• Sweet life

Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...

Idag är bytesdagen för minsta tjejen och som vanligt kollar vi av läget på morgonen och hämtar på eftermiddagen..

Nu visar det sig att tjejen har fått kräksjuka och mamman är sjuk även hon. Nu kräver hon att vi ska hämta ungen för att hon inte kan/orkar ta hand om henne när hon också är sjuk + att dem inte har nått hemma att äta....

Det har vart bestämt från början att är barnet magsjukt stannar det hos den föräldern den är tills det är friskt, men uppenbarligen vill inte mamman detta och nu är det tydligen mitt fel...

Jag är gravid, sliter med tentaplugg och VILL inte bli magsjukt och det har han förklarat för henne. Då är jag en häxa som faktiskt inte har nått att säga till om...

Sambon är toffel och säger att han får väl hämta tjejen. Jag kontrar med att han då får betala hotell för mig tills hon är frisk.. Är det jag som agerar fel, eller borde mamman tänka om?

Det här är första gången jag nånsin har tänkt onda tankar om min bonus mamma.....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 13:31
    Eftersom det verkar vara väldigt svårt för vissa att läsa innan man slänger ur sig dumma kommentarer så gör jag en uppdatering.

1. Mamman var uppenbarligen inte så sjuk som hon hävdade när vi ringde och kunde galant ta hand om sitt sjuka barn. (uppgifter från mormor och även mamman i efterhand)

2. Ett barn ska inte behöva flyttas när det är sjukt om det verkligen inte behövs! (sjukvård) och ska inte behöva utsättas för smitta. Alltså skulle jag självklart inte tvinga barnet att åka till sin mamma om mamman var sjuk på bytesdagen, inte heller skulle jag tycka att det var lämpligt att barnet kom hit om vi låg sjuka här alla. Detta för barnets skull så att hon inte ska behöva bli sjuk. Men skulle barnet insistera så är det självklart välkommet... Men lika lite som mamman vill ha smittan till sig, vill vi ha smittan hit!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-06 13:58
    Situationen är avklarade sedan drygt en vecka tillbaka och mamman klarade av att ta hand om sitt barn väldigt bra! Vi har inte blivit sjuka ännu, tentan är inlämnad och allt är frid och fröjd.

• Svar på tråden Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...
  • Iam
    k girl skrev 2011-11-28 21:42:14 följande:
    Tja, jag kan tycka att det är jävligt märkligt att som pappa skicka farmor för att ta hand om sitt barn istället för att ta sitt ansvar själv. Men vid sidan om det ser jag inte något skrivet om att farmor tog hand om flickan ifråga, däremot hade hon varit där och tvättat.

Att fundera på hur "skällan hade låtit" i andra diskussioner tycker jag är rätt irrelevant. Att diskursen kring ensamstående mammor och ensamstående pappor ser olika ut är ju inte direkt någon nyhet och det är väl självklart att det kan påverka diskussionen en viss riktning. Det förändrar dock inte det faktum att TS resonemang är egoistiskt.
    Varför?
    Det är väl inte märkligare att farmor tar hand om barnet istället för att pappan gör det, än vad det är att pappan ska åka dit och göra det istället för mamman.
    Det är ju inte så att det handlar om ett invant beteende, det handlar om en speciell situation där man får vara villig att kompromissa lite för att alla ska kunna må bra.
    Det är inte bara mamman och barnets rättighet att må bra och bli friska, det är även TS och pappans rättighet att få må bra och slippa bli smittade nu när det faktiskt finns en fullgod lösning på problemet.
    Vad jag har läst är farmodern där och tvättar varje vecka, men nu när dom varit sjuka har hon varit där varje dag.

Klart att det är relevant då det har blivit en genusfråga när det kommer till föräldraskap och ansvarsfördelning.

• k girl
    Iam skrev 2011-11-28 21:46:52 följande:
    Varför?
    Det är väl inte märkligare att farmor tar hand om barnet istället för att pappan gör det, än vad det är att pappan ska åka dit och göra det istället för mamman.
    Det är ju inte så att det handlar om ett invant beteende, det handlar om en speciell situation där man får vara villig att kompromissa lite för att alla ska kunna må bra.
    Det är inte bara mamman och barnets rättighet att må bra och bli friska, det är även TS och pappans rättighet att få må bra och slippa bli smittade nu när det faktiskt finns en fullgod lösning på problemet.
    Vad jag har läst är farmodern där och tvättar varje vecka, men nu när dom varit sjuka har hon varit där varje dag.

