Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Tack för alla era fina och peppande svar! {#emotions_dlg.flower}
    Första hela dagen officiellt ledig. Tjohoo!  Har bokat tvättid.
    Idag är det 98 dagar kvar, det känns rätt häftigt. Hur gick det såhär fort!?

Jag har tänkt ta mig till en närliggande tygbutik idag och köpa tyg till en bärsjal. Har även sytt den jag själv tänkt använda. Jag älskar bärsjalar!

• Stövelkatten
    NiniMe skrev 2012-04-24 08:17:23 följande:
    Jag vill också ha en bärsjal, vilket sorts tyg är det man använder?
    Beror på vilken sjal man vill ha. Min första var en vävd sjal, den gillade jag inte så mycket. Stadigt tyg, och blev väldigt bulkigt på en nyfödd. Nu gör jag trikåsjalar; tunnare och lättare att ha att göra med för små bebisar, tycker jag. Antingen har jag använt vanlig trikå eller tunn muddväv. Muddväven tycker jag funkar superbra om man vill ha en lite stabilare, men ändå stretchig sjal.
  • Stövelkatten
    Svipp skrev 2012-04-24 10:09:47 följande:
    Var glad för det. Jag är oxå i vecka 23 och läcker inget och hoppas jag slipper göra det resten av tiden. Med mitt andra barn gjorde jag det lite i slutet om jag låg i sängen och brösten klämdes. Men jag slipper gärna, amningen har fungerat utmärkt ändå.

Jag är lite orolig för min vikt. Har bara gått upp 1,5 kg och nu har jag gått ner det igen. Ligger alltså på samma som innan jag jag blev gravid , 77 kg. Är 183 cm lång. Med 1:an gick jag upp 19 kg och 2:an 12 kg. Jag gissar själv att det är stressen över allt runt omkring mig. Vet inte vad jag ska göra. 
    Så länge bebisen växer och du inte är helt urlakad är det ju okej, men förstår om du oroar dig. Har du själv blivit helt spinkig nu? Och har du uppmärksammat din bm på det hela? Kanske MVC har något vettigt tips att ge dig, så du inte blir helt slut sen.
  • Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-04-24 12:02:49 följande:
    Här i Tyskland blir jag rekommenderad att fortsätta med folsyra hela graviditeten och amningen ut. Åt de första 12 veckorna dosen på 800 vad-det-nu-är och nu 400 vilket om jag inte har fel är vad man i Sverige blir rekommenderad att äta innan graviditet och fram till 12:e veckan. Jag lyder läkaren och knaprar på, men det är det enda tillskottet jag tar. Till och med mitt järnvärde var bra trots att vi inte äter kött så ofta så det är jag nöjd med.

Stövelkatten: När du syr bärsjalar i trikå eller muddväv, vilken ledd ska stretchen vara på? Ska sjalen vara töjbar på längden eller bredden? 

Var så himla sysugen generellt för ett par veckor sedan, eller ja, är det fortfarande, och ville köpa tyg till ett par filtar och en amningskudde men blev så himla besviken på utbudet i den ändå stora tygaffären jag var i. Alla tyger med någon form av barnmönster liksom skrek kemikalier och starka färger. Jag vill ha lite mer retrostuk i tygerna och lite halvneutrala färger men hittade ingenting. Får köpa med mig i maj när jag åker till Sverige för sista gången innan bebisen kommer.
    Men eftersom vi i vår lilla lägenhet bara har ett soffbord gissar jag att efter v 30 är det så lagom roligt att sitta som en påse nötter och sy. Längtar efter vårt hus, men det dröjer nog till början av 2013 innan det blir klart.  
    Sjalen ska vara töjbar på bredden, alltså lodrätt när du har sjalen på dig. Därför funkar just muddväv bra, då det är lite tjockare tyg, men med mycket giv på bredden. Hittade inte det jag sökte idag, förresten, så det blev dalmatinertyg till en overall istället.

Ang. föräldraledigheten är målet att dela helt för oss. Nu kommer det väl diffa lite när jag tar två månader innan BF, har inte räknat på det så noga ännu. Jag är i alla fall hemma första halvåret med tjejen, sen har vi tänkt att köra växelvis ett tag, och sen ska pappan vara hemma. Om vi kan köra växelvis beror lite på hur det ser ut med uppdrag för oss. Vi har ju rätt att planera som vi vill, men det är ju bra om man har en arbetsplats att gå till de dagar man tänkt jobba. framförallt för pappan kan det vara så att han inte kan vara kvar på samma ställe om han bara jobbar några dagar i veckan, så då får vi tänka om.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-04-24 13:23:46 följande:
    Nu har jag köpt en ny burk mitt val. Tycker de smakar minst och trillar ner bäst. Min bm har inte nämnt nåt om järntillskott alls men träffade ju henne senast i v 10... Då sa hon att jag hade jättefint tjockt blod. Ska träffa henne på måndag så får väl kolla järnet då.

Jag kommer förmodligen ta ut fp ett tag innan bf. Har sommarlov från 1 juni och tror knappast nån vill ge en höggravid sommarjobb. Tänkte leva lite på sparade pengar först. Sen ska jag vara hemma rätt så exakt ett år och om vi har råd så tar mannen ut några månader när jag börjar skolan igen.
    Är det för tidigt att sätta en 14 månaders bebis i förskolan? Känns tidigt men vet inte hur länge vi har råd att han ska va pappaledig å jag plugga.
    Har ni inte möjlighet till annat så har ni inte, och många barn börjar i den åldern, utan att det är något fel på dem. Sen är det ju superbra om du har lite flexibla tider osv. med tanke på pluggandet. (alla program har ju tyvärr inte så flexibelt) Då kan ni ju ha barnet på förskolan ganska korta dagar.

