• White Shade

Gävleborg?

Har senaste året försökt hitta en hyreslägenhet i Gävleborg men det verkar helt omöjligt. Är mest sugen på Gävle eller Hudiksvall men allt är av intresse.
    Kollar blocket varje dag och har så gjort senaste halvåret. Antingen kostar lägenheten flera hundra tusen eller så är det en hyres med en enorm hyra. Ska det vara så svårt att hitta en 1-2?
    Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande och har fast ekonomi.
    Jag vill inte köpa en lägenhet för flera hundratusen och dra på mig lån, men heller inte bo i något sunkigt område. Har försökt googla efter privata hyresvärdar och hittat några få.
    Ingen som vet av någon bra hyresvärd eller någon som hyr ut i 2:a hand?
    Allt är verkligen av intresse!

• Svar på tråden Gävleborg?
  • NinaP
    White Shade skrev 2011-12-04 23:35:35 följande:
    Vilka områden är ok i Gävle och vilka ska man akta sig för?
    Är en lugn och skötsam person så vill gärna bo i ett sånt område.

Hmm, det där med vilka områden som är  bättre och sämre tycker jag är såå svårt. Jag bor i ett radhusområde i Sätra (hyr) och här är det lugnt och bra, hur det är i höghusområdena här har jag hört väldigt olika om. Tror att det handlar lite om vilken gård man hamnar på faktiskt. Har även bott i Andresberg för 5-6 år sedan och trivdes hur bra som helst.

Rent spontant skulle jag nog säga åt dig att söka dig mot Brynäs, Söder, Sörby och kanske Hemsta? Det stadsdelarna ligger skapligt centralt också.  
  • Argo

Vafan, det är Gävle du talar om. En medelstor, medelsvensk stad på knappa 100.000 innevånare. 

Visserligen sitter det i ryggmärgen att undvika områden som Nord-ost, Öster, Andersberg, Bomhus och Sätra men det är ju ändå bara smågangsters och småproblem som förekommer. Det är inte som i Stockholmsområdet där du har förorts-getton med 15000-20000 innevånare där så gott som SAMTLIGA dessa lever i social misär. 

Det är skillnad i skala på problemen … lixom.

• EllanEriksson

Argo: Personligen skulle jag undvika Hille med..
    Eller ja.. Jag undviker nog helst Gävle i det stora hela gällande boende men det är jag och min noja över större städer än Sandviken xD

• White Shade
    Argo skrev 2011-12-05 13:45:31 följande:

Vafan, det är Gävle du talar om. En medelstor, medelsvensk stad på knappa 100.000 innevånare. 

Visserligen sitter det i ryggmärgen att undvika områden som Nord-ost, Öster, Andersberg, Bomhus och Sätra men det är ju ändå bara smågangsters och småproblem som förekommer. Det är inte som i Stockholmsområdet där du har förorts-getton med 15000-20000 innevånare där så gott som SAMTLIGA dessa lever i social misär. 

Det är skillnad i skala på problemen … lixom.

Såklart går det inte jämföra med en större stad som ex Sthlm. Men det klart man vill veta så mycket som möjligt om en stad som man ska flytta till. Och bara för att det inte är en storstad behöver det inte betyda att det inte finns platser man bör undvika om man kan. Jag bor i en stad som är lite mindre än Gävle, och här finns det områden där man absolut inte bör/vill befinna sig på på helgkvällarna för det händer alltid något där.
    Det kostar ju inget att fråga eller hur? Då kan man ju lika gärna ta till vara på folks tips och synpunkter oavsett om det går jämföra med storstan eller inte.
  • Argo
    White Shade skrev 2011-12-05 16:21:56 följande:
    Såklart går det inte jämföra med en större stad som ex Sthlm. Men det klart man vill veta så mycket som möjligt om en stad som man ska flytta till. Och bara för att det inte är en storstad behöver det inte betyda att det inte finns platser man bör undvika om man kan. Jag bor i en stad som är lite mindre än Gävle, och här finns det områden där man absolut inte bör/vill befinna sig på på helgkvällarna för det händer alltid något där.
    Det kostar ju inget att fråga eller hur? Då kan man ju lika gärna ta till vara på folks tips och synpunkter oavsett om det går jämföra med storstan eller inte.
    Ja, har du barn kan man fundera genom vilken skola du vill att de ska gå på men om du ska bo där som ensam vuxen så riskerar du ju att sålla bort möjliga bostadsområden helt i onödan för att du får höra att "det alltid händer något där".

Oaktat att det är några kilometer ned på stan så duger Andersberg och Sätra gott. Det må vara bland Gävles sämre områden men det är ju inte några katastrofområden för det.

Jag tycker att folk verkar tala om småstädernas sämre områden som om de vore samma typ av fenomen som storstädernas renodlade getton (som man ju sett på TV) och det stämmer inte.

De platser du bör undvika är i första hand krogen vid stängningsdags. Då har du eliminerat 90% av alla riskfaktorer.
  • White Shade
    Argo skrev 2011-12-06 04:23:36 följande:
    Ja, har du barn kan man fundera genom vilken skola du vill att de ska gå på men om du ska bo där som ensam vuxen så riskerar du ju att sålla bort möjliga bostadsområden helt i onödan för att du får höra att "det alltid händer något där".

Oaktat att det är några kilometer ned på stan så duger Andersberg och Sätra gott. Det må vara bland Gävles sämre områden men det är ju inte några katastrofområden för det.

Jag tycker att folk verkar tala om småstädernas sämre områden som om de vore samma typ av fenomen som storstädernas renodlade getton (som man ju sett på TV) och det stämmer inte.

De platser du bör undvika är i första hand krogen vid stängningsdags. Då har du eliminerat 90% av alla riskfaktorer.
    Hahaha! Okej tack för det! Gillar sista raden. :)
    Men nej inga barn, och ja såklart är det inte i närheten till storstads "problem". Utan ville bara veta om något område rekommenderas mer än något annat, så är det ju oftast. :)
    Men som någon skriver högre upp i tråden så beror det ju också väldigt mycket på vem man frågar. Och det är ju sant. Tack för dina humoristiska svar i alla fall :)
  • White Shade
    Studentpappa skrev 2012-01-03 22:32:52 följande:
    Hur har det gått med boende? Här har du en lya mitt i hudik, nära tågrälsen men centralt :D

www.blocket.se/gavleborg/Hudiksvalls_centrum_... 
    Det står tyvärr rätt stilla just nu, jag har haft några "på kroken" men dom åker fort till folk som bor närmare och kan åka över och titta mer omgående. Tyvärr!
    Kollade annonsen, lite dyr för en 1:a men snart har jag inget val. Ska följa upp det. Tacksam för tipset!
    Bor du i hudik? Om jag får vara nyfiken och fråga..
  • White Shade

Det står tyvärr rätt stilla just nu, jag har haft några "på kroken" men dom åker fort till folk som bor närmare och kan åka över och titta mer omgående. Tyvärr!
    Kollade annonsen, lite dyr för en 1:a men snart har jag inget val. Ska följa upp det. Tacksam för tipset!
    Bor du i hudik? Om jag får vara nyfiken och fråga..

• Studentpappa

Japp jag bor i hudik, vi hyrde relativt nära den där lägenheten för några år sedan. I fiskarstan som det heter.

Mysigt område med gamla hus alldeles bredvid centrum. Kan dock vara livat där på sommaren när det är mycket fest.
    Vi fick lägenhet då genom att vi ställde oss i kö hos privata hyresvärdar. Gick faktiskt rätt fort för oss då.

• lasselofs

En gammal tråd men ett alltid aktuellt ämne så jag svarar till de som söker privata hyresvärdar i Gävle. Det finns några fåtal på kommunens hemsida, som alla bearbetar, sen finns det en komplett uppdaterad lista på alla hyresvärdar här:
    www.xn--privatahyresvrdar-2qb.nu/privata-hyresvardar/gavle-privata-hyresvardar/

Sen finns det en Facebookgrupp att använda sig av där man kan få information o lägenheter som håller på att bli lediga i Gävle.
    https://www.facebook.com/groups/1674262232802319/

Svar på tråden Gävleborg?