Klart att det är relevant då det har blivit en genusfråga när det kommer till föräldraskap och ansvarsfördelning.
    Ja, och i den genusfrågan ingår naturligtvis det fädernas föräldraansvar som inte sällan skjuts över på kvinnor i deras närhet - till exempel sina mödrar eller sina nya partners. Om modern är så inkapabel att ta hand om sitt barn att farmodern får ställa upp med tvätthjälp och passning regelmässigt skulle jag dessutom kalla det ett "invant beteende"  - skulle inte du det?

Vad jag läser är en tråd där TS inledningvis är skitförbannad över att modern till hennes sambos yngsta barn vill att han ska ta hand om sin kräksjuka dotter, med hänvisning till att hon själv är sjuk. TS skyller på en tenta (fullt förståeligt att man inte vill missa) och att hon är gravid (tja, ok, det skulle jag ha köpt om TS var i tredje trimestern eller slutet mot andra - men inte när man inte ens har lämnat första trimestern) och hotar med att ta in på hotell om sambon hjälper mamman på något annat sätt än att lämna en matkasse i dörröppningen. Och ju mer kritik hon får desto mer kryper det givetvis fram om den demoniska biomamman som är fullständigt inkapabel att ta hand om sitt barn och det är därför hennes sambo inte vill hjälpa. Ridå.
  • Iam
    k girl skrev 2011-11-28 22:02:45 följande:
    Ja, och i den genusfrågan ingår naturligtvis det fädernas föräldraansvar som inte sällan skjuts över på kvinnor i deras närhet - till exempel sina mödrar eller sina nya partners. Om modern är så inkapabel att ta hand om sitt barn att farmodern får ställa upp med tvätthjälp och passning regelmässigt skulle jag dessutom kalla det ett "invant beteende"  - skulle inte du det?

Vad jag läser är en tråd där TS inledningvis är skitförbannad över att modern till hennes sambos yngsta barn vill att han ska ta hand om sin kräksjuka dotter, med hänvisning till att hon själv är sjuk. TS skyller på en tenta (fullt förståeligt att man inte vill missa) och att hon är gravid (tja, ok, det skulle jag ha köpt om TS var i tredje trimestern eller slutet mot andra - men inte när man inte ens har lämnat första trimestern) och hotar med att ta in på hotell om sambon hjälper mamman på något annat sätt än att lämna en matkasse i dörröppningen. Och ju mer kritik hon får desto mer kryper det givetvis fram om den demoniska biomamman som är fullständigt inkapabel att ta hand om sitt barn och det är därför hennes sambo inte vill hjälpa. Ridå.
    Ja, visst är det ett invant beteende. Tänker inte säga emot dig på den punkten. 

• Krussidullan

Jag har fått löss, magsjuka och mask av sambons barn sedan innan så ni kan nog alla gissa hur jag känner inför sådana här situationer.
    Jag vill inte ens ha en frisk särkulle här, än mindre en sjuk.

Behandlas man inte med respekt blir det inte mycket respekt att ge tillbaka, hoppas TS sambo förstår vart han lägger ribban när/om han släpar med en sjuk unge hem till er.

Min sambo förstod det inte och det har blivit som en osynlig kil mellan oss som blivit otroligt påtaglig många gånger.

Om särkullen kommer hit och är sjuk så är jag inte sen med att be honom tvätta sig ofta och inte röra de gemensamma barnen, gärna sitta en bit ifrån för att inte smitta ner oss andra.
    Hoppas att han själv väljer att stanna hemma när han är sjuk istället för att komma till oss, med lite engagemang kanske det blir så  

• liv10
    Krussidullan skrev 2011-11-30 12:48:34 följande:
    Jag har fått löss, magsjuka och mask av sambons barn sedan innan så ni kan nog alla gissa hur jag känner inför sådana här situationer.
    Jag vill inte ens ha en frisk särkulle här, än mindre en sjuk.

