• Novalina

Augustibebis 2012

3apåGång skrev 2012-02-04 14:02:33 följande:
    Novalina: Va, 1 på 400, vad läskigt! Har jag inte hört men förstår att du blir orolig! Jag är lite över 30 själv och rätt orolig den här gången...
    Ja, usch... Ångrar att jag läste den infon... Stod på Babycenter... Skäms
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-04 14:45:32 följande:
    Angående att det är en del barn som dör i magen i slutet så har jag en kollega där moderkakan la av i slutet av graviditeten. Hon var i vecka 40+, tror inte hon hade gått till vecka 41. Det var min kollegas första barn och hon var 41 när det hände. Fy vad hemskt det är när något sådant händer. Hon lyckades sen bli gravid igen och fick ett barn. Men andra gången så fick hon gå på extrakontroller och fick ett datum ganska tidigt att hon skulle få KS innan BF och slippa gå över. Hade detta ganska färskt i minnet när jag var gravid med dottern och kände mig orolig över det. Speciellt när jag blev flyttad från BF 26/2 till den 6/3 på RUL. Här där jag bor så kan man få gå över tre veckor innan man startar förlossningen. Nu startade förlossningen av sig självt den 2/3.

Tycker att det är hemskt att man låter någon gå över tre veckor. På många andra sjukhus är det två veckor men i Göteborg så är det tre veckor.
    Ja, det måste verkligen va det värsta som kan hända alltså... Skäms Vilken otrolig sorg... tar nog ett vrejält atg att komma igen efter nåt sånt...

Själv fick jag k.snitt ("akut" pga att jag gått över så länge och det va fre. em) i v. 42+0 med sonen.

Men konstigt nog så va jag själv coollugn, men andra va mkt mer oroliga runt mej, särskilt min pappa av nån anl.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    babymarie skrev 2012-02-04 16:37:26 följande:
    Ikväll ska min fästman och jag ut och äta gott och fira vår 1-åriga förlovningsdag.
    Och såklart ska vi fira vår lilla plutt som bor i min mage =) Kommer bli ett kanonår det här! 

Och det kommer bli ett bra år för er alla med =) försök inte att oroa er för mycket och njuuut av att ni blivit gravida, att ni kan få barn(vilket inte är en självklarhet för alla) och att den lilla växer för fullt för varje dag som går!

Hoppas ni får en mysig lördagkväll! KRAM 
    Vilket härligt inlägg! Och hoppas ni har en jättemysig kväll!! Drömmer
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2012-02-05 01:34:32 följande:
    Visst känns det långt till RUL ... mitt är 5/3. Det är just under de här veckorna som oron alltid kommer smygande, tillsammans med en massa mer eller mindre knasiga spekulationer. I alla fall för mig.

Lite roligare: Tror att jag kände en liten spark idag. 99% säker ungefär. Och som grädde på moset tog min lilla Jezebel tre steg utan stöd för första gången! Solig 
    Gud va underbart för er som känner era små pyren redan!! Solig

Själv känner jag mest en massa "bubbel" ibland, men det kan ju bortförklaras av tarmrörelser...

Kände ni detta "bubblet" (som att det kurrar extra mkt i tarmarna) innan ni kände de 1:a bebisrörelserna?...

Vad roligt att dottern tog de egna stegen då, känns jättestort när det händer - jag vet! Drömmer

Saajmon: All Hjärta och omtanke till dej... Hoppas din släkting återhämtat sej snart.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-05 11:09:07 följande:
    Kände du dig orolig innan du inte hörde några ljud? Du skriver att magen är platt och aptiten är tillbaka, men var det något du tänkte på innan?
    Jag hade liknande i veckan när jag freakede ut i fredags. Jag hade normal aptit igen (ätit massor innan) och gått ner 1 kg på 3 dagar. Magen kändes platt och jag tänkte att det var ju bra då. Det kanske inte blir så många kilon som jag först fasat för... Sen fick jag rosa flytningar och +ade ihop det med min minskade mage och blev jätteorolig istället. För mig var det ju räddningen med angelsoundet:-S

Tip: Rapsolja (eller liknande) funkar utmärkt som "glidmedel" till Angelsoundet.

Jag har dock inte lyssnat med mitt än denna grav., har hört att det av nån anl. inte är bra att lyssna mkt, så jag är försiktig med det. 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Mamma070912 skrev 2012-02-05 11:16:42 följande:
    Novalina: Har du fler funderingar angående vårdnadsbidrag så ska jag gärna försöka svara. Jag har det för att vara hemma så mycket som möjlig med barnen och vi aktiverar oss främst med öppna förskolan för att hon också ska lära sig samspel och gruppaktiviteter. Hon har gått på dagis ett halvår, när jag jobbade en hel del för att spara till denna ledigheten. Stora tjejen har också gått på dagis i perioder och varit hemma med vårdnadsbidrag. Nu går hon på allmän förskola, är 4 år.
    OK.

