• Gadget

Augustibebis 2012

Jag gjorde Baking Soda testet i morse som visade på flicka. Precis vad vi från början trodde och många säger till oss hur man nu egentligen kan veta det...
    Men eftersom vi inte vill veta kön säkert innan utan bara gillar att spekulera får vi vänta till augusti innan vi vet om det stämde.

• Gadget

Oj, förstår att det känns surt att behöva "gå om" hela tre veckor. Hoppas tiden går extra fort för dig.

Ang babyskydd; dels så vill jag tipsa om att be att få prova skyddet i er bil. Där vi tittade (har dock inte beställt än) rekommenderade de det. Särskilt om man ska använda sig av sån där ISOFIX-platta. Tydligen satt fästena för den rätt konstigt långt ner i vissa bilar vilket gjorde att babyskyddet vinklades uppåt så barnet nästan skulle tippat framåt.
    Vissa säten är tydligen också mer lutade än andra vilket påverkar. Tyckte det såg lite lutat ut i vår bil också men hon försäkrade oss att det skulle vara ok. Ska försöka läsa på lite mer innan vi beställer.

• Gadget
    7eHimlen skrev 2012-03-20 09:27:14 följande:
    Hur tidigt "får" man egentligen sätta ihop och bädda spjälsängen? :P Vi köpte ju vår på IKEA strax efter att Daniel & Victoria fått Estelle (de hade ett erbjudande då, att om man köpte madrass så fick man en spjälsäng!!) så nu står den bara i kartongen i vardagsrummet o vi är ju såååå sugna på att ställa upp den i sovrummet. Men det är ju så länge kvar *s* BF 25/8, RUL nästa vecka först. jag har sagt till frugan att tidigast i juni, men det är ju så svårt att låta bli!! Hade vi haft ett barnrum hade det inte gjort nåt ju, men nu ska den ju stå i vårt sovrum läääänge innan bebisen kommer. Vad tycker ni? När är det inte "för tidigt" längre? :P
    Egentligen behöver man inte sätta ihop den förrän bebisen har kommit. Det är inte världens största projekt så man skulle säkert hinna med det den dagen man kommer hem från BB också. Eller varför inte skruva medan man väntar på att värkarna tar i lite i styrka, för jag gissar att för de allra flesta är det så att man inte behöver kasta sig in i bilen. Fast man VILL ju. Men jag håller med, hade man haft ett barnrum att fixa hade det känts mer ok. Men vad sjutton, kan man inte få "leka" föräldrar och prova på känslan att ha alla härliga barnsaker om sig hur tidigt man vill!?
    Vi har inte köpt vår korg vi tänkt ha än, men jag försöker övertyga sambon om att vi måste sätta upp den i god tid och lära katten att inte vara där. Det är min ursäkt.

Imorgon har vi vårt UL som motsvaras av Sveriges RUL. Fast det blir vårt 5:e. För första gången kan jag gå dit utan att få för mig att läkaren inte ska hitta något hjärta som slår. För jag känner ju plutt varje dag. Myyyys!
  • Gadget

Hemkommen från vårt RUL! Bebisen var så fin, hade tummen vid munnen hela tiden och vinkade med andra handen.
    Vet inte om de kollar alla organ som i Sverige (?) för det finns ett särskilt organultraljud man kan köpa till. Men han tittade på alla klaffar och kamrar i hjärtat, att det inte var några extra vätskefyllda hålrum i hjärnan och han nämnde att det var urin i blåsan vilket tyder på att njurarna fungerar.
    Han gjorde mått på huvudet, mage och lårben. Huvudet visade på "rätt" ålder mot vad vi räknat ut tidigare som BF, men de andra två måtten på att jag skulle vara 1-2 veckor längre gången. Han ändrade dock inte BF. Jag är ju också i 20+6 vilket väl är till gränsen på när fostren slutar växa lika snabbt, eller?!

