• White Shade

Gävleborg?

Har senaste året försökt hitta en hyreslägenhet i Gävleborg men det verkar helt omöjligt. Är mest sugen på Gävle eller Hudiksvall men allt är av intresse.
    Kollar blocket varje dag och har så gjort senaste halvåret. Antingen kostar lägenheten flera hundra tusen eller så är det en hyres med en enorm hyra. Ska det vara så svårt att hitta en 1-2?
    Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande och har fast ekonomi.
    Jag vill inte köpa en lägenhet för flera hundratusen och dra på mig lån, men heller inte bo i något sunkigt område. Har försökt googla efter privata hyresvärdar och hittat några få.
    Ingen som vet av någon bra hyresvärd eller någon som hyr ut i 2:a hand?
    Allt är verkligen av intresse!

• Svar på tråden Gävleborg?
  • Piano

Det brukar inte vara särskilt svårt att hitta lägenheter i Hudik. Har du ställt dig i kö hos Hudiksvalls bostäder? Hyrorna är tyvärr rätt höga där dock. Min lilla etta jag hade där innan jag flyttade gick på 3500.

• White Shade

ÅH! Den sidan har jag missat, TACK!
    Nu ska jag göra det!
    Vet du om det är svårt att få lgh hos dom/om man får stå länge i kö?
    Är det en bra förening? Bra områden? Jag är inte från Hudik som du hör :)
    Jag skulle verkligen behöva en till våren senast.

Men även Gävle är intressant, men där verkar det ännu mer omöjligt! :(

• Piano

Gävle vet jag inte så mycket om faktiskt. Det är ju en större stad så det är klart att det är lite svårare men det är ju inte som tex i Sthlm!!
    Jo hudikbostäder är helt okej! De har rustat upp sina områden så man bor rätt bra vart som. Det är ju inte en så stor stad. Vet inte hur länge man får stå i kö, beror väl på om man är kräsen. Ett par månader tar det ju iaf. Förut fanns det en lista på privata hyresvärden på hudiksvalls kommuns hemsida, vet inte om den finns kvar dock.
    Får jag fråga varför du söker bostad där just? Nyfiken som jag är.. :)

• White Shade

Tack ska du ha! Jag får gå in på deras hemsida och klicka runt.
    Såna här tips är superbra då man har nollkoll själv.

Javisst! Jag vill flytta ner till Gävleborg, Gävle egentligen helst men det verkar nästan omöjligt att hitta något vettigt där utan att det är värsta slumområdet. :( Jag har kärat ner mig i Gävle men har även varit en del i Hudiksvall och det är en helmysig stad av det intryck jag fått. Även Söderhamn har jag varit mycket i och den staden känns iofs också helt ok.

• Piano

Då måste jag som infödd hudikbo säja att hudik är hundra gånger trevligare än Söderhamn! ;) Människorna är trevligare.
    Hudik är en jättehärlig stad! Är faktiskt själv lite sugen på att flytta hem igen efter 4,5 år men tyvärr är min sambo inte så sugen på det. Gävle är oxå fint så jag tycker du gör helt rätt i att vilja flytta till Gävleborg! :)

• White Shade

Vad rolig att höra, det låter mycket lovande i mina öron!
    Vart bor ni nu då om Jag får vara nyfiken :)
    Ja där håller jag helt med dig, hudik verkar absolut trevligare och mysigare än s-hamn!

• Studentpappa

Om du kollar på Hudiksvalls kommuns hemsida ska det finnas en lista med privata hyresvärdar som du kan ringa.

Jag kollade runt lite där nu men kunde inte hitta den. Vet att den fanns tidigare men den kanske är borta. Registrerar du dig på lägenhet.se så kunde du se 26 privata hyresvärdar i Hudik. Säkert många fler i Gävle.

• Piano

Jag flyttade till Örebro och vart fast här pga kärleken. Fin stad och nära till allt men jag saknar mentaliteten och attityden i hudik. Folk här är ofta väldigt svåra och lite dryga innan man lär känna dom.

• White Shade

Kan tänka mig att det är en viss skillnad.

Men jag kom på att undra... vilka ställen vill man bo på i hudik och vilka ska man passa sig för? Jag vill inte bo i något stökigt område och sånt är ju omöjligt att läsa sig till då det inte precis står på sidorna som hyr ut lägenheter.

• White Shade
    Studentpappa skrev 2011-12-03 07:29:08 följande:
    Om du kollar på Hudiksvalls kommuns hemsida ska det finnas en lista med privata hyresvärdar som du kan ringa.

Jag kollade runt lite där nu men kunde inte hitta den. Vet att den fanns tidigare men den kanske är borta. Registrerar du dig på lägenhet.se så kunde du se 26 privata hyresvärdar i Hudik. Säkert många fler i Gävle.
    Tack, har inte lyckats hitta något där jag heller.
    Vill ju helst till Gävle men eftersom det är en studentstad verkar det omöjligt att få en 1-2 där :(
Svar på tråden Gävleborg?