Från vilken ålder tycker du barn tillgodogör sej ÖF bäst, så att säga? När de är väldigt små är det väl mest mammorna som träffas för sin skull, så att säga.

Är det många av er här i tråden som har syskon som brukar gå på ÖF? 
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-05 11:52:24 följande:
    Här där jag bor så finns det ingen möljighet till vårdnadsbidrag. Vi har fortfarande dagar kvar på både dottern och sonen. Ska försöka snåla så mycket det bara går det första året, sen efter barnet fyller 1 år kommer jag att ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min SGI. Ska försöka vara hemma till hösten 2014 och sen jobba deltid. Eller så är jag hemma 1,5 år och min man är hemma sen tills vi får förskoleplats. Det enda som är säkert är att jag kommer att snåla med FP-dagarna det första året när man inte behöver ta ut några dagar.

Så har jag gjort med sonen med. Jag får 2 månader hp pga jobbet, så jag behöver inte jobba nåt förrän tidigast 2014.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    fru Elle skrev 2012-02-05 13:18:08 följande:
    När vi ändå pratar föräldrapenning så kan det vara värt att kolla upp om arbetsgivaren ger någon extra ersättning när man är föräldraledig. Även om det finns speciella villkor kopplat till dessa pengar. Min arbetsgivare erbjuder 10 % extra i ett helt år. Om man tjänar över taket i föräldrapenningen så betalar de ut så att man får 90 % av sin lön. Vissa arbetsgivare betalar ut tex en extra månadslön när man kommer tillbaka. Info om detta brukar finnas i kollektivavtalet.

Jag får oxå 10 extra förutom fp från mitt jobb varje mån.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    minstörstalycka skrev 2012-02-05 17:34:01 följande:
    Vi går på öppena förskola och min son blir 8 mån nu i veckan.. han uppskattar det massor! :) Och har gjort det sedan han var 6 månader, då han började intressera sig för andra, men innan dess var det ju en mysig stund med andra mammor, och sjunga med barnen är ju nyttigt från tidig ålder :)

Nu då han kryper så är han överallt och ingenstans där ;)
    Hihi, va härligt det låter! Drömmer

Jag ska nog ta och försöka pallra mej dit nu på fre till sångstunden vid 11:30, det kan nog sonen på 16 mån uppskatta - han gillar musik jättemkt, och är väldigt nyfiken på andra barn och så, ja andra människor ö h t eg., och nästan alltid glad och på bushumör, älskar nya miljlöer och leksaker.

Jag har inte fått in det i de dagliga rutinerna att gå till ÖF iaf nån dag/v än, har bara inte blivit så. Har jättenära, så det är inte det.

Men sonen har alltid sovit länge på morgonen, sen har dagen gått suuuperfort, knappt jag ens hinner ut om dagarna ibland ens, innan solen gått ner!! Förvånad Och jag brukar därför prioritera att va ute i friska luften och leka  i lekpark ist. för inne på ÖF då vi kommer ut om dagarna, och kanske passa på att gå förbi affären och handla innan vi går in med.

Det som tar mkt tid är frukosten, sen lunchen och allt runtomkring det, diska, tvätta ibland, ringa viktiga samtal etc. Jag är väl oxå lite fåfäng av mej för att va mamma, för jag vill duscha och göra mej själv iordning oxå innan vi går ut - känner mej väldigt ofräsch och obekväm annars. Är inte alls nån "glasögon istället för linser - slänga upp det otvättade håret i en slarvig tofs- osminkad mamma", och kommer aldrig att bli heller. Kyss
    Så det är väl klart att det tar ca 45 min/dag för min del det med.

Jag har dock planerat att börja gå upp tidigare på morgonen innan sonen vaknat, och duscha och fixa iordning mej då - för det kan ju va svårt att få tid till det sen då han vaknat.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina

Förresten - ni som går på ÖF: hur många tillfällen/v brukar ni va där, och  ca hur länge/gång?... Vilken tid på dagen brukar va bäst?

Jag vill inte äta där med sonen, utan göra lunchen hemma som vi brukar och äta hemma med, så lunchtid kanske inte är så bra då iofs.... Han brukar äta lunch ca 14:00.

¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012