Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

fransyskan skrev 2012-06-01 11:45:55 följande:
    Så, nu har jag äntligen fått tid på tisdag hos en "kinesiotherapist" (vet inte vad detta heter på svenska?) som ska hjälpa mig med ryggen. Massage och träning står på schemat. Sedan på fredag har jag mitt första besök hos min barnmorska på mitt sjukhus och lördag/söndag har vi en föräldrakurs från 9 till 16.

Blir en lite hektisk baby-vecka mao så nu i helgen ska jag bara sova.

Sedan kan jag dela med mig av gårdagens otrevliga kulturkrock. Var på promenad i skogen och hör plötsligt hur först en kvinna börjar gorma, sedan en unge börjar skrika.

Oljudet kommer närmare och närmare och strax kommer en typisk fransk familj runt hörnet; pappan går och bär på en barncykel, mamman går och skriker på en lillflicka som kvider och grinar och en äldre pojke går brevid mamman. Han säger något vi inte hör och får av mamman en serie rejäla smällar på rumpan/ryggen/benen.

Jag och maken kan inget annat göra än titta på varandra och, sedan, efter dom gått diskutera hur viktigt det kommer vara för oss att se till att ingen i det här landet (dagmamma, barnvakt, granne, främmande människa i lekpark, ja, vem som helst) får för sig att det skulle vara okej att slå det lilla liv jag bär under mitt hjärta just nu. Men det kändes något djävulskt otillräckligt... :(

(Det är alltså, ska jag kanske skynda mig att säga, helt lagligt att "smiska" barn i Frankrike.)

Usch, sånt är vidrigt att se! Här kan man ju i alla fall säga ifrån, med lagen på sin sida, men det hjälper ju sällan.

Jag är en sådan som tycker allt missbruk av den fysiska makten över ett barn är vidrigt och oerhört kränkande, varesig det är en dask på handen eller en örfil. Kränkningen är densamma.
  • Stövelkatten
    Tesdy skrev 2012-06-01 12:06:11 följande:
    Åh vad mysigt att få se henne igen. Jag skall få titta lite på min lillbäse igen på måndag halv två. Moderkaka låg ju för långt ner så jag måste dubbelkolla så att den flyttat upp sig.

Jag undrar är det någon här som vet om det OK att ha med två barn på ett TUL?? Mina är ju 9 & 8 år..

Generellt är väl svaret nej, ifall något är tokigt. Och det är ju trots allt därför man kollar, för att se om allt står rätt till. Ring och fråga där du går, kan ju vara så att de tycker det är okej.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-06-01 12:57:41 följande:
    Alltså... Nu har jag hört från två lite äldre damer att de inte fick äta jordgubbar när de var gravida fast de kunde inte svara på varför. Men visst får man det?! Nu har jag iaf köpt två liter som ser jättesmaskiga ut!

Klart du får. Järnrikt och bra. Och är det besprutningsmedlet man oroar sig för får man väl köra ekologiskt.
  • Stövelkatten

Man kan ju inte förutsätta att barnet är allergiskt och därför utesluta en massa saker. (det gjorde jag under min korta ammningskarriär, på bvc's inrådan. Jättedumt!) visar det sig att barnet får besvär så får man fundera på vad man ätit då.

• Stövelkatten
    ullis1990 skrev 2012-06-01 13:35:16 följande:
    När min syster ammade och åt jordgubbar och apelsin så blev dottern prickig runt munnen. Hon är inte allergisk idag förutom mot pälsdjur :)

Hon kan ju dock fortfarande varit allergisk? Men många bebisar är "överkänsliga" mot många starka födoämnen.

Jag kanske bara inte förstår ditt inlägg.
  • Stövelkatten

Som den google-nörd jag är så försökte jag mig på att leta rätt på någon annan källa, men hittar bara gamla artiklar från 2010 och tidigare.
    Inte heller hittar jag något om Irland, där jag själv bott, och jag är säker på att jag googlade detta innan vi flyttade dit. Nåja, Karo77, upplys oss!

• Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-06-01 20:02:32 följande:
    Lijon: mina appar varierar ons-fre på veckobytardag, men med samma bf. Jag räknar dock fredag som min riktiga dag eftersom bf är på en torsdag.

Var på gyn på mvc tidigare idag. Tappen tycks vara opåverkad så det är bra. Lämnade uvi odling och får en remiss på Ul för att kolla så att det inte är något knas med moderkakan och att det orsakar blödningarna. På samma gång gör de tillväxt-Ul och ser om bebis vänt sig, så det känns bra.

Skönt! Kunde de se varför du blödde?
Svar på tråden Augustibebis 2012