Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Novixi: kan ha varit jag! www.potterybarnkids.com isf. Sök på crib mobile på etsy.com så hittar du massor jättefina, dock svindyra men jag fick inspiration och tänkte göra en själv. Om jag hinner...

• Sommaren12

Haha! Babyproffsen-cirkusen fortsätter! Nu är chefen på väg HEM till oss! Undrar vad det ska lösa? Spänningen är olidlig!! :D

• Sommaren12

Fransyskan: huuuu!!! Jag är verkligen inte avundsjuk för att du ska föda barn i Frankrike! :S Så lustigt eg att det skiljer sig så. Och vadå, epidural dröjer väl ut förlossningar vad jag fått lära mig...? Vad tycker din man om allt det där?

• Sommaren12

Haha! Hela historien om Babyamatörerna errrhmmm Babyroffsen menar jag! 

Mars - Vi beställer vagnen från Babyproffsen via en annons på Blocket för den var billigare där.

April - Vagnen kommer, men den ser ut som ett demo (skitiga däck och broms, märken på liggdelen) och inte "ny" som det stod. Dessutom är det en tvillingliggdel (avsmalnad) som inte framgick i annonsen. Plus att vi inte fick nåt kvitto. Vi mailar och klagar. De svarar att vi kan få ett presentkort på 500 kr (!). Vi svarar nej tack och att vi ska ha ny liggdel. De går med på det, de ska skicka direkt.

4 veckor senare - Ingen liggdel har kommit. Vi mailar chefen. Chefen ringer och förklarar att Lasse på lagret har fått en hjärtattack preciiiis när han står och ska skicka vår liggdel, ambulansen kommer och liggdelen blir stående i nån vrå. De ska givetvis skicka den direkt nu. 

3 veckor efter det - Ingen liggdel har dykt upp. Sambon mailar och frågar vad som händer. Jomen den ÄR skickad nu. Ok.

2 veckor senare - Jag får gravidspasmer och ringer upp chefen och säger ett par sanningens ord! Han ber att få återkomma. Vilket han gör strax därefter och låter jättenöjd när han säger "Den ligger på posten på Stortorget i Linköping och väntar på er". Bara det att vi bor i Kalmar och inte Linköping. Ups! 

2 veckor efter det - Vi får en ny liggdel hem och tack gode gud, det är RÄTT liggdel!! Mannen sätter ihop den, men handtaget klickar inte hur mycket han än försöker, han provar även med handtaget i tvillingdelen men det funkar bara inte. Konstruktionsfel!!! Jag ger upp och gråter. Säger att jag skiter i vagnhelvetet och att vi kan ha en kundvagn från Maxi! Mannen kontaktar chefen på babyproffsen igen men han är på fotbolls-vm i Kiev. Tar tag i saken när han kommer hem. Så nu har vi TVÅ värdelösa liggdelar.

Idag - Chefen har ändå vägarna förbi Kalmar och kommer hem till oss. Inte heller han lyckas få ihop handtaget i liggdelen så han tar båda liggdelar med sig och därmed har vi noll liggdelar.

To be continued....

