• Gadget

Augustibebis 2012

Spännande Ninime!

Om jag översätter tyskan rätt så var vår pojke fixerad förra veckan i 35+5. Fast jag undrar hur era BM avgör detta och om de är ruckbara o.s.v.?
    Han gjorde gynundersökning på mig vilket de gör vid varje besök. Han kände huvudet där nere med fingrarna och sa att nu ligger han "fest"=fast. Det borde ju betyda fixerad?
    Han pratade också om det någon nämnde ovan att om han inte är "fest" och vattnet går måste man åka ambulans, annars kan man ta sig in själv. Anledningen till detta fick jag förklarat på föräldrakursen är att om bebisen inte ligger tillräckligt långt ner och vattnet går med en splasch kan navelsträngen åka med en bit ut eller komma i kläm om sedan huvudet börjar trycka på. Därför ska man lägga sig ner med rumpan högt och ringa ambulans så att det inte blir tryck på navelsträngen som då skulle kapa syretillförseln till bebisen. Vet inte hur vanligt det är, har aldrig hört om det tidigare. Men men. 

För övrigt älskar jag också vår tråd och känner som att jag delvis känner många av er. Har så många gånger drömt om er och jag tycker med den fina stämningen vi haft hela tiden har det varit guld värt att kunna läsa om era erfarenheter och bolla funderingar. 

• Gadget

FruMii: jag har aldrig hört om det innan och jag tycker mig vara rätt påläst. Så risken är kanske överdriven? Dels krävs nog en rätt kraftig vattenavgång för att man ska få ut en del av navelsträngen, och det behöver ju ändå inte hända något. Inga av de böcker jag läst på tyska har nämnt detta men som sagt BM på föräldrautbildningen och nu min läkare, fast egentligen sa han ju det försent eftersom det var mer "nu ska vi se om han är fixerad så vi vet om du kan ta dig till förlossningen själv om vattnet går eller om du behöver åka ambulans." Men då var han ju redan fixerad så den infon borde jag i så fall fått tidigare.

• Gadget

Och är det inte så att hormonerna sätter igång kroppens egna lilla lavemang när förlossningen är på G, d.v.s. att man blir lite lös i magen och tömmer tarmen automatiskt i samband med att värkar kommer igång? Har för mig att jag läst och hört det från vänner. Och sen har jag också hört att lite avföring är bra för bebisens immunsystem. Fast varför är det då så hemskt med GBS förresten? Är inte just det avföringsbakterier i slidan?

• Gadget

Självklart är du välkommen tillbaka Babyhummingbird! Du var en av flera jag reagerade över att vi inte hört något från på länge när jag tidigare idag läste igenom BF-listan.
    Ser fram emot bilder.

• Gadget

En fråga tjejer: jag har känt mig yr sedan jag var på toa inatt/i morse. Har försökt dricka massor och äta frukost men det ger sig inte. Blodtryck var bra förra veckan. Något man bör fundera över så här i slutet? I början var jag ofta yr men det är länge sen nu...
    Provar med en förmiddagslur och ser om det hjälper.

• Gadget

Tack för era tankar kring min yrsel. Det känns bättre efter min middagslur. Helt galet vad jag kan sova nuförtiden egentligen. Allra bäst är mellan 10-12. Så kanske var det lite vätskebrist. Men järnvärdet kan nog spela in också. Har inte behövt äta tillskott på hela graviditeten men sist var det lägre än vanligt även om det låg inom spannet för normalt. Minns inte vad det låg på.
    Har ätit rödbetor nu till lunch, de ska väl vara järnrika har jag för mig.

• Gadget

Som Sommaren säger, fråga kan ni ju alltid. Det tar dem några sekunder att se könet ifall bebis ligger rätt. Frågan är väl mer om ni vill veta nu när ni hållit er så länge. Fast vi "ångrade" oss ju också i v 20 någonting från att tidigare inte velat veta så jag förstår nyfikenheten också.

• Gadget

Jag har också fullgången bebis i magen idag. V 38 (37+0 alltså) om man utgår från min beräkning i alla fall. Först imorgon om man hellre vill lita på läkaren, fast här verkar inget vara på gång så det spelar liksom ingen roll ändå. Fast det kan ju gå fort har vi ju sett....

• Gadget

Vad roliga ni är. Jag har inte haft något konstigt för mig under graviditeten vad jag vet. Men kanske ska fråga min man. Haha.

Och Olgaisback, vilken tuff sits. Kan inte ens föreställa mig hur det skulle kännas om min pappa skulle ha ihop det med någon av mina vänner.

Svar på tråden Augustibebis 2012