• Gadget

Augustibebis 2012

Tack förresten för bröllopsgratulationerna.  {#emotions_dlg.flower}

Jag har en fundering angående det här med skötplats. Vi bor än så länge bara i en tvåa med ett väldigt litet badrum i väntan på att vårt husbygge ska ta fart. Vi har sagt från början att vi struntar i skötbord, tänker att vi kan ha en skötbädd som vi kan flytta mellan soffa och golv och var vi nu känner för att byta blöja. Vet att vänner till mig gjort så och varit nöjda med det.
    Till saken hör att jag är lite anti såna där våtservetter till bebisrumpan. Jättebra att ha i skötväskan, men inte för varje blöjbyte hemma. Vi vill gärna undvika så mycket kemikalier som möjligt för bebisen och bara tvätta med tvättlappar och vatten och kanske lite babyolja. Och detta blir ju då förstås lite krångligt om man samtidigt ska byta blöja i soffan eller så där man inte har tillgång till rinnande vatten. Badrummet är verkligen jättetrångt så där får vi inte plats med något. Visst, på badrumsgolvet kan vi ju i och för sig krypa omkring.
    Min fråga är egentligen; hur äckligt är det att byta blöja i köket? Är det fullständigt ohygieniskt? Vad säger ni?  
    Hur har ni andra planerat som bor trångt och inte har plats för skötbord? 

• Gadget

Jag var hos läkaren idag (träffar gyn istället för barnmorska varje gång). Allt var bra. Jag har däremot alltid socker i urinet vilket normalt är väldigt illa, men på glukosbelastningen som jag gjorde förra månaden så visade det jättebra värden. Läkaren förklarade det som att hos vissa kvinnor släpper njurarna igenom socker just när de är gravida, som om filtret inte riktigt fungerar men det är ändå inget farligt.

Allt var bra, fick ligga och lyssna på CTG i en halvtimme och sedan gjordes det sista standardiserade ultraljudet. Är i v 29+6. Lårbensmåttet visade på mer än två (!) veckor över, men magen och huvudet hade nu gått tillbaka till normalt från att tidigare också legat över. Det blir väl en kopia av min man som är lång och smal som en sticka. Bebisen beräknades nu väga 1630g och beräknad födelsevikt ca 3400g, d.v.s. helt normalt. Och jag som oroat mig för en jättebebis. Nåväl, han är inte ute än.

Frågade läkaren ang att jag tycker att rörelserna avtagit lite och han menade att det är normalt, de har sina perioder. Och så sa han att det snarare kunde vara ett tecken på att bebisarna var stressade om de rörde sig ovanligt mycket. Nu vill jag inte skrämma er som har livliga bebisar utan bara lugna er som har lite lugnare. Tror att det mesta är normalt även om man förstås ska vara uppmärksam på förändringar. 

• Gadget

Bebisen låg för övrigt med huvudet upp och rumpan ner. Stämmer ganska bra mot vad jag gissat då jag känt något som skulle kunna vara huvudet i överkant och har haft konstiga "hugg" mot urinblåsan/urinröret. Han ligger väl där och sparkas. Säkert också därför jag inte känner lika mycket sparkar mot utsidan som jag gjorde innan.

• Gadget

På vårt bröllop serverades jag ett riktigt riktigt gott alkoholfritt mousserande som jag kan rekommendera. Normalt tycker jag alkoholfritt vin brukar vara sött och äckligt, men detta smakade så jag flera gånger trodde jag tagit fel glas. Märkte ingen skillnad. Också min syster som inte är gravid men som körde drack det och tyckte det var jättegott.

Nr 1966 - Schloss Boosenburg

• Gadget

I Tyskland där man generellt är lite öppnare till homeopati (även medicinska läkare kan skriva ut recept och tipsa om homeopatiska läkemedel) har jag från min BM fått följande tips för att snabba på och underlätta förlossningen:

Från v 34:
    En kopp hallonbladste per dag
    Schüssler-salt nr 1, 9, 11 - 5 tabletter dagligen. 

Från v 36 dessutom:
    Undvika socker och snabba kolhydrater
    Äta mer protein
    Akupunktur

Jag ska prova allt fast det där med att undvika socker mitt i sommaren när jag bara vill ha glass får vi se hur det går med.....

• Gadget

Jag räknar för övrigt också med att han ska komma ut tidigare. Jättedumt, jag vet. Smartare att som Sandrina utgå från BF +14 så man inte blir besviken när väl BF kommer och ingen bebis är där. 

• Gadget

Schüsslersalt? I Tyskland i alla hälsokostaffärer eller på homeopatiska apotek. I Sverige vet jag inte, på nätet borde det gå att finna i alla fall. Kanske även i vanliga hälsokosten.

• Gadget
    TinTixie skrev 2012-05-24 13:37:27 följande:

...
    Har börjat fundera mycket över vad man ska ha med sig till BB oxå, känner mig mest osäker på vad man ska packa ner till bebis & hur mycket. Någon som har några tips? 

...  

Får man inte allt man behöver till bebis under BB-tiden därifrån? Kanske är olika från olika sjukhus, men jag har alltid förstått det som att man bara behöver kläder till hemresan. Och babyskydd till hemfärden förstås.
  • Gadget

Ja, det var min läkare som sa att en för aktiv bebis kunde tyda på en stressad en. Men jag tror de bara är olika och har sina faser. Min har sedan igår sprattlat runt som sjutton och jag sitter mest i soffan.

Ang bikini kunde jag ha ett par underdelar sedan innan men inte överdelarna. Tänkte jag kunde köpa mig någon billig överdel på hm men tji fick jag då de bara hade till C-kupa. Hittade en annan dubbelt så dyr som jag fick ta istället. Men vad gör man...

Trosor kan jag ha mina flesta vanliga, några är obekväma. Köpte ett tvåpack mammatrosor på hm som jag gillar.

Svar på tråden Augustibebis 2012