Gadget skrev 2012-04-24 12:02:49 följande:
Här i Tyskland blir jag rekommenderad att fortsätta med folsyra hela graviditeten och amningen ut. Åt de första 12 veckorna dosen på 800 vad-det-nu-är och nu 400 vilket om jag inte har fel är vad man i Sverige blir rekommenderad att äta innan graviditet och fram till 12:e veckan. Jag lyder läkaren och knaprar på, men det är det enda tillskottet jag tar. Till och med mitt järnvärde var bra trots att vi inte äter kött så ofta så det är jag nöjd med.
Stövelkatten: När du syr bärsjalar i trikå eller muddväv, vilken ledd ska stretchen vara på? Ska sjalen vara töjbar på längden eller bredden?
Var så himla sysugen generellt för ett par veckor sedan, eller ja, är det fortfarande, och ville köpa tyg till ett par filtar och en amningskudde men blev så himla besviken på utbudet i den ändå stora tygaffären jag var i. Alla tyger med någon form av barnmönster liksom skrek kemikalier och starka färger. Jag vill ha lite mer retrostuk i tygerna och lite halvneutrala färger men hittade ingenting. Får köpa med mig i maj när jag åker till Sverige för sista gången innan bebisen kommer.
Men eftersom vi i vår lilla lägenhet bara har ett soffbord gissar jag att efter v 30 är det så lagom roligt att sitta som en påse nötter och sy. Längtar efter vårt hus, men det dröjer nog till början av 2013 innan det blir klart.
Sjalen ska vara töjbar på bredden, alltså lodrätt när du har sjalen på dig.

Därför funkar just muddväv bra, då det är lite tjockare tyg, men med mycket giv på bredden. Hittade inte det jag sökte idag, förresten, så det blev dalmatinertyg till en overall istället.
Ang. föräldraledigheten är målet att dela helt för oss. Nu kommer det väl diffa lite när jag tar två månader innan BF, har inte räknat på det så noga ännu. Jag är i alla fall hemma första halvåret med tjejen, sen har vi tänkt att köra växelvis ett tag, och sen ska pappan vara hemma. Om vi kan köra växelvis beror lite på hur det ser ut med uppdrag för oss. Vi har ju rätt att planera som vi vill, men det är ju bra om man har en arbetsplats att gå till de dagar man tänkt jobba.

framförallt för pappan kan det vara så att han inte kan vara kvar på samma ställe om han bara jobbar några dagar i veckan, så då får vi tänka om.