Ps. Nä jag bjöd då sannerligen inte på kaffe haha! Flört 

• Sommaren12
    Karo77 skrev 2012-06-18 11:28:44 följande:
    Vilken bra beskrivning,det ar précis sa det gar till! Jag fodde min forsta i frankrike 2006 och nu foder jag schweiz(Genève). Har i Genève ar det samma sak!!! Inga mojligheter att valja hur du vill ha det(stallning/bedovning,osv).......efter att ha last alla era inlagg om palasning,och bestamma hur det ska ga till,och hur sjukvarden ser ut i sverige sa kanner jag mig helt snurrig ar det i grunden sa bra att vara jatte "palast" nar det galler forlossning? Ar det inte risk for att man blandar sig i for mycket..... Nar det inte gar som planerat sa maste ju utbildade personalen ta sina beslut.Ar det verkligen sa illa i sverige att i fall inte du ar palast och kraver minimum sa riskerar du for tidig avnavling och barnet forlorar 20% blod, eller Risk for "vena cava syndrom")? Detta inlagg ar inte ett pahopp eller en kritik mot nagon, jag bara ville delà Med mig min synpunkt som boende utomlands. Sjalv tycker jag att fa en bra "upplevelse" handlar ju om hur man Accepterar olika situationer! Det ar faktiskt sallsynt att allt gar som planerat .....och man hinner ju inte bli utbildad BM via bocker under graviditeten. Men jag ar ju onekligen sotis pa er mojlighet att valja bedovning/ stallning, att kunna att och dricka
    I hear you! Vi är nog vana i Sverige att kunna ställa krav på allt statligt och vi är vana vid högklassig vård. Det är lätt att svepas med och man glömmer ibland bort hur bra man faktiskt har det. Jag kommer som sagt inte att läsa på en massor, jag är medveten om att jag till stor del kan påverka förlossningen, men jag tänker inte skaffa en exakt plan för ställningar, smärtlindring och annat runt omkring för man vet aldrig hur förlossningen blir förrän man väl är där. Jag har lite tankar med mig om hur jag gärna skulle vilja ha det och vad som helt går bort men däremellan är en gråzon för mig där jag litar på att jag får stöttning och vägledning av personalen och min sambo. Jag har träffat ganska många nu på fl och bb när jag var inlagd och samma dag var vi på information på sjukhuset och de verkar ha ett sunt tänk som matchar mitt eget. Ifall de efterlever det sen vet man ju inte, men jag pallar inte vara misstänksam. Jag orkar inte heller sätta mig in i varenda liten detalj, jag tänker ta det som det kommer och utgå från det. Och som du är inne lite på, hur upplevelsen blir beror ju inte helt på personalen och vården man får utan till stor del hur man själv finner sig. För en del är det kanske att vara superpålästa och "kräva sin rätt", för mig är det att lita på mig själv, min kropp och den personalen som säkert förlöst tusentals förr.
  • Sommaren12
    godisbit skrev 2012-06-18 11:42:46 följande:
    efter allt snurr i den här affären är det nästan så jag väljer att tro att det är babyproffsens chef som trodde han varit på vm och inte din felskrivning
    Haha! Mycket möjligt! Tyst
    Karo77 skrev 2012-06-18 11:42:52 följande:
    Sommaren: skamdes han inte? Bra gjort inget kaffe!!!ha ha
    Tror han skämdes lite faktiskt. I alla fall så borde han. Tycker de borde skicka ny liggdel pronto OCH ett fett presentkort för typ sveda och värk! :P
    mammsen skrev 2012-06-18 11:43:54 följande:
    Sommaren12 - Nej jag tycker det låter galant! Det är i princip så jag tänkte första förlossningen med! Och jag kände mig lugn och förväntansfull inför min förlossning, Dessutom var jag nöjd med den då och jag är fortfarande nöjd :) Känner ingen rädsla inför denna gngen heller! Jag tror det bästa man kan göra är att lyssna på kroppens signaler och göra det som känns bäst "här och nu" men jag menar att man ska vara lite uppmärksam och frågvis och gärna uppmana sin partner att vara det med på själva förlossningen och be dem berätta vad de gör och varför! Och fråga varför de tycker det är nödvändigt samt hur det kommer att påvärka själva det naturliga förlossningsarbetet! Man måste ju inte läsa på om allt detta innan, men jag vill bara att ni slipper funderingarna som snurrade i mitt huvud när barnmorskan gick ut efter att ha gjort något "varför gjorde hon så" eller "men oj, så gör de väll bara om något är fel" osv, om du förstår hur jag menar :)Är chefen på väg hem till er!! Fan vad spännande! Detta måste vi få höra hur det går!!! :O
     Millas -  Jag är med RH negativ och de har 72 timmar på sig med proverna då, så det är lungt.. Blodet i navelsträngen tillhör dessutom inte oss mammor utan barnet, Det finns många andra sätt att ta blodprov på bebisarna snabbt där di inte behöver förlora 1 dl blod! Dessutom KAN de ta blodprov ur navelsträngen utan att behöva klippa den! På vissa sjukhus så sätter de en klammer och tar ett blodprov och tar sedan av klammern och låter blodet flöda till barnet igen. :)
    Förstår vad du menar! Vet att ALLA här menar väl och jag tycker om att läsa era erfarenheter, plockar lite här och där som jag tycker är intressant och vill veta mer om. Tillsammans blir det dock lite av en virvelvind här i tråden när man är förstföderska och adderar allas erfarenheter och grejer man bör tänka på. Det blir lite överväldigande. 
  • Sommaren12

