• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 18:35:27 följande:
    Det lät inget vidare. Vegetarisk mat ska vara god. Punkt. Den ska inte vara god för att vara vegetarisk. Det behövs mer utbildning på området generellt, tycker jag, och framför allt då för dem som ska laga mat
    Jag tror att det är svenskar som lagar maten. Annars hade nog den vegetasiska maten varit mer kryddad och variationsrik. Vi är för rädda för kryddor. Då menar jag inte att vi ska ösa på med salt och kryddor som är för starka för barnen men det finns många nyttiga och milda kryddor/örter.
  • Pallas

Pedagog: ja, uuuu vad mycket gott vegetariskt det finns. Inte är det svårlagat heller, särskilt inte om man inte väljer bort mjölkprodukter och ägg.

• Milkina cerka

Det är ju jättebra .
    Läs mer här - kottfrimandag.se/

När tredje ljuset brinner, vi juleklappar syr och vi bakar kakor och har ett fasligt styr.
  • Punkster
    Pallas skrev 2011-12-14 18:06:07 följande:
    Vad du än väljer att göra så finns det bättre sätt. Det är ingen som helst ursäkt för att skita i de mindre delarna, så i mina ögon är det ditt argument som faller platt.
    Nåja, det är klart att även små sätt räknas. Tänk globalt, agera lokalt som man sa en gång i tiden. Men att huvudargumentet för att ha en veggodag i skolan är just miljön känns lite krystat. Tycker att det finns bättre argument för att införa en veggodag, även fast miljön såklart kan vara ett av dem.
  • Pedagog200701
    Pallas skrev 2011-12-14 18:50:47 följande:
    Pedagog: ja, uuuu vad mycket gott vegetariskt det finns. Inte är det svårlagat heller, särskilt inte om man inte väljer bort mjölkprodukter och ägg.
    Jag har aldrig gillat vegetarisk mat och jag tror det är min skolgångs fel! De sista åren har jag träffat vänner som bjudit på JÄTTEGOD vegetarisk mat men då har det varit kryddat med både det ena och det andra... Och pricken över i.et... Vitlök! :P
  • Glimma76

Jättebra idé. Man byter ju inte livsstil för att man äter vegetariskt någon gång ibland. I så fall kan man ju köra samma resonemang om man serverar fisk.

• Krake

Vårt dagis har redan övervägande vegetarisk kost.

Moster, inte monster.
  • Pallas
    Punkster skrev 2011-12-14 18:55:10 följande:
    Nåja, det är klart att även små sätt räknas. Tänk globalt, agera lokalt som man sa en gång i tiden. Men att huvudargumentet för att ha en veggodag i skolan är just miljön känns lite krystat. Tycker att det finns bättre argument för att införa en veggodag, även fast miljön såklart kan vara ett av dem.
    Ja, kanske det är lite krystat, men jag tycker inte det känns fel. Någonstans måste vi ju börja, och eftersom barn och ungdomar är lättpåverkade (på gott och ont) och människan som sådan är ett vanedjur, så tycker jag att skolan är ett bra ställe. Om det däremot används som ett förklätt sätt att försöka spara pengar genom att servera undermålig vegetarisk mat, ja då är det åt helvete.
  • LarsG1

Hur kan man anse att miljön är en anledning att införa köttfria dagar? Såvida man inte tror på klimatbluffen, att CO2 ger mer utsläpp av koldioxid? KOLDIOXID är livets gas och grunden i fotosyntesen, den påverkar inte klimatet annat än i ytterst begränsad omfattning (dess verkan avtar logaritmiskt). Vi människor är skapta av naturen att äta kött!!

• Krake
    LarsG1 skrev 2011-12-14 22:17:56 följande:
    Hur kan man anse att miljön är en anledning att införa köttfria dagar? Såvida man inte tror på klimatbluffen, att CO2 ger mer utsläpp av koldioxid? KOLDIOXID är livets gas och grunden i fotosyntesen, den påverkar inte klimatet annat än i ytterst begränsad omfattning (dess verkan avtar logaritmiskt). Vi människor är skapta av naturen att äta kött!!
    Borde inte du slipa lite på dina mitt-i-natten-stolle-budskap? co2 är den kemiska beteckningen för koldioxid.
    Moster, inte monster.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!