När jag påminde honom om att vi inte ville veta kön sa han "jag håller mig därifrån, men jag såg det direkt", varpå svärmor säger som vi hade med då hon troligen inte lever till förlossningen (obehandlad cancer, en annan historia), "det såg jag också".
    En del av mig tänker att om hon såg något måste hon ju ha sett en snopp. På en tjej ser man ju liksom inget om man inte vet vad man ska titta efter. (är det inte tre streck?) Å andra sidan är det lite typiskt henne att hon ska vara duktig och veta allt också, lite tyskt besserwisser. Hon kunde ju inte heller bekräfta vad hon sett med läkaren. Tycker dock att det var lite oaktsamt av henne att uttrycka sig så ändå. Men, men...
    Min sambo filmade hela tiden skärmen, och vi kan inte hemma trots tusen repriser se något. Han tror sig ana en utbuktning som säkert kan vara vad svärmor tror sig ha sett men som likaväl kan vara något annat.
    Min magform, allas gissningar, kinesiska testet och bikarbonatstestet säger dock tjej och jag har kommit på mig själv att önska mig en liten tös. Men blir förstås lika glad för vad som.

Nu blev det långt. Hoppas det gått bra för er andra som varit på UL, tror det var någon mer idag.

• Gadget
    cupcakekiller skrev 2012-03-21 20:12:30 följande:
    Jag vill ha ett par chockrosa eller knallblåa byxor..Blir deppig över att det finns så många fina färgglada byxor nu men inga till gravida.
    Jag håller med, tycker det finns massa härligt färgglatt mode i butikerna nu bara för att man inte kan köpa vanliga kläder. Men som någon skrev, H&M har en modell i klarblått och rött. Jag provade dem men tyckte det var dålig stretch i benen och vågade inte slå till då jag gissar på att jag kommer lägga på mig även på benen.
  • Gadget

Grattis på födelsedagen Naimis och lycka till alla som har RUL.

Jag ska göra glukosbelastningstest vid nästa besök om 4 veckor. Här i Tyskland rekommenderar de alla att göra det och menade på att när det syns i urinen beror det antingen på att man ätit något sött innan eller att det redan har gått väldigt långt med diabetesen.
    Så det blir till att inte äta och inte ens dricka vatten 12 h innan nästa besök och sedan på plats få i sig någon sörja. Hur mycket är det man ska ha i sig? Hon sa att när man är klar tar de tid 2h. "när man är klar" låter som om det kan ta tid att få i sig allt... Nåväl, det ska väl gå bra. Mest orolig över att behöva ge mig iväg hemifrån utan frukost och vatten.

• Gadget
    astro skrev 2012-03-22 10:35:49 följande:
    Blod.

I urinen ska man helst inte ha mätbart socker alls. 
    Hm, nä det var väl det hon menade när hon sa att har man socker i urinet så har det redan gått väldigt långt. Men konstigt att de inte bara kan testa socker i blodprovet då som ett första steg. Men, men. Jag gör den där glukosbelastningen så är det gjort. Jag som inte jobbar har ju tid att sitta där och vänta så att de kan testa.
  • Gadget

Fransyskan: Jag vet inte själv vad sammandragningar är, alltså hur de känns, men kan du inte ringa direkt till din läkare/barnmorska? Det gjorde jag (här i Tyskland) när jag hade frågor om en receptfri värmesalva. Fick svar av sköterskorna. Hur jobbar du annars? Stressigt? Försök vila i helgen om du har möjlighet så kanske det känns bättre.

Igår när jag skulle ta en promenad fick jag plötsligt som lite håll under magen på sidan, och sedan var det som om hela magen blev spänd. Fast mer uppblåst än smärtsam om ni förstår. Först när jag kommit hem och tagit en varm dusch kunde den "slappna av" igen. Är detta sammandragningar? Eller är det kanske bara något med magmusklerna som jag antar flyttas om också?

• Gadget

Fransyskan (och Issan8): jag blev rekommenderad att testa om jag var immun mot toxiplasmosis, men fick bekosta det själv. Däremot tar de inte ytterligare prover men pratar om att jag ska undvika katter, gräva i jorden och så rått kött då. Men vi har katt så det är svårt att undvika henne, men sambon få tömma lådan vilket jag är tacksam över.

Svar på tråden Augustibebis 2012