• Gadget

Augustibebis 2012

Äsch, jag som är besatt av födslar och förlossningsprogram (var det även innan graviditeten) får inte se Barnmorskan i East End från Tyskland. Här verkar de inte visa såna program, i Sverige har det ju gått flera omgångar både från Svenska sjukhus och från England. Nu verkade ju detta mer vara en dramaserie, men ändå.

Ni hade skrivit så mycket under dagen, minns inte vad jag ville svara på riktigt....
    Jo, amningsbh från Lindex har jag köpt både en i spets för ganska länge sedan och tvåpacket i ekologisk bomull. Gillar båda men tvivlar på att jag kommer kunna ha dem i början av amningen. När jag köpte tvåpacket tog jag i lite i storlek och detta var bara ett par veckor sedan när jag var hemma i Sverige. Men de sitter redan rätt tajt. Vet inte om jag lyckats krympa dem i tvätten eller om boobisarna vuxit. Men när värsta mjölkmaskineriet lagt sig om några månader kanske de fungerar. Och nu går de bra också. Likaså med amningslinnena från Lindex som jag också köpt i två olika storlekar vid två olika tillfällen börjar bli trånga. Det mesta börjar bli trångt. Mina gravidblusar spänner över magen. Tycker inte den är såååååå stor. Och den ska växa i två månader till. Fast igår träffade jag dels min mamma-förlossnings-grupp för sista gången där alla ska ha innan mig och min mage var nog den största. Sedan på kvällen träffade vi för första gången våra blivande grannar där vi ska bygga hus. Visade sig att de väntar barn nr 2 i augusti också. Roligt. Men hon hade minimage.
    Jag funderar för övrigt också på vad som räknas som höggravid. Fullgången, d.v.s. v 38? Börjar känna mig rätt höggravid, fast jag är ännu inte trött på det i alla fall.

Ang. hemorojdsalva och andvändning på andra ställen t.ex. slidan skulle jag nog inte prova mig på. Jag kan ha fel men har för mig att hemoroidsalvan innehåller något bakteriedödande för att spruckna hemoroider ska kunna läka bra i den miljön där i ändtarmen. Känns inte så bra att smeta in slidan med. Men det kanske finns något annat alternativ? Eller så har jag fel. Men jag skulle i alla fall kolla upp det väldigt noga innan jag använde det.  

• Gadget
    A R skrev 2012-06-05 15:02:15 följande:
    Har precis varit hos läkaren och hon tyckte tappen var påverkad och misstanke om att den öppnat sig inifrån. Hon hade svårt att tolka det hon såg på UL och blev skickad vidare till FL för ytterligare undersökningar.
    Fy, nu känner jag mig orolig. Är bara i v28 :(
    Bra att du kollar upp det, men jag har hört om ett par personer som haft påverkad tapp och den har gått tillbaka efter att de blivit ordinerade vila. Hos en i min föräldragrupp var det så pass att hon blev inlagd på FL och de gav till och med kortison eller vad det är de ger för att lungorna hos bebisen ska snabba på utvecklingen ifall det blir förlossning. Hon låg inlagd en vecka men är fortfarande gravid och detta var säkert 7 veckor sedan.
    Hoppas det var falskt alarm hos dig. 
  • Gadget

LiJon: Min låg i v 30 med huvudet upp som du säger. Jag hade då känt huvudet och fick det bekräftat på ett UL vi gjorde då. Sedan dess tror jag att han har vänt sig, men jag är inte säker på vad jag känner. 
    Tycker att jag känner hickan ovanför mitt blygdben så kanske ligger han nu neråt. Men buffarna är annars mest ut på höger sida, men om det är armar eller ben har jag ingen aning om. 

• Gadget

Vi har köpt lite kläder, med betoning på lite, när vi var i Sverige sist. Ska väl köpa några plagg till, men sedan plockade jag ihop en låda hos en kompis med lite könsneutralt som vi kan låna för evigheter sedan som jag lämnade där då maken inte var redo för bebiskläder än. Men det börjar väl bli dags att hämta hem den och tvätta upp och de hade så mycket kläder så det ska nog räcka och bli över för de första veckorna innan man är sugen på att ge sig ut på stan och shoppa mer.

Liiite eget vill jag ändå ha och inte bara lånat så att man kan spara de första egna bebisplaggen, men jag  behöver inte spara 10 bodys i vardera storlek så det blir nog perfekt.

Anneh: När jag ligger på sidan sprattlar min så det nästan kittlas i ljumsken, men det gör inte ont. Fast ligger de så att de kommer åt något kan det bli små obehagliga hugg ibland tycker jag. Hoppas någon kan ge dig ett bättre svar.  

• Gadget

Jag sa i början av graviditeten att jag vore glad om jag inte gick över 80 sträcket. Det innebär för mig +16 kg vilket ju är överkanten av de "normala" 10-16 kg. Men nu med 8 veckor kvar är det bara 3 kg dit så det känns som om det spricker. 
    Jag tyckte det kändes stort att komma in på 70 kg, men nu bryr jag mig inte faktiskt utan väger mig mest bara för att jag tycker det är intressant att följa min "kurva". Det får bli som det blir.
    Tycker även jag läst om så många som säger precis som du NiniMe att med första barnet åt de så mycket skit mot andra barnet och ändå går de upp lika mycket. Så det verkar inte nödvändigtvis bero på hur man lever utan mycket är nog genetiskt. Sen ska man kanske inte gömma sig bakom det och därför äta hur mycket skit som helst, men ja... Lagom och inte noja sig så mycket.

Vi har sista tiden haft så himla mycket skräp här hemma och jag har också bakat endel. Så det känns som om jag skulle behöva en liten sockeravgiftning och lite nya vanor - typ ta en kopp te på kvällen istället för att börja gräva i skåpen efter godis och kex. Jag tänkte ju dessutom försöka följa min BMs råd att slopa snabba kolhydrater fr.o.m. v 36 vilket skulle vara bra för någon hormonproduktion som påverkade förlossning och amning så det är väl lika bra att börja trappa ner nu. Men inte alltid så lätt. Särskilt inte med en man som är smal som en sticka (vilket han förvisso inte heller är lycklig över) oavsett vad han äter och som därmed köper hem och äter massor av onyttigt ibland.

• Gadget
    mijja12 skrev 2012-06-08 10:18:01 följande:
    Skönt att man svimmar mitt när BM lyssnar på lillens hjärtljud
    Nej men fy, fast bättre att svimma där än på bussen eller i bilen. Hua. 
    Hoppas du mår bättre. Lågt blodtryck? 
  • Gadget

Här mäter de inte ens SF eller gör någon kurva. De mäter bara hur långt livmodern går i förhållande till naveln. Typ naveln +2 fingerbredd. Med andra ord tror jag inte att en mindre avvikelse för er är något att oroa sig alltför mycket om, men bra att de kollar upp. Eller så tar de bara extremt lättvindigt på det här....

• Gadget

Åh vad gott det lät Ellenbmt!
    Själv håller hon som sa (jag) att hon skulle dra ner på socker på att baka en nötkaka. Så kan det gå.

• Gadget

Kampis, vilken gullig farmor. Kolla på Drops efter mönster. Bara att skriva ut.

Svar på tråden Augustibebis 2012