• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • LinnV

En köttfri dag/vecka skulle jag tycka var jättebra! Finns många nyttiga och goda vegetariska alternativ! Min 6½ åring älskar vegetarisk mat! Vi är inte vegetarianer utan äter det ibland för att det är gott!

• LinnV
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:39:19 följande:
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
    Men vegetarisk mat är så mycket mer än bara grönsaker, finns massa olika böner/linser o sojaprodukter!
  • FörväntansfullaMamman

Tror alla verkligen att det innebär massa grönsaker automatiskt i stället för kött? nu vet jag inte om jag håller med om förslaget men tittade på vad folk skrivit och kunde liksom inte låta bli att skriva....
    Man kan äta pannkaka, gröt, potatisbullar mm som mig veterligen inte är enbart grönsaker;)

• ViVäntarLois
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:33:44 följande:
    Alltså detta tycker jag är rätt hemskt egentligen. Finns mängder av barn som inte äter grönsaker. Jag åt inga grönsaker som liten då skulle jag behöva gå utan mat vissa dagar då?.. 

Jag tror detta har djupare grunder än miljön. Man kan börja utesluta kött i en vuxen miljö drastiskt. Vi kan spara mer el i skolor och jobb än vad vi gör nu. De va lampor tända över allt i skolan. mysbelysning och sån skit. Dra bort allt sånt istället för att inkräkta på barnens mat!.

Kött är en viktig del i maten tycker jag. de finns inte alla vitaminer, mineraler och proteiner i grönsaker som i kött. !

Sen för att spara energi kunde man ju sluta servera invandrare special kost som kostar extra mycket för kommunen. Då skulle man också värna mer om miljön. 

visst kan dem ha en dag i veckan kanske men verkligen inte mer. 
    Och de barn som inte gillar kött då? Herregud det finns ju massor av saker som vissa barn inte äter som ändå finns på matsedeln då och då... Och om man tittar på "vad barn tycker om" så vet jag många i min klass som bad om att få bli vegetarianer i skolan eftersom vegkosten var mycket godare :)

Jag tycker att förslaget är bra och sänder bra signaler inför framtiden. Att äta lite mindre kött, men ändå inte behöva gå över 100% vegetariskt alla dagar, är en bra bra medelväg som skulle gynna miljön och då är det bra om skolorna kan sätta ett bra exempel :) 
  • niskalainen
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:39:19 följande:
    Ingen har lyckats göra en god enbart vegetarisk kost till mig. Och jag känner inte samma mättnad som om jag ätit kött och grönsaker. . Jag säger inte att man ska äta enbart kött men jag håller fortfarande starkt på kostcirkeln. Alla delar är viktiga och man bör inte utesluta något,. 
    Det mesta som finns i råvaruväg är ju vegetariskt? Och kostcirkeln för all del, men för det första är det ett märkligt påfund att man ska behöva lika mycket från alla beståndsdelar varenda måltid och för det andra, om du med kostcirkeln menar kolhydrater, protein, fett och fibrer så får du allt sånt via vegetarisk kost. Omega 3 däremot, är lättare att få i sig via animaliskt fett (t.ex. fet fisk).
    Att du inte får köttkoma av vegetarisk mat är väl positivt skulle jag säga, det är en av de första skillnaderna folk brukar märka när de går över till vegetarisk mat.

Tycker en köttfri dag i veckan är ett bra initiativ men tror ändå att innan man inför det (eller samtidigt) så måste man satsa på att det inte slängs mat. Där kan ALLA börja för miljöns skull.
  • Dorian Ertymexx

Skitbra tycker jag. Det lär barn att man inte alltid måste äta döda djur varje dag, vilket knappast är onyttigt för vare sig individ eller miljö.

Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • ViVäntarLois

Om vegetarisk mat är ofta billigare så kanske kan de ge pengar över till att öka kvalitén lite? :)

• niskalainen
    Nsnoos skrev 2011-12-15 10:33:44 följande:
    Sen för att spara energi kunde man ju sluta servera invandrare special kost som kostar extra mycket för kommunen. Då skulle man också värna mer om miljön. 

visst kan dem ha en dag i veckan kanske men verkligen inte mer. 
    Du skämtar väl?? För nyss skulle vi inte inkräkta på barnens kost, eller? Vet inte ens varför jag skriver det här till någon som uppenbarligen står med huvudet i sanden.
  • Aurora2005

Här i våran kommun är det redan inför. inte förbud mot kött men att minst 1 dag i veckan ska vara vegetarisk mat. Vissa veckor säger mina barn både i förskolan och skolan att maten inte var så god medan andra dagar kommer det och säger att det var det godaste de ätit. ( den vegetariska)

själv är jag kock och vet att det vegetariska maten lätt blir enformig. Men i grund och botten så är det inte så svårt om man tänker till lite. 

Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!