Ninime: Skönt! Ta det lugnt nu! :)

Jag har ett dilemma. Köpte rökt ål idag till midsommar, 160 spänn för fanskapet, bara för att komma på när jag väl är hemma att hey, jag får nog inte käka rökt ål. Den är fiskad i Östersjön såklart. :( Läser på Livsmedelsverket nu att man kan äta fisk från Östersjön någon enstaka gång under graviditeten. Hur hade ni gjort? Det var ju liksom för min egen skull jag köpte den, är SÅ sugen! Suck...

• Sommaren12
    Hejåhå skrev 2012-06-18 21:04:57 följande:
    Jag, som i ena sekunden blev överlycklig att få veta att huvudet var nedåt och därmed möjliggöra en vaginal förlossning, får veta att det kommer bli en 5 kilos monsterbebis.
    Skita ut ett kylskåp på tvären?
    Hehe, men då får du säkert en lång ståtlig son! Flört Jag vägde 4,8 kg (!) när jag kom. Stackars mamma! Och idag är jag 181 lång. Men vad jag har hört så spelar inte kilona sååå stor roll när man föder, ett litet barn kan göra minst lika ont! Så häng inte upp dig för mycket på det.

Tack för era råd om ål. Glad Jag tänkte ändå bara äta en bit. Får se hur jag gör. I vintras åt jag nån fisk som tydligen också var listad som "nån enstaka gång". 

Nu har jag varit på gymmet. Herregud vad det börjar bli tungt!! Är det nån mer som tränar regelbundet? Orkar ni? Har räknat att om jag ska fortsätta hålla mina tre pass i veckan så har jag 11 pass kvar nu innan frysningen av medlemskapet går igång. Skulle kanske fryst tidigare... Träningslinnena börjar bli för korta för magen också...  
  • Sommaren12
    tjockisbullen skrev 2012-06-19 01:22:02 följande:
    Nu är det min tur att vara lite besviken över ett Tradera köp.
    Budade hem ett set om 1 byxa + 2 bodys för köp nu pris a 40 kr + 30 kr frakt alltså 70 kr totalt.
    Det betalades för 2 veckor sedan och det har ännu EJ dykt upp något paket, trots att hon påstår sig ha skickat det förra fredagen.
    Först sade hon att det kanske kommit på villovägar men snart kommer till rätta och nu säger hon att ja det var ju synd.
    70 kr är inte hela världen men det känns inte kul att ha slängt 70 kr på INGENTING, oftast OM det har varit något strul med frakt eller att något mot förmodan inte dykt upp så har alltid säljaren försökt lösa det med mig tex genom att ge hälften tillbaka på så vis att båda förlorat lika mkt på affären.
    Men denna gången är det bara SYND att det blev så.
    :( 
    Ja det är verkligen trist när det händer. Var med om samma sak för ett tag sedan. Dock är det ju inte så mycket man kan göra och inte heller säljarens fel. :/
    Stövelkatten skrev 2012-06-19 01:00:29 följande:
    Jag är imponerad av att di orkar träna så! Jag orkar promenad till centrum eller dagis T/R och efter det behöver jag vila, helst sova. Att du har orkat hålla igång så länge tror jag kommer gynna dig och din kropp efteråt. You go, girl!
    Tack va gulligt! Det motar verkligen att sticka till gymmet men ja det kanske är som du säger att det gynnar mig sen. Det känns iaf bättre när man trycker i sig nåt onyttigt sen haha! :P Btw orkar jag inte heller gå så mycket. Gick till skolan ibland för ett par veckor sedan, det tar trettio min, och även om jag går lugnt så får jag sammandragningar och ett oerhört tryck nedåt, ibland ont, när jag gått ca 20 min. Så promenader går bort helt. :(
Svar på tråden Augustibebis 2012