Min son började förskola när han var 14 månader, så länge räckte föräldradagarna och så länge kunde vi alltså vara hemma med honom.
  • Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-04-24 19:01:25 följande:
    Korta dagar men tidigare start är ändå föredra framför lite senare start och långa dagar tycker jag, så tror inte du ska nojja allt för mycket över det.

Sedan är det ju en jäkla skillnad på att stoppa barn tidig på dagis för att man inte kan slita sig från onödig lyxkonsumtion och att använda dagis för att man behöver. Gör man så gott man kan här i livet så är det faktiskt bra nog.

Håller tummarna för att du klarar tentan och slipper se skitkursläraren ever again.   

DET var ett bra motto att tänka på dagligen!
  • Stövelkatten
    Karo77 skrev 2012-04-26 16:54:27 följande:
    Jag Blir saaaa trott pa folk!!!!!!! Dagligen far man hora: om det ar mitt forsta barn och Om jag vet konet. Nar jag da svarar att jag har en son och vantar en pojke da far man hora: oooh vad synd, ar du inte for besviken???? Maste man absolut onska sig en av varje?? Ar det bara jag som stor sig pa folk som oppet ar besvikna for MIN del och det Kanns som jag maste forklara att jag ar overlycklig over mina 2 pojkar!!!!!
    Folk är generellt knasiga, och när man har en mage att tala om får ALLA kommentera. Dumheter säger jag, försök att skaka av dig det och lägg inte energi på såna som prompt måste delge dig sina åsikter om DIN mage och bebis.
  • Stövelkatten
    Albasmamma skrev 2012-04-26 18:43:11 följande:
    Usch och fy för såna kommentarer! Självklart är du överlycklig för dina pojkar, oerhört trist att behöva försvara nåt så självklart egentligen. Kram!
    Jag är också allmänt less på att bara för att man är gravid så är det helt okej att kommentera hur man ser ut. Jag går ju inte runt till personer och säger oj, vad stor du är. Fick idag en kommentar "oj, det måste ju minst vara 3 st!". Ja, jag vet att jag är stor men så extremt är det väl ändå inte...
    I know! Varje dag får jag åtminstone en fråga om när det är dags, gärna med betoning på att det måste vara snart, och så ett medlidsamt OJ! när jag avslöjar att det är tre månader kvar. "Du är ju jättestor!" Tack, jag har märkt det...
  • Stövelkatten
    NiniMe skrev 2012-04-27 14:01:17 följande:
    Ja så går det till Inget man ansöker om, mer än att man anmäler till försäkringskassan och meddelar där hur många dagar han stannar hemma och vilka dagar, precis som när man är föärldrarledig... Han får ge info till jobbet sen när det är dax så får han säga till bara så får dom släppa han Annars har han en jävla elak arbetsgivare om dom inte skulle gå med på det Det är inte 10 dagar mer, det är 30 dagar som han får lov att ta ut gemensamt med dig under det första året Innan var det 10 dagar inom dom första 60 dagarna..
    Vad jag förstått är det två olika saker; dels de 10 pappadagarna och sen 30 dubbeldagar. De 30 dagarna måste man ju förhandla med sin arbetsgivare på vanligt vis (två månader i förväg) de tio dagarna har inte samma regler.
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-04-27 16:56:39 följande:
    Kan någon förklara de 30 dagarna ni pratar om? Fattar noll??
    det är 30 dagar båda föräldrarna får vara hemma samtidigt och få ersättning.
    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_fott/foraldrapenning/!ut/p/b1/hZDbkppAEIafJQ_gMgMocAkOIkc5C9xQA8pBEFhAGXn67Kb2Jkll03fd9XV3_R-VUBGVdPhZl3iu-w63n32yS3kamJIERcB7gAeqcBTkg0ArO4f-AOIPAPyjRPDtvrKlzlRk5URCpVohGbmAExuCS3NKndjczlrvBORclqBrhRv71FMS5xeh9rHg7LIc37XpUTVs-t5ngn-KyXtE82LH--KDrdBZXYvQXtLJOOjtcizCyUdklMNN642SWynuUrWzXcPeEFpO2eJxZhvEj8O9Htby4O4YxBPj4js_vjJ-E-I_js5U8gv5ztIfN8QdBCo8-tCxJBfp27-A356INk1Zx_5-peIPjEsZCIDwiSm8AoBqB4wSijRHeyzlUxFgU-_2GtS1Wd3b6rwm33lZyDVBAIi3RoHlyy_zgqFl7AGUoW41_OpxmunfZNqzIvsSuoEkisQa8xulUUnRvA1j_cTzcB2nt6IfcXu5jm9Di7vriKnQjqct6sUFmei6DPswOcXtIiV9Kb8Lh72qPzd5TO9Xg1S744oJcOQ9hHNiTwlcJTTcPDQ74PoSj9IzCx23X6emUWK26NRM4JhkmzOb5XA5dFGmvXJdt1FCZCW3sYWK7hUqz_9IkcFfUgDRvIaYky-doAxWS04DK2hWUzhBE-Ufd-BpDipzzlzTA63uX7IvKWgm4Sb5RkqGx-46p0U_z1_DEQ_Xrqu78lPUg6BJXZB4TofYjsjNKoK2dmiubIOHJnOVORRQEMsHBI9y9h9oJ15q-c6NtI097haUTxJkxkxMOGoqu1_wNPChauGyZgyyqEBI583U-YGAAmYz4yjSAm3LHfzoUOgp8o2GsZo7qDLeWsQHHCrA_qCGe_A0du5xgTxzf97FnxyTpmE!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

för er som letade efter HM's jumpsuit kan jag meddela att det finns 3 ex på HM i Haninge centrum. S, M & XL
Svar på tråden Augustibebis 2012