• Anonym

Dåligt flås!

Hej, som småbarnsmor har jag fastnat för löpträning. Tycker dock att det är så svårt att få upp bra flås! Försöker variera mig, terräng, intervall mm men känner alltid att jag håller på att dö vid slutet av varje träningspass!! Kan inte tänka mig att jag nånsin ska kunna springa längre än en mil, vilket jag gör nu eller runt omkring där 2-3 ggr/v.
    Måste jag springa oftare? Vet inte om jag hinner. Har häst också, rider 4-5 dgr/v. Jobbar lte oregelbundna tider så var tredje vecka kan jag inte komma ut mer än två ggr.
    Äter regelbundna måltider, med flera mellanmål, inget har hänt med mina 65 kg på 180 cm sedan jag började springa för ca 8 månader sen så jag bör väl få i mig tillräckligt, kan dock känna mig lite "utmärglad" ibland men det brukar gå över om jag hoppar över ett springpass... Men jag gillar ju samtidigt känslan av att springa, bli svettig, friheten, rensa tankarna och hålla igång kroppen. Plus att jag känner mig starkare på hästryggen, orkar mer. Ska jag bara ha tålamod, det kanske ger sig? Eller hur ska jag lägga upp löpträningen??

• Svar på tråden Dåligt flås!
  • Träningsexpert Elmina

Jag tycker att du verkar ha ett bra upplägg och du borde uppnå resultat, framförallt då jag uppfattar det som att du tar ut dig. Hemligheten ligger ofta i variation vilket du verkar ha. Har du provat att springa med pulsklocka? Det är ett annat sätt att se om du förbättrar din kondition, både genom att jämföra vilken puls du har under löpturen från dag till dag (samma sträcka) samt genom att se hur snabbt pulsen sjunker efter passet.

Kanske behöver din kropp ännu mer energi då du även rider mycket? Äter du kolhydrater av bra kvalitet (grovt bröd, fullkornsprodukter, grönsaker)?

Ett annat skäl till att du inte förbättrar din kondition kan vara att du vilar för lite, ridning kan ju vara riktigt jobbigt, beroende på vad du tränar på hästryggen.   

• Anonym

Tack för svