• Novalina

Augustibebis 2012

Ellenbmt skrev 2012-02-02 18:27:09 följande:
    Issan, du kommer kunna ha tubtoppar med, om du tränar för det, jag ser exakt ut som innan, enda skillnaden är att brösten är tommare upptill...
    Är ju olika det där.

Fast jag tränade så mkt under grav. och efteråt (och åt som vanligt), så fick jag en  lite "degigare" och putigare mage än innan grav. Fast jag gick ju ända till v.42+0 innan snittet, så magen va ju väldigt stoooor iofs... Gravid 

Och det tar minst 1 år i genomsnitt att få tillbaks samma kroppsform som innan grav., om man har oförändrad livsstil.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Juliette skrev 2012-02-02 19:08:10 följande:
    Naimis: Det låter bra! Ja, så var det det där med brösten.. Kommer oxå kännas tråkigt. Liiiite orättvist är det ändå att männen slipper denna kroppsliga förändring. Och samtidigt så hade jag nog inte velat byta, för vill ju vara med om denna häftiga graviditet oxå.

Issan8: Känner som du. Fåfäng och lite löjlig. Men vill oxå ha en kropp jag kan känna mig nöjd med efteråt.

En tråd att peppa varandra till träning låter ju bra :).

Fick tid för RUL idag. 13 mars. Känns som en evighet! Jag har ju inte varit på nåt UL alls än...
    Jag har oxå tid för RUL 13/3.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    NiniMe skrev 2012-02-02 19:15:38 följande:
    Kan tilläga att jag vägde 108 kg samma dag som det var dax och föda... Och jag hade gått ner till 71 kg 4 månader innan han fyllde ett år... 
    Wow, vilken viljeansträngning, impad!!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-02 19:23:53 följande:
    Ja jag har ju lovat min svägerska att vi ska springa Tjejmilen den 1 september HAHA! Lär INTE bli av. Men det kan jag berätta för henne imorgon när vi ska berätta om bebben. :)

Juliette: Tack för tipset! :)

Förresten, har ni bra tips på böcker både under graviditeten och efter? Jag är mest på jakt efter en praktisk bok om spädbarn om det finns nån. Ibland får jag lite panik nämligen, jag kan ju ingenting känns det som. Blir lite rädd när alla pratar om att barnen inte får sova på mage, att man inte får ge dom honung (inte för att jag vet varför jag skulle göra det men ändå), vad ska ett barns temp vara, utslag, m.m. Sånt där vet jag inget om. Har ju aldrig ens bytt en blöja hittills. :D Alltså letar jag lite efter en slags vardaglig guide över allt man kan tänkas behöva veta om bebisen. 
    Jag köpte flera bra på bokrean under förra grav., men fick flera minst lika bra böcker av min bm. Bm brukar dela ut gratis, så fråga din!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    astro skrev 2012-02-03 00:16:24 följande:
    Ingen har sagt att du inte får ha dina åsikter, men måste du presentera dem på ett sätt som är kränkande för de som inte delar dem?

Att du uttrycker dig generellt hjälper ju inte när det du säger pekar ut en hel grupp på ett mycket negativt sätt.

Jag vet inte om du riktigt förstår vad jag menar. Jag tar ett exempel:

1) "Jag för min del är religiös. Jag är helt övertygad om Guds existens."
    2) "Jag vet att Gud finns. Alla som inte håller med kommer att brinna i Helvetet och det är rätt åt dem!"

Uttryck nr 1 är helt ok. Även i en tråd där man inte diskuterar religion. Ingen annan har rätt att känna sig kränkt av detta. Uttryck 2 däremot är oartigt och ohyfsat, och det är kränkande för "alla som inte håller med".

När du uttrycker dig så så respekterar du ju inte andras åsikter. De har samma rätt att tycka. Du vill väl inte att någon annan ska kalla dig för t ex "en sådan som snyltar på samhället" därför att du är mot selektiv abort?

Så sluta använda negativa värdeord (som "korkad")  när du beskriver andras åsikter. Du ska se att det dessutom gör att andra lyssnar mer på dig.
    Hihi, jag förstår mkt väl vad du menar - och delar ditt resonemang överlag.

Jag är uppväxt i en delvis religiös familj, men har aldrig varit med i en sekt för egen del, så jag är väldigt van vid dyliga diskussioner och är starkt emot allt vad grupptryck och okritiskt tänkande heter. När man har "hjärntvätt" i sin familj, så blir det nog extra viktigt för en att vara ifrågasättande och stå för sina åsikter kan jag tänka mej.

Och inte visste jag att ni härinne allihop va en enda stor homogen grupp med exakt samma åsikter, för då måste det ju va en sekt och inte ett diskussionsforum det handlar om, eller?...
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Tifan skrev 2012-02-02 23:01:29 följande:
    Jag fryser jämt! Klagar hela tiden på att det är kallt...
    Men jag vet att det vänder, sist höll jag på att dö av att jag var så varm sista delen av graviditeten o då är sonen född 15 okt ;) blir kanske inte så roligt denna gång, haha
    Samma här, jättefrusen på kvällarna. Och i förra grav. hade jag väldiga värmesvallningar på slutet!
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Sommaren12 skrev 2012-02-03 01:23:26 följande:
    IW = Indoorwalking. :) 

Tack för tipsen. Var inte riktigt vad jag var ute efter men tack ändå. Tycker med om att träna och tränade väldigt mycket fram till i höstas då jag började plugga och var helt uppslukad under terminen. Men nu har jag inget att skylla på längre så nu ska jag ta tag i det igen. Vet ju att det inte är nåt farligt att träna men blir nojjig speciellt av aktiviteter där man spänner magmusklerna. Känns fel på nåt sätt, som om jag ska klämma ihop bebisen eller störa den eller sätta igång sammandragningar eller nåt. Säkert bara nåt jag fått för mig, men kan inte släppa det.  
    OK. Men vad är Indoorwalking då, mer exakt liksom? Drömmer Är det bara att man går inomhus, eller?...

Har faktiskt aldrig hört talas om det, men det komemr ju så mkt nytt hela tiden.

Det som känns bra och bekvämt att räna, det är oxå bra för kroppen. jag tränar som vanligt än så länge iaf, även magträningen, så länge det känns bra. Sen får man ju anpassa vissa övningar efter en alltmer växande mage förståss. Men ingenting är farligt så länge det känns bra.

I min förra grav. tränae jag BodyPump med tunga vikter (som vanligt) ända till v.8, för det kändes bra, och jag hade inte ont nånstans under hela grav. och va pigg etc.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Ellenbmt skrev 2012-02-03 06:32:55 följande:
    God morgon gänget. Nu tutar jag och dottern till Göteborg! Kul! (bodde där tidigare)
    Sambon får stanna i lilla Vingåker.

Novalina- jo jag vet med att det beror på, jag skrev senare att jag bara var 22 och kanske därför var lyckligt lottad. Men vill man så tror jag man kan. Elasticiteten i magskinnet kan man hjälpa med bra crèmer under grav!
    Jag önskar att jag kunnat fortsätta träna som innan grav. Men har mått så illa så allt stannade av. Nu har jag mjukstartat, vet bara inte vilka gymmaskiner som funkar nu?
    OK, då förstår jag.

Själv har jag väldigt starka magmuskler, hade magrutor innan förra grav. Men sen efter den grav. så kändes det liksom som om det va som ett "hål" mitt i magen då jag stod i sk "plankan" och liknande. Innan grav. va magen helt platt och jag kunde liksom spänna den hård överallt fast jag stod i "plankan", men efter grav. så kunde jag som inte spänna alla magmusklerna på samma sätt överallt, det va liksom den där "hål"-känslan mitt i magen, som om det inte fanns några magmuskler just där längre.

Min bm sa att det brukar bli så efter grav., för magmusklerna delar sej då magen växer, och blir aldrig exakt som innan.

Men jag hade aldrig några synbara delade magmuskler iaf, för magen såg liksom jämn och slät ut hela tiden, men de kanske delade sej iaf på nåt vis, blev uttänjda och så...?

Hur som helst, det är inget jag lidit av eg.

För mej är kroppens funktion viktigare, och jag kan absolut inte klaga på vad min kropp gör för mej - den har gett mej ett barn redan - och det är jag otroligt tacksam för. Drömmer Och om jag ger den näring i form av bra "bränsle" och varierad träning, så känns vi som ett väldigt bra team.

Jag kör inte i gymmaskiner längre, har tröttnat på det. Men jag tycker att crosstrainer är väldigt bra även under grav., plus rodd-maskin för ryggen och hantlar för axlar, biceps och triceps. Olika core-övningar är oxå guld värda under grav., för att kropen ska orka med den tunga magen bättre, Då gör core-övningarna att man får som en extra muskelkorsett ju, som stabiliserar mage/rygg. Benböj är oxå bra - både statiska och upprepade, med eller utan vikt.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Naimis skrev 2012-02-03 06:40:44 följande:
    Novalina- Jag sa att jag inte skulle ge mig in i diskussionen, och de tänker jag inte heller.

Som många redan sagt så handlar de inte om att man inte får ha åsikter. Du får självklart tycka vad du vill, men det är skillnad på att säga "jag är väldigt emot aborter, och tycker det är fel" än att säga att det är mord.
    Du har hoppat på oss som har gjort abort personligen genom att kalla oss mördare, och dom som skulle överväga en abort genom att säga att dom är potentiella mördare.
    Som sagt allt är inre svart eller vitt.

Sen blir de bara fruktansvärt irriterande att du inte slutar när folk uppenbart ber dig. Vi vill inte ha en sån här diskussion här.
    Men varför ger du dej in i diskussionen då ö h t? Ingen har väl bett dej eller?... Förvånad

Jag vskrev inte att man är "mördare" för att man gjort abort, men att avsiktligt döda en annan människa är detsamma som mord enligt ordboken. Sen om man vill göra fina språkliga omskrivningar som "ta bort ett barn", så fine för dej om det känns bättre då. Men det är ju samma sak eg. iaf.

Jag har flera nära vänner som i unga år tvingats göra abort, och det är pga att de inte då haft den socio-ekonomiska möjligheten att då ta hand om ett barn i sitt liv.

Och det tycker jag är enormt stor skillnad mellan att gör abort under såna omständigheter, än att göra det pga en kromosomavvikelse, fast man annars inte skulle tagit död på barnet om det inte hade den lilla kromosomavvikelsen. Det är just det agerandet jag personligen tycker än oetiskt, och har jämfört det med att de i Kina aborterar flickor i magen just bara för att de är flickor och därför inte önskade. DET är en hemsk människosyn tycker jag. Strunt samma om man kallar det abortera/döda/mörda - det är ju i raktiken exakt samma sak, bara språkliga skillnader ju.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
  • Novalina
    Blomsterfröna skrev 2012-02-03 08:12:14 följande:
    I helgen bär de av med flytt. Har köpt ett radhus men inte roligt att flytta i massa snö. Men tur de finns händiga karlar:)
    Härligt med större boende då (förmodar jag)!

Vi har oxå kollat på radhus, och jag kan tänka mej att bo så, men sambon vill hellre bo mer avskilt i egen villa och inte för nära grannarna.

Vi kunde annars ha köpt ett jättefint radhus längst ut på en gavel denna v., men sambon va tyvärr inte så pigg på det.... Det hade bra läge oxå.

Men men, viktigt att va överens ju.

Vi bor i en 3:a på 64 kvadrat nu, så när vi kommer få 2 barn så vill vi gärna ha hus ist.
    ¤¤¤ Crea Diem! ¤¤¤
Svar på tråden Augustibebis 2012