• Novalina

Augustibebis 2012

3apåGång skrev 2012-02-03 16:37:45 följande:
    Ja jag tror det är delade magmuskler. Jag kunde liksom känna hålet lite över och under naveln vertikalt innan jag blev gravid denna gång. Tror även det är därför min mage redan är så stor. Det saknas liksom muskler i mitten som håller in.
    Ja, jag blev både varm och törstig av amningen! Det är ju massa hormoner i kroppen med en nyfödd och pga amningen.

Här har jag haft en jobbig eftermiddag. Sonen tog av blöjan i sitt rum och kladdade ner ALLTING! Har tagit ganska lång tid att städa allt
    Syntes det utanpå din mage så att säga att magmusklerna va delade?

Min mage är oxå betydligt mkt större nu än såhär tidigt i förra grav.!! Beror säkert på det du säger.

Men uuuu, inge roligt blöjdilemma du!!! Tyst
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:39:04 följande:
    Tror rent krasst att det kanske har att göra med att vi i Sverige inte har så stora individuella valmöjligheter inom sjukvården heller. På ställen där flera vårdgivare konkurrerar om samma kunder tror jag man är snabbae att erbjuda ¨sådant kunderna vill ha, för att locka folk. I Sverige ser vi ju att det görs fler UL i storstäderna där man har möjlighet att välja privata uppdragsgivare.
    Det verkar troligt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-03 16:23:03 följande:
    Mmmmmm..... Min sambo fyller idag och jag har köpt (bla.) ett våffeljärn åt honom. Jag försöker intala mig att det var för HANS skull ;)
    DrömmerSkrattande
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Saftmedbulle skrev 2012-02-03 16:48:53 följande:
    Jag har inte fattat vem som envisas med att diskutera det, men jag är väl korkad ;)

Vet bara att några bett om att inte behöva läsa om det och då tyckte jag att man kunde respektera det (vara lite inkännade mot de andra medlemmarna) Du är ju trygg i vad du tycker och det är jättebra - då behövs ju inte diskussionen, eller hur?
    Åsikterna har jag inget emot - håller helt med dig att man får tycka vad man vill- det är snarare VAR man uttrycker dem som jag hade synpunkter på. Tycker att abortdiskussion hör hemma i en diskussionstråd (kanske om etik?) och inte en gravidtråd. Olika trådar, olika syften så att säga...
    De som envisas med att diskutera detta är ju självklart du själv m.fl. som skriver era åsikter ang. mina åsikter.

Vem bestämmer eg. exakt vad som ska diskuteras i denna tråden??!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2012-02-03 18:17:05 följande:
    Jag tror att majoriteten vill undvika att diskutera vissa saker (som abort) och i synnerhet då på ett agiterat sätt. 
    Jag läste ditt inlägg som var pro-abort av ekonomiska skäl men mot abort av selektiva skäl och jag tuggade nästan fradga eftersom jag upplever ditt resonemang som in i helvete ogenomtänkt. Så, jag sa det. Kunde inte låta bli.

Men OM vi nu ska ha en diskussion om abortetik, vad sägs om att du startar en tråd om det så att de som vill kan gå in och debattera? Jag för min del hänger gärna på och det finns det säkert fler som gör. Men respektera för 17 att detta är en gravidtråd där - just nu - många går och oroar sig inför RUL och de vill helt enkelt inte prata om abort ö h t just nu. 

Du begriper ju hur ett forum fungerar, eller hur? Det är inte ok att traska in i en tråd om Traderaköp och börja prata om sexualkunskapen i skolan, eller en tråd om småbarns sömnvanor och börja prata om julfirandet hos svärmor, för/mot.

Gravidtråd.
    Inte så svårt att lista ut vad man rimligen pratar om här. Och då är jag ändå FÖR en fri diskussion med högt i tak.

angående UL, länk till SRs kommentar:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Ttjohoo, ojojoj vilket agiterat inlägg från din sida då! Flört Skrattande

Men du... tänk om jag kanske hade ett bakomliggande syfte med det hela från början?... Tänk om jag visste att detta va en kontroversiell fråga, och tänk om jag ville väcka upp starka känslor - just för att jag tycker att vissa saker engagerar mej mer som person. Så ogenomtänkt va det inte det minska ska jag be att få upplysa fröken om.

Och jag tycker fortfarande att denna diskussion passsar in i en gravidtråd - för det är väl gravida som gör abort, eller ska man bara prata en massa "lull-lull" om totalt ointressanta saker??!...

Om du vill diskutera detta vidare så ber jag dej vänligen starta en egen tråd om det, för jag har då verkligen inget som helst behov av det. Så - nu har jag fått säga mitt. Igen. Hoppas få sätta punkt för detta nu, en gång för alla.

Tack på förhand.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Millas skrev 2012-02-03 18:29:24 följande:
    Och där tycker jag att astro får sätta punkt för denna diskussion!!
    Men tänk om jag som startade den vill sätta punkten själv då, eller ska jag inte få ge svar på tal tycker du eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    3apåGång skrev 2012-02-03 22:51:23 följande:
    Nej det syntes inte utanpå men jag kunde känna det själv om jag spände magen (Ja det kan jag ju förstås ännu mer nu). Ja jag får nog vänta några år och se om magen går ihop senare för fler barn tänker jag mig inte. Inte så att min mage var stor eller tjock nu innan jag blev gravid, mest bara lite slappare och som sagt det där "hålet" som kändes.
    OK, precis som jag då låter det som.

