• Alexe

    Väldigt mammig 20 mån - hur få henne acceptera att pappa nattar?

    Vår kille var 19 månader när lillebror kom, vilket var två månader sen. Hade ett par månader innan försökt övergå till att pappa skulle natta genom att vara båda - med resultatet att han plötsligt krävde att båda skulle vara med. Rekommenderas inte :)

    Pappa kan dock natta om jag inte är hemma, så nån gång testade vi att jag låtsades gå hemifrån, o det gick ju fint, men kändes ohållbart iom att målet ju var att jag skulle kunna vara hemma (med nya barnet).

    När lillebror väl kom bröt nattningarna ihop helt eftersom vår stora alls inte ville sova när han förstod att vi tänkte fortsätta att vara vakna med lillebror. Så vi slutade natta, lät honom somna med oss på soffan el när vi lade oss.

    Nu har vi nyss börjat igen eftersom den lille har börjat få mönster o dygnsrytm o är av den härliga sorten som helst sover i ett mörkt rum redan kl 20. Då vore det ju dumt att inte också lägga storebror liksom.

    Men, trots att vi båda är föräldralediga o stora killen kan vara hur pappig som helst på dagarna, har han ännu inte kunnat lägga sig med bara pappa på kvällen. Till middagssömnen går det dock ibland.

    Så - jag vet inte heller hur man gör, men är det nån som har förslag tar jag också gärna emot.

  • Alexe

    Ja, det gick fint eftersom pappa kan natta alldeles utmärkt om jag inte är hemma...

    Men sen var det några tråkiga kvällar efter att vi kommit hem när man riktigt såg hur besviken stora killen var över att jag var tvungen att amma lilla el så. Han nöjde sig m pappa så länge jag var i rummet, men hela kroppen var liksom ledsen för att jag inte var m honom. Och länge kallade han bebisen för 'mammas'...

Svar på tråden Väldigt mammig 20 mån - hur få henne acceptera att pappa nattar?