• mommy

    Måst kräkas lite... Avis på svärföräldrarna...

    Mina svärföräldrar lever livetsglada dagar. Shoppar; soffa för 40 000:- en elcykel för 15 000 !!!) ny bil, resor 2 ggr/år, massor av "onödiga" köksprylar och ny en ny dator för de ville ha Mac inte pc...

    Jag önskar att jag kunde göra allt det är men efter föräldraledigt x 2 så är det tomt på kontot... arbetar nu 80% för barnen skull. 

    Nu stannar det inte bara vid prylar utan de ska vara med i alla sociala sammanhang vilket gör att de aldrig kan vara barnvakt. 

    En dag i veckan frågade vi om farmor och mormor kunde turas om att hämta (för att barnen inte ska ha så långa dagar på fsk). Farmor sa; jag avbokar alla torsdagar och ställer upp till 100% på detta. När jag kollar tillbaka i almanackan har hon hämtat 1 ggr/8 veckor... Jag tycker lite synd om mormor... <3 

    Jag vill bara kräkas lite och höra hur ni andra har det???
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 18:34
    Vill lägga til att det skämmer inte bort barnen med fina presenter utan det billigaste räcker bra till dom men inte till sig själva...

  • Svar på tråden Måst kräkas lite... Avis på svärföräldrarna...
  • zygoma girl

    Vad svärföräldrarna tjänar  har väl inte riktigt att göra med hur mycket de hämtar på dagis?

    Antagligen hade de inte lika mycket pengar när deras barn var små men har det nu så var istället glad för deras skull (och tänk om inte annat på det framtida arvet! ). En dag är det er tur att leva livets glada dagar.

    Det var ju synd att farmor lovade att hämta barnen och att det sedan inte blev så dock har jag i ärlighetens namn förståelse för att hon inte vill ha det ansvaret (men hon ska då givetvis inte lova det heller). Men jag är antagligen präglad av att vi bodde 90 mil från släkten när barnen var små och aldrig hade barnvakt.

  • lurv

    Varför ska de inte få använda sina pengar som dom vill? Mina föräldrar reser 5-6 gånger per år, de renoverar hemma och de har också skaffat ny bil. Eftersom de bor långt ifrån oss så träffas vi inte så ofta så de kan ju inte hämta barn någon dag i veckan heller. MEN! De har haft sina barn år och nu är det deras tid att njuta och må bra. Varför skulle dom inte spendera sina pengar som dom har jobbat ihop på sej själva? Er tid kommer den också.

  • Majken

    De har förmodligen levt på precis samma sätt som du en gång i tiden?!
    Sluta vara avundsjuk, det förpestar bara dig själv och ingen mår bättre av det?

    Näe, unna dom lite glansiga dagar på livets höst, de har säkert haft sina slitiga år?!

  • Alexi

    Men alltså, så där lever mina föräldrar också nu som pensionärer, reser massor, gör vad de vill med sina pengar osv, det är ju som äldre man ska njuta av pengarna, när man slipper ansvar för barn, har gott om tid att göra vad man vill osv, jag tycker det är toppen att mina föräldrar njuter så av livet.

    Och min mamma vill inte typ boka upp sig på hämta på dagis en gång i veckan, hon träffar barnen gärna och ofta men vill ha sin frihet att göra vad hon vill när hon vill, helt ok tycker jag också, jag förstår henne! Har man nyligen haft det där konstanta ansvaret för barn förstår jag faktiskt inte egentligen varför så många far- och morföräldrar vill binda upp sig så igen, träffa barnbarnen massor kan de ju göra ändå.

  • enavalladom

    Det jag stör mig mest på i ts är

    "Nu stannar det inte bara vid prylar utan de ska vara med i alla sociala sammanhang vilket gör att de aldrig kan vara barnvakt."

    Va?
    Det är vuxna människor vi pratar om, ska de inte få spendera sin fritid hur de vill?

    Jag fattar ingenting.

  • miljarden

    Vad är problemet? Att du är avundsjuk? Eller att de inte är barnvakt tillräckligt ofta?
    Get over it, så blir du lyckligare.

  • The Doctor
    enavalladom skrev 2011-11-26 19:56:23 följande:
    Det jag stör mig mest på i ts är

    "Nu stannar det inte bara vid prylar utan de ska vara med i alla sociala sammanhang vilket gör att de aldrig kan vara barnvakt."

