Linköping maj/juni 2012
Sandra: då är vi 2 som inte tränar, tränade inte heller innan och känner faktiskt att promenader räcker gott och väl, det är ju egentligen en väldigt bra träningsform.
När det gäller föräldrapenning tror jag att ditt nuvarande jobb kommer att ligga till grund för din föräldrapenning så länge avsikten är att du ska jobba längre än 6 månader, dvs om du har en tillsvidareanställning. Jag började mitt nya jobb 16 januari och det är en tillsvidareanställning. Jag skickade in blanketten som min arbetsgivare skrivit på och har fått besked om att min SGI är min nya lön, trots att jag ju inte hinner jobba mer än ca 5 månader. Sen är det ju det här med 240-dagars-villkoret som måste vara uppfyllt också, dvs att man 240 dagar innan BF måste vara berättigad till föräldrapenning på sjukpenningnivå...men det är väldigt rörigt allt det där.
Min avsikt är att försöka spara undan pengar varje månad nu fram till BF för att inte behöva ta ut någon föräldrapenning alls den första tiden, vill också spara dagar så länge som möjligt och efter barnet är 1 måste man ju plocka ut dagar för att skydda sin SGI. Så det blir att leva lite snålt nu fram till BF och lägga undan pengar, sen har jag tur att ha lite besparingar också som jag kan ta av under hösten om det blir knapert. Och en sambo med jobb. Så vi ska försöka börja på det sättet och visar det sig efter ett tag att det absolut inte funkar så får jag plocka ut några dagar/vecka, men absolut inte 7 dagar.
Åh, jag hade också gärna velat ha lov, idag har det gått i precis ett HELA dagen, framför allt sista timmarna var det körigt och jag hann knappt andas...känns inte ultimat och jag tror inte jag kommer orka ha det så ända fram till BF, har också tänkt gå hem ca 2 veckor innan. Om jag hunnit tjäna in nån semester tänkte jag ta ut det 1 vecka och sen föräldraledig 1 vecka och hoppas att Knytet kommer på BF eller innan. Jag hoppas jag brås på mina systrar som fått sina barn för tidigt, den ena fick sitt första 3 veckor för tidigt (kanske så tidigt eftersom han satt i säte) och sitt andra barn fick hon ju nu i tisdags nästan 2 veckor för tidigt, den andra systern fick sin dotter 1 vecka för tidigt...hoppas det blir så för mig också. Samtidigt gick mamma över ca 2 veckor med alla oss 3 systrar så jag ställer in mig på det "värsta" och tänker att Knytet kommer 20 juni...då kan det bara bli bättre
Oj, vad jag skriver...beundrar er om ni orkar läsa allt.
Ska ta och sätta mig i soffan med benen i högläge och slappa framför tv:n en stund.
Ha det bra!!