Behandlas man inte med respekt blir det inte mycket respekt att ge tillbaka, hoppas TS sambo förstår vart han lägger ribban när/om han släpar med en sjuk unge hem till er.

Min sambo förstod det inte och det har blivit som en osynlig kil mellan oss som blivit otroligt påtaglig många gånger.

Om särkullen kommer hit och är sjuk så är jag inte sen med att be honom tvätta sig ofta och inte röra de gemensamma barnen, gärna sitta en bit ifrån för att inte smitta ner oss andra.
    Hoppas att han själv väljer att stanna hemma när han är sjuk istället för att komma till oss, med lite engagemang kanske det blir så  
    men vad säger du? säger du att du inte ens vill ha en frisk "särkulle" i ditt hem?!

menar du på allvar att du ber barnet sitta långt bort från er andra, att inte röra "era gemensamma barn" osv?! Jag hoppas att exakt samma regler gäller för det barn som är sjukt som är gemensamt?  

jag blev uppriktigt ledsen av ditt inlägg. mardröm om vi skulle separera och min sambo träffa någon som inte ens vill ha våra barn dr, och behandlar dem som pestsmittade om de råkar bli sjuka.   
  • Krussidullan
    liv10 skrev 2011-11-30 13:54:19 följande:
    men vad säger du? säger du att du inte ens vill ha en frisk "särkulle" i ditt hem?!

menar du på allvar att du ber barnet sitta långt bort från er andra, att inte röra "era gemensamma barn" osv?! Jag hoppas att exakt samma regler gäller för det barn som är sjukt som är gemensamt?  

jag blev uppriktigt ledsen av ditt inlägg. mardröm om vi skulle separera och min sambo träffa någon som inte ens vill ha våra barn dr, och behandlar dem som pestsmittade om de råkar bli sjuka.   
    Om jag hade fått min vilja fram hade barnet inte vart här alls, helt ríktigt.
    Men nu är det inte jag som bestämmer det

Jag ber barnet att inte vara för nära våra gemensamma ja,d e brukar vanligtvis sitta i stort sett på varandra och det känns onödigt att jag ska behöva vabba och förlora inkomst när det är sambon som smittat ner barnen med hans val att ta hit honom.
    För det är sällan sambon vabbar med våra av praktiska skäl men visst har det hänt.
    Som när de blev magsjuka pga särkullen bland annat, då hade jag noll förståelse för det hela eftersom det kom som ett brev på posten.
    2 dagar senare blev jag själv sjuk och den sjukperioden kan jag säga att sambon fick arbeta aschlet av sig för att behaga mig, att även han blev magsjuk var hans huvudvärk (eller snarare magsjuka )

Så det blev inte så lyckat för honom om man säger så.

Han var också den som sticka iväg till apoteket och köpa lusmedel och avmaskning och var den som fick sköta allt det praktiska.

Sist när löss gick på våra barns dagis så tog han inte hit särkullen, DET är väl lite konstigt?
    Om det är okej att smitta åt ett håll borde det väl vara fullkomligt legitimt att smitta åt även det andra hållet?
    Men icke då. 

Om de gemensamma barnen blir sjuka får de hänga på varandra hur mycket de vill, de bor ju ihop och kan inte väljas bort på samma sätt som ett särkullsbarn. 

Jag behandlar inte särkullen som pestsmittad, hade han haft pest hade han inte släppts in.
    Men att få magsjuka helt i onödan ser jag inte vitsen med. 
  • Frokenpilla
    Krussidullan skrev 2011-11-30 14:52:06 följande:
    Om jag hade fått min vilja fram hade barnet inte vart här alls, helt ríktigt.
    Men nu är det inte jag som bestämmer det

Jag ber barnet att inte vara för nära våra gemensamma ja,d e brukar vanligtvis sitta i stort sett på varandra och det känns onödigt att jag ska behöva vabba och förlora inkomst när det är sambon som smittat ner barnen med hans val att ta hit honom.
    För det är sällan sambon vabbar med våra av praktiska skäl men visst har det hänt.
    Som när de blev magsjuka pga särkullen bland annat, då hade jag noll förståelse för det hela eftersom det kom som ett brev på posten.
    2 dagar senare blev jag själv sjuk och den sjukperioden kan jag säga att sambon fick arbeta aschlet av sig för att behaga mig, att även han blev magsjuk var hans huvudvärk (eller snarare magsjuka )

Så det blev inte så lyckat för honom om man säger så.