    Va?
    Det är vuxna människor vi pratar om, ska de inte få spendera sin fritid hur de vill?

    Jag fattar ingenting.
  • kallabalik

    Det är väl det man kan - efter att man fostrat och fött ett gäng ungar? Nu har jag tid, ork och framförallt pengar att göra det jag inte kunde då jag hade försörjningsplikt för de barn jag planerade och födde.

    Så min tid är nu och mina " ungar" som är vuxna jobbar, föder barn och ev får avstå vissa saker - men jag har inte hört att någon av dom är avundsjuka - tvärtom förstår dom först nu vad jag fick avstå ifrån då de växte upp.
    Tycker du borde skämas över att du avundas den äldre generationen att kunna njuta av livet - du har gjort dina egna val och din tid kommer också så du inte vill lägga alla surt förvärvade pengar på barnbarn - tro mig!  

  • mommy

    Ja, ja, ja jag skäms och ska bara tänka goda tankar framöver. 

  • Alexi
    mommy skrev 2011-11-27 09:02:52 följande:
    Ja, ja, ja jag skäms och ska bara tänka goda tankar framöver. 
    Alltså, avundsjuk på deras goda ekonomi får du ju vara, men missunsam tycker jag är fel och att klaga på att de inte vill hämta barnbarn på dagis tycker jag är ännu mera fel.
  • Tuffen

    Men man kan ju tycka att de borde VILJA träffa sina barnbarn. Det är konstigt att allt annat är viktigare... 

  • FruLiNi
    enavalladom skrev 2011-11-26 19:56:23 följande:
    Det jag stör mig mest på i ts är

    "Nu stannar det inte bara vid prylar utan de ska vara med i alla sociala sammanhang vilket gör att de aldrig kan vara barnvakt."

    Va?
    Det är vuxna människor vi pratar om, ska de inte få spendera sin fritid hur de vill?

    Jag fattar ingenting.
  • miljarden
    Tuffen skrev 2011-11-27 10:22:41 följande:
    Men man kan ju tycka att de borde VILJA träffa sina barnbarn. Det är konstigt att allt annat är viktigare... 
    Att vilja träffa sina barnbarn behöver inte betyda att man vill ta en massa ansvar som barnvakt.
  • Lily of the Hollow

    Haha, vilka påhopp! Var ska man annars gnälla av sig om sin avudsjuka om inte på Familjeliv?

    Jag är avundsjuk på min mamma som också kan göra vad hon vill  

  • Leox

    Jag kanske missat något, men varför är det synd om mormor?

  • Barbamaman

    Hehe, verkar vara den enda som känner igen mig lite i TS situation.
    Har svärföräldrar som har det väldigt gott ställt, är fysiskt friska och har råd till det mesta. De vet att vi har det kämpigt både ekonomiskt och privat, att vi båda har sjukdomar som nedsätter vår ork (båda arb heltid dock) mm mm. Listan kan göras lång. Trots detta passar de enbart barnbarnen på DERAS villkor, dvs aldrig för att avlasta oss. Ibland gör det ont att se hur illa min sambo tar vid när allt blir på deras villkor. Hur ledsen han blir att de inte vill ställa upp för OSS utan enbart när de passar dem (ca 1 gång var tredje månad). Sen vill de gärna ge benen en massa grejer som vi gärna skulle velat ge dem, tex deras första klocka, första biobesöket, första frissabesöket, första skolväskan - trots att jag sagt att detta är sådant som jag gärna vill göra med våra barn då min mamma och pappa alltid gjorde det med mig och mina syskon som en tradition...
    Men jag håller käft - vi har nämligen inte ngr andra som kan vara barnvakt åt oss... Lite dubbelmoral...
    Och jag missunnar dem inte att ha det bra på ngt sätt -  kan bara kännas frustrerande ibland.

  • linzky
    lurv skrev 2011-11-26 18:43:55 följande:

    Varför ska de inte få använda sina pengar som dom vill? Mina föräldrar reser 5-6 gånger per år, de renoverar hemma och de har också skaffat ny bil. Eftersom de bor långt ifrån oss så träffas vi inte så ofta så de kan ju inte hämta barn någon dag i veckan heller. MEN! De har haft sina barn år och nu är det deras tid att njuta och må bra. Varför skulle dom inte spendera sina pengar som dom har jobbat ihop på sej själva? Er tid kommer den också.


    Håller med.
Svar på tråden Måst kräkas lite... Avis på svärföräldrarna...