• White Shade

Gävleborg?

Har senaste året försökt hitta en hyreslägenhet i Gävleborg men det verkar helt omöjligt. Är mest sugen på Gävle eller Hudiksvall men allt är av intresse.
    Kollar blocket varje dag och har så gjort senaste halvåret. Antingen kostar lägenheten flera hundra tusen eller så är det en hyres med en enorm hyra. Ska det vara så svårt att hitta en 1-2?
    Jag har inga betalningsanmärkningar eller liknande och har fast ekonomi.
    Jag vill inte köpa en lägenhet för flera hundratusen och dra på mig lån, men heller inte bo i något sunkigt område. Har försökt googla efter privata hyresvärdar och hittat några få.
    Ingen som vet av någon bra hyresvärd eller någon som hyr ut i 2:a hand?
    Allt är verkligen av intresse!

• Svar på tråden Gävleborg?
  • EllanEriksson

Hofors och Sandviken har rätt bra priser.
    Men det är ju visserligen en bit ifrån Gävle men man får nästan ta det idag. Det är dåligt med plats i Gävle. :/
    Letar själv efter en tvåa eller trea i Sandviken men bara hyran på dem med vettig storlek käkar hela min lön. Jävligt lågavlönat jobb helt enkelt.

• Studentpappa
    White Shade skrev 2011-12-04 13:46:22 följande:
    Kan tänka mig att det är en viss skillnad.

Men jag kom på att undra... vilka ställen vill man bo på i hudik och vilka ska man passa sig för? Jag vill inte bo i något stökigt område och sånt är ju omöjligt att läsa sig till då det inte precis står på sidorna som hyr ut lägenheter.
    Har du testat att annonsera i Gävle också? Flyttar du till Hudik så ska du inte bo på Björkberg eller vissa delar av Håsta. 
    Håsta var sämst förut men har blivit bättre, finns dock fortfarande hus med snudd på bara slödder.
    På björkberg är det bara skräp (nästan).  
  • Piano

De flesta områden är bra numera. Håsta bodde jag på, där är det trevligt. Lagomt avstånd till stan. Det är inte alltför bra bussförbindelser i Hudik.
    Jag vet faktiskt inte vilka områden som är stökigare numera. Tror det är hyffsat överallt. Iaf i de områden Hudiksvallsbostäder har.

• White Shade
    NinaP skrev 2011-12-04 13:53:19 följande:
    Gavlegardarna.se? Finns ett gäng Ettor o Tvåor lediga. I helt ok lägen.  
    Vilka områden är ok i Gävle och vilka ska man akta sig för?
    Är en lugn och skötsam person så vill gärna bo i ett sånt område.
  • White Shade
    EllanEriksson skrev 2011-12-04 13:54:27 följande:
    Hofors och Sandviken har rätt bra priser.
    Men det är ju visserligen en bit ifrån Gävle men man får nästan ta det idag. Det är dåligt med plats i Gävle. :/
    Letar själv efter en tvåa eller trea i Sandviken men bara hyran på dem med vettig storlek käkar hela min lön. Jävligt lågavlönat jobb helt enkelt.
    Jag har faktiskt kikat lite där också, i brist på annat. Har också reflekterat i att det är precis som det du säger med hyrorna. Blir mycket pengar. Jag har bil så sitter inte i sjön men då tillkommer massa soppa kostnader för att ta sig till och från Gävle.
  • White Shade

Nej jag har inte testat annonsera ännu. Har varit in på blocket och kikat och det finns ju massor som annonserar och söker lägenheter i Gävle. Kommer flera nya varje dag. Och nu är det inte ens någon "hög säsong".
    Så chansen känns minimal att det ska ge något.

Ang Hudik verkar ni inte riktigt överens, men tack för era svar i alla fall :)

• Piano

Jag jämför med andra platser jag bott på och jämfört med dom är ju hudik vääldigt lungt. Finns inget riktigt "slumområde". Sen är det klart att det finns slödder överallt.

• EllanEriksson

White: Tänk då min familj som bor ute i Järbo... Vi kan inte riktigt klara oss utan bil x)
    Fast till Gävle är det bra bussförbindelser med så egentligen så kan du köpa ett 30-dagarskort hos x-trafik om det är så :)
    Tror det kostar typ 5-600 för en vuxen med Sandviken-Gävle zonerna ^^
    Men då kan man bara åka 41:an tror jag x)

....okej du kanske fattar nada men isf så får du säga om det är nått som inte går ihop :3

• White Shade
    EllanEriksson skrev 2011-12-05 12:07:39 följande:
    White: Tänk då min familj som bor ute i Järbo... Vi kan inte riktigt klara oss utan bil x)
    Fast till Gävle är det bra bussförbindelser med så egentligen så kan du köpa ett 30-dagarskort hos x-trafik om det är så :)
    Tror det kostar typ 5-600 för en vuxen med Sandviken-Gävle zonerna ^^
    Men då kan man bara åka 41:an tror jag x)

....okej du kanske fattar nada men isf så får du säga om det är nått som inte går ihop :3
    Haha oops! Menade inte så. Menade bara att jag tycker det är väldigt smidigt med bil. Slippa bry sig om tidtabeller och dylikt. Men bor man då längre bort blir det ju pengar man får räkna till. Visserligen smidigt på vissa sätt med buss med, men då man ändå måste ha en bil och betala för den är det ju lika bra att använda den :)
    Okey, nu lät det som jag lika gärna kunnat bo lååångt ute i skogen, men menade inte så heller. Det blev lite för invecklat så jag gör nog bäst i att inte försöka förklara hur jag menar :)
Svar på tråden Gävleborg?