Vad tror du om det Mamma0712... skrev:

"Angående träning, är ju så himla individuellt. Tror att kroppen behöver återhämta sig ganska länge innan man börjar köra pass igen. Styrka går ju bra efter ett tag men undvik magmusklerna. Dom behöver återhämta sig. För att slippa delade magmuskler har jag för mig att jag läst att man inte ska göra situps det första halvåret? Är jag helt ute och cyklar? Och då ska man börja med de inre musklerna, inte rutorna på magen... Kolla noga på tränings råd för efter gravida så det inte blir fel, om man nu är noga med att bli platt igen. Lätt hänt att man ser gravid ut fast man är vältränad, om magmusklerna inte går ihop."

Detta har jag aldrig hört/läst tidigare - men så kanske det kan va?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-03 21:19:16 följande:
    Jag går hemma på vårdnadsbidrag (3000kr skattefritt i månaden), med lilla tjejen. Gäller till barnet är 3 år och det fyller hon i augusti. Och då kommer det ju ett lillasyskon och tar över Man får inte ta ut föräldrapenning eller ha barnet på dagis samtidigt som man får vårdnadsbidrag, men man får jobba hur mycket man vill om man ordnar egen barnpassning.
    Så jag jobbar 1 dag ena veckan och 2 dagar andra, dels för att inte komma helt från jobbet (älskar mitt jobb) och så för att dryga ut kassan. (3000 är ju inte så mycket, men jag har handelslön och tjänar inte mycket annars heller).
    Blev nyfiken, varför har du vårdnadsbidrag ist. för fp?... När kan man få vårdnadsbidrag?
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    TheMaraja skrev 2012-02-04 00:22:46 följande:
    Har precis läst ikapp en veckas inlägg i den här tråden. Shit va det skrivs! Men det är skoj!! Vet dock inte om jag ska skratta, gråta eller lämna tråden nu....

Vilket fall så har vi köpt en (ha ha) ny vagn till tjejen och vi är så otroligt nöjda! Det blev en Kronan sulky som vi ville ha. Har testat flera olika som Brio, Emmaljunga och Crescent men ingen har känts riktigt bra. Har letat några veckor efter en Kronan på blocket men inte hunnit köpa i tid då den som kom upp här i Stockholm försvann på mindre än en timme. Men för min del känns det bra. Vi har ju tänkt att ha den i några år så då känns det bra att ha nytt och få garanti. Vet inte om jag tycker det är så korkat?! 
    Syftar du på mina åsikter om "korkat" att köpa splitt ny, superdyr barnvagn eller?

I så fall så syftar jag inte alls på såna som agerat som du.

Jag syftade på att jag vet flera mammor som köpt 5 eller fler vagnar för ca 10 000 kr/st, just bara för att de vill variera sej och tröttnat, eller vill ha samma som bästa kompisen etc. Och det är inga med jätteinkomster precis heller. De försöker inte ens skaffa en begagnad först, utan det är bara helt nya som gäller. Och deras stackars sambor får typ jobba halv ihjäl sej, bara för att de har sån köphysteri. DET ageraandet tycker jag personligen är ett exempel på "korkat" agerande, men för den skull behöver de ju inte va korkade som personer.

Jag uttryckte väl mej så för att jag bara kände mej så evinnerligt trött "Zzzzzzz..." på denna köphysteri, som vissa (blivande) mammor verkar drabbas av, och det bara är nytt, nytt, nytt (och gärna ju dyrare desto bättre!) som gäller...*suck* 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    DetGodaLivet skrev 2012-02-04 08:14:56 följande:
    Jag blir tvärtom oftare besviken på kläder jag köper nya...att de bleks snabbt i tvätt eller snabbt ser tvättluddiga ut till exempel. När man köper begagnat ser man bättre hur de håller i användning, tex vilka meandi-trycks som blir blekta direkt och vilka som inte blir det.

Köper jag nytt så lägger jag pengar på ekologiskt och fair trade producerat. Jag betalar inte mer för märkeskläder tillverkade i samma hemska sweatshopfabriker för samma låga kostnad som de billiga utan det ska i så fall vara något "verkligt" värde jag betalar för.

Etik och miljö är viktiga frågor för oss, både i det stora och i det lilla. Begagnade kläder är dels bättre för miljön på lång sikt och dels mindre riskabla för den lilla babyn då nya textilier innehåller mycket kemikalier och miljögifter. Det jag köper nytt som ej är ekologiskt tvättar jag innan användning, inte en gång utan flera. Som allergiker/astmatiker är jag givetvis väldigt skeptisk till "kemikaliesamhället" och undviker gift i såväl mat som kläder så långt det går. Då är begagnat ett väldigt bra alternativ.

Exakt så resonerar jag med.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012