Han var också den som sticka iväg till apoteket och köpa lusmedel och avmaskning och var den som fick sköta allt det praktiska.

Sist när löss gick på våra barns dagis så tog han inte hit särkullen, DET är väl lite konstigt?
    Om det är okej att smitta åt ett håll borde det väl vara fullkomligt legitimt att smitta åt även det andra hållet?
    Men icke då. 

Om de gemensamma barnen blir sjuka får de hänga på varandra hur mycket de vill, de bor ju ihop och kan inte väljas bort på samma sätt som ett särkullsbarn. 

Jag behandlar inte särkullen som pestsmittad, hade han haft pest hade han inte släppts in.
    Men att få magsjuka helt i onödan ser jag inte vitsen med. 
    Men vilket tänk!
    Vi är en sk bonusfamilj...
    Men jag ser oss som EN familj. En stor härlig familj. Skulle aldrig drömma om att resonera som du.
    Varför är ni ens tillsammans?!
  • Krussidullan
    Frokenpilla skrev 2011-11-30 19:29:55 följande:
    Men vilket tänk!
    Vi är en sk bonusfamilj...
    Men jag ser oss som EN familj. En stor härlig familj. Skulle aldrig drömma om att resonera som du.
    Varför är ni ens tillsammans?!
    Eeeehh... för att vi vill leva tillsammans och har skapat en gemensam familj när våra gemensamma barn föddes, kan det vara en hint?

Sedan kan det också vara för att sambons barn sedan innan inte innehar en huvudroll i mitt liv, knappt ens en biroll utan är mer statist som bara syns då och då tillsammans med alla andra statister i mitt liv när kameran sveper förbi?

Jag skulle aldrig drömma om att resonera som du, då skulle alla vara familjemedlemmar (alla har anknytning till varandra på ett eller annat sätt) och det skulle bli aningens krångligt att göra någonting med "bara familjen" för hur många finns det på jorden egentligen? 
    Dyrt skulle det bli att försörja dem också, så jag nöjer mig med att bara se mina familjemedlemmar som familjemedlemmar, mig, min sambo och våra gemensamma barn. Så kan andra se sina familjemedlemmar som familjemedlemmar så blir alla glada och nöjda, bra va?  
  • Loriyana

Barnet du har i magen...när hen blir sjuk tänker du skicka iväg honom/henne då så att du inte riskerar att bli smittad? För om du förväntar dig att din partner ska undvika sitt barn varje gång barnet är magsjukt så antar jag att det blir samma regler för dig när du får ditt barn?

• Krussidullan
    Loriyana skrev 2011-11-30 20:11:45 följande:
    Barnet du har i magen...när hen blir sjuk tänker du skicka iväg honom/henne då så att du inte riskerar att bli smittad? För om du förväntar dig att din partner ska undvika sitt barn varje gång barnet är magsjukt så antar jag att det blir samma regler för dig när du får ditt barn?
    Dumheter.

Det ena barnet är heltidsboende, det andra hafsar runt och kan gott och väl stanna där det blir sjukt.
    Varför smitta ner två olika familjer för?

Om TS barn blir sjukt kanske hon ska skicka det barnet till hennes sambos ex på dennes barnveckor så hennes barn blir smittat, OM det nu är okej att den som inte är bofast är den som bär rätten att smitta ner två olika familjer trots att det går att undvika.

Den som bor ska inte behöva flytta på sig för att någon som är sjuk kommer dit.

Eller brukar du bjuda hem magsjuka människor, kanske med mask och löss också, de har ju rätt att umgås trots att de kan smitta ner, kanske du även bjuder hem dig själv till andra när du själv har någon smittsam åkomma?

Låter rätt korkat i mina öron. 
Svar på tråden Åhhhh! Nu har hon passerat gränsen...