• mamman64

julklappar till 3-åring-vad ska ni ge?

Jag har en 3 -årig pojke och jag vet inte vad jag ska köpa till honom som julklapp.
    Vad leker era 3-4 åringar med?
    Vad ska ni köpa?

Vore kul att få lite tips...

• Svar på tråden julklappar till 3-åring-vad ska ni ge?
  • GrönaDruvan

Jag köpte en "barnsax", för jag vet att mormor börjat öva med honom. Tänkte han skulle få en egen som jag självklart bara tar fram när jag är med!!

• Vaniljkex
    mamman64 skrev 2011-12-08 23:07:38 följande:
    Jaa jag har funderat på en liten dator eftersom han är intrsserad av att lära sig bokstäver o redan kan flera stycken. Jag vill att han ska lära sig siffrorna od.  Så kanske blir det en lite leksaksdator.
    Min dotter fick Fem myror pa dvd nar hon var knappt tva, och det gick inte manga veckor innan hon kunde alla bokstaver och raknade till 12 iaf. Mitt tips till en liten vetgirig en!
  • Vila
    Lumo skrev 2011-12-13 23:19:18 följande:
    Zippo - oj, vågar man låta dem testa sax "redan"? Har inte vågat testa även om sonen gärna vill... Finns det "klippa-av-sig-fingrarna"-säkra barnsaxar?
    Det finns såna saxar som klipper jättebra i papper, men som inte är vassa, både av plast bara eller i plast/metall förr har det funnits jättebra på IKEA, vet inte om de har dem fortfarande. Vid 3 år klipper i och för sig de flesta med vanliga saxar där jag jobbar (förskola), men vissa får vi vakta extra noga som vi vet inte klarar av det, men det märker man ganska fort.

En 3-åring älskar ofta att klä ut sig och leka olika rollekar som doktor/frisör/snickare eller någon favoritfigur som Pippi. Lekkössaker (också IKEA), lekmat som är mjuk (IKEA) där finns också jättefina mjuka dockor nu med kläder till.
  • mandelblomma

våra tre åringa killar ska få:
    skidor
    en stor pangare
    en liten pangare
    en bok
    ett spel
    ett snickarbälte
    en film
    ett pussel

ja varsin av allting

• Lumo

Vila - där ser man. Har inte ens tänkt tanken att de nog kan hantera sax än. På samma sätt som han inte får testa globalkniven. men en sån där papperssax är ju inte så dumt att införskaffa o öva med. Sonen försöker ju ändå sno de riktiga saxarna o testklippa...

• 3 Barnsmamma 06 09 11
    Lumo skrev 2011-12-13 23:19:18 följande:
    Zippo - oj, vågar man låta dem testa sax "redan"? Har inte vågat testa även om sonen gärna vill... Finns det "klippa-av-sig-fingrarna"-säkra barnsaxar?
    Min har nog klippt sen han var 2år och lite tidigare också men han får inte vara själv med saxen
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Vaniljkex skrev 2011-12-14 17:54:24 följande:
    Min dotter fick Fem myror pa dvd nar hon var knappt tva, och det gick inte manga veckor innan hon kunde alla bokstaver och raknade till 12 iaf. Mitt tips till en liten vetgirig en!
    Bra tips! Min snart 3åring är intresserad av bokstäver han kan inte säga dem men känner igen dem och berättar vems bokstav det är. Tex M=Milton, mamma,momma,moffa. så kan han nåt namn på de flesta bokstäver.
  • Septemberknodd

Vår treåring ska få en stjärnkikare, alltså ett teleskop. Finns på teknikmagasinet för några hundra. Det låter kanske rubbat, men hon är väldigt intresserad av månen och stjärnorna, ska alltid titta efter stjärnor på kvällen och kommentera månens storlek. Så vi tänkte att det kunde bli en bra present. Om man dessutom har en iPad så kan man köpa appen Safari sky, där man kan se stjärnhimlen och alla stjärntecken jättevackert.

Sedan ska hon få småsaker, typ tuschpennor och målarböcker, sånt som alltid går åt. Jag är lite anti julklappshysterin och försöker hålla nere mångden klappar.

mamma till vackra Tea -06 (ds) & underbara Anna-Klara -08
  • pojkens

doktotrsväska, bok, tröja, pussel, familj dockor i trä, leksaks - mat ( glass och frukter )

• spuff

Dottern på drygt 3 ska få:
    Bilgarage i trä från kids wood
    Småbilar
    Lego
    Playdoh-lera m tillbehör
    Träfrukter (älskar sin trätårta och annan låtsasmat från blaelefant.se)
    2 st böcker

• Johloo

Pärlplattepärlor och mallar
    Ett pussel
    En bok
    Pippidocka (hennes största önskan)
    Fablernas värld dvd

Angående sax-diskussionen: min dotter pysslar mycket och har plastsaxar till det, funkar hur bra som helst, tror knappt man kan klippa sig så det går hål på huden ens om man försökte.

• Trolovade

Duplo, dinosaurier, helikopter, ambulans, handy mandy arbetsbänk, kläder

• Lillys

Radiostyrd bil, film, traktor med släp, gitarr, doktorväska m.m

• Tinkerbelle

Vår lill-kille blir tre i februari och kommer få pussel, en sats med grejor till sin briojärnväg, en stor duplolastbil/trakor eller liknande, målargrejor i massor, pyjamas med bamse, Fem Myrorspelet med bokstäver (har redan siffror) och en barndator att träna mer på bokstäverna och siffror som han älskar.

• Salt Groda

Grejer till tågbanan, kassaapparat, springcykel. Och en stor tygförvaring att ha gosedjur i.

Svar på tråden julklappar till 3-åring-vad ska ni ge?