• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Tow2Mater
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 17:38:16 följande:

Den dyraste maten barnen får på skolan är pannkakan, för den är inopoterad! I alla fall så var det förut

Det är väl därfor de inte ens får en gnutta fläsk i ärtsoppan till. Prova servera det på en vanlig lunchrestaurang o se vilka vuxna som vill äta den soppan.
  • Vila

Där jag jobbar (förskola) har vi fisk en dag, vegetariskt en dag, fläskkött en-två dagar och nötkött en-två dagar. Likadant är det på dotters skola och sonens förskola eftersom de ligger i samma område och har ungefär samma meny.

• Punkster

Tycker det är ett jättebra förslag! Skolan jag jobbar på har redan vegetariskt en gång i veckan, och det ingen som klagar över det. Jag upplever att de som gnäller mest över maten inom kommunala verksamheter är pensionärer. Barnen (iaf där jag jobbar) äter nästan uteslutande det som serveras med god aptit. 

Miljöargumentet för att införa en veggodag tycker jag faller ganska platt. Det finns bättre och mer effektiva sätt att rädda miljön på. Däremot tycker jag det är fantastiskt att barnen erbjuds möjligheten att äta mat som man kanske inte serveras hemma. Att äta mer varierat och prova nya maträtter tycker jag är väldigt viktigt. Tycker också att man borde införa en internationell dag, och servera mat från andra länder också (Förutom pasta då, det äts ju redan mer än tillräckligt.)

• Pedagog200701
    Tow2Mater skrev 2011-12-14 17:43:23 följande:
    Det är väl därfor de inte ens får en gnutta fläsk i ärtsoppan till. Prova servera det på en vanlig lunchrestaurang o se vilka vuxna som vill äta den soppan.
    Det är nog många av skolans maträtter som man skulle testa att servera på restaurang för att se reaktionen!
  • Veladis

Det är väl jättebra? Och många förskolor och skolor har redan så, sedan många år tillbaka dessutom.

• Pallas
    Punkster skrev 2011-12-14 17:55:54 följande:
    Det finns bättre och mer effektiva sätt att rädda miljön på.
    Vad du än väljer att göra så finns det bättre sätt. Det är ingen som helst ursäkt för att skita i de mindre delarna, så i mina ögon är det ditt argument som faller platt.
  • axdal

jag tycker det är jättebra.. dock tror jag att många skolor skulle behöva gå en kurs i att laga just vegetariskt.
    För det finns ju verkligen god vegetarisk  kost med.. 

kan säga att på dotterns förskola har de vegetarisk kost 1 gång i veckan och då äter barnen oftast mer än när det är icke vegetariska rätter..  

• Pedagog200701
    axdal skrev 2011-12-14 18:16:18 följande:
    jag tycker det är jättebra.. dock tror jag att många skolor skulle behöva gå en kurs i att laga just vegetariskt.
    För det finns ju verkligen god vegetarisk  kost med.. 

kan säga att på dotterns förskola har de vegetarisk kost 1 gång i veckan och då äter barnen oftast mer än när det är icke vegetariska rätter..  
    Ja, vegetariskt ska vara med än en grå sörja som våra vegetariska barn får ibland...
  • axdal
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 18:24:31 följande:
    Ja, vegetariskt ska vara med än en grå sörja som våra vegetariska barn får ibland...
    absolut.. jag minns hur den vegetariska kosten såg ut på gymnasiet och det såg inte trevligt ut.. 
    vet ju inte hur det är idag det var ju ett par år sedan som jag gick ut..  
  • Pallas
    Pedagog200701 skrev 2011-12-14 18:24:31 följande:
    Det lät inget vidare. Vegetarisk mat ska vara god. Punkt. Den ska inte vara god för att vara vegetarisk. Det behövs mer utbildning på området generellt, tycker jag, och framför allt då för dem som ska laga maten.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!