• Webbredaktör Annelie

Köttfria dagar i skolan!

”Vi uppmanar därför Sveriges samtliga kommuner, regioner och landsting att införa köttfria dagar i exempelvis skolor och förskolor.” så skriver sex kommunpolitiker från olika partier på SVD:s Brännpunkt.

De menar att den miljöpåverkan som matkonsumtionen står för är så stor att kommuner och landsting borde gå före och införa vegetariska dagar för till exempel skolbarn. 

Vad tycker du om detta?
    Är det ett bra sätt att rädda miljön eller är det bara ett sätt att tvinga människor att byta livsstil? 

Läs mer: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kommunerna-bor-infora-kottfria-dagar_6705871.svd

• Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!
  • qzectb

"köttmängden" menade jag förstås. (Var finns "redigera inlägg" när man är lite snabb?)

• fröken

Det låter superbra. På vår skola har vi alltid ett vegetariskt alternativ, och det är förvånandsvärt många barn som väljer det. Det kan vara grönsaksgratänger, soppor (med världens godaste ärtpesto) eller biffar/bullar av olika bönor/ärtor.
    Det där med att barn inte är så förtjusta i grönt, och då främst bönor av olika slag, det känns inte sant. Förmodligen beror det på att de inte är vana att äta bönor/ärtor/grönt hemifrån.

• simmaren

Vi ater for mycket kolhydrater tror jag... ar det inte battre att infora ekoogiskt kott istallet. battre kvalite!,,,

Anvand smor och mycket sallad ill ratterna

• simmaren

inget bra krav tycker jag!! menar dem da att dem ska infora sja biffar osv! ???/

• StoraD

Ja, det är väl klokt! Jag trodde att det redan var så? Ingen äter väl kött varje dag hemma?

• trettioplus

Jättebra.
    Men vilseledande rubrik.

Kolhydrater måste vara basen i kosten för miljöns skull.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • trettioplus
    sextiotalist skrev 2011-12-14 15:56:39 följande:

Bara jag vet vilka dagar det skulle gälla, så jag kan bunkra upp med extramat åt min tonåring som har ett mycket begränsat sortiment h*n äter av grönsaker (alla baljväxter går bort) och allergisk mot vissa.
    För sambons barn (numera vuxna) hade det varit rätt illa, då båda har mycket allergi mot ett flertal grönsaker och samtliga baljväxter (då pratar jag om allergichocker)

En allergiker måste förstås få fullvärdig anpassad kost, precis som alltid.
  • Vick03

För mig finns det inget som talar emot det så länge som det handlar om vällagad mat. Men tyvärr är det väl där det brister ofta?

• trettioplus
    LarsG1 skrev 2011-12-14 22:17:56 följande:
    Hur kan man anse att miljön är en anledning att införa köttfria dagar? Såvida man inte tror på klimatbluffen, att CO2 ger mer utsläpp av koldioxid? KOLDIOXID är livets gas och grunden i fotosyntesen, den påverkar inte klimatet annat än i ytterst begränsad omfattning (dess verkan avtar logaritmiskt). Vi människor är skapta av naturen att äta kött!!
    Metangas handlar det om i huvudsak. Det är en mycket starkare växthusgas än koldioxid.
Svar på tråden Köttfria dagar i skolan!