ännu inte heller besökt svenska kyrkan, har alltid sett allting försent, men vet att de brukar fira lucia, ha en liten svensk julmarknad, äta semlor på fettisdagen o.s.v. Utöver annan verksamhet då som barngrupper t.ex. Jag är inte heller särskilt religiös av mig, men tänkte precis som några av er skrev ovan att det är en bra samlingspunkt för svenskar så jag tror inte jag är ensam om att inte gå dit just för den kyrkliga biten. Sedan om de föreslår och pratar dop och annat så får man väl lyssna på det med ett öra om man inte är intresserad.
    Jag tycker generellt att svenska kyrkan har en ganska avslappnad stämning och inställning överlag i jämförelse med t.ex. hur det är här i Tyskland. Det är så högtravande så det är inte klokt tycker jag de gånger jag varit på bröllop och begravningar här. Inte så modernt och nytänkande. Och jag har ju åtminstone så länge jag bott i Sverige alltid betalat min kyrkoskatt så något kan jag ju få ut av det också. :)

• Gadget
    Sandrina skrev 2012-04-17 14:49:28 följande:
    MAMMAKLÄDER!

Är det bara jag som tycker det är svårt med mammakläder? Det enda jag köpt hitills är 2 byxor, annars använder jag mina vanliga tröjor.

Dock skulle jag vilja ha lite nya fina vårkläder nu. Tycker H&M har så fruktansvärt tråkig utbud, till skillnad får det som finns på internet. På internet kan man verkligen hitta mycket fint som helst men så blir priset där efter också. Så tråkigt att det känns som dom utnyttjar att utbudet av mammakläder är så begränsat att dom kan ta vilka priser som helst. Letade efter lite sommarkläder då vi ska åka till Italien i början av maj och hittade ett par jättesnygga jenasshort, för 400:- !!! Är det rimligt? Eller är det jag som är snål bara! ;)
    Sen har jag svårt med storlekar i vanliga fall, och det känns inte lättare så, så jag gillar egentligen inte att handla på internet. Det passar sällan det jag köper.

Sen funderar jag på vårjacka, är det någon idé att köpa de? Kan fortfarande har några av mina gamla jackor, och så kan man ju ha resten uppknäppta, men hur länge till använder man jacka innan det blir för varmt?

Hur tänker ni? :)
    Jag håller helt med! Beställde även några överprisade kläder, men blev väldigt besviken på att de såg billiga ut men kostade ändå en del. Behöll bara en t-shirt klänning som var väldigt bekväm men den kostade nästan 500 kr så det är ju helt sjukt för något som ser ut som och känns som H&M kvalitét. Bland annat beställde jag några vita klänningar som jag postade bilder på i bildtråden då jag letar en enkel brudklänning, men de såg alla så billiga ut i material och form så de får gå tillbaka allihop och utan klänning står jag. Har hittat en fin från Bellybutton men den är marinblå, men det blir kanske ett bröllop i blått trots allt.

Vårjacka struntar jag i. Har två kavajliknande jackor som fungerar uppknäppta även om de är lite strama över ryggen. Brukar ha en sjal av olika tjocklek lite löst hängande så den skyddar lite också. Vårjackor är sånt där som jag även i vanliga fall tycker är onödiga då man använder de så lite. Om du har någon kofta du kan ha fungerar ju det nästan lika bra som vårjacka. 
Svar på tråden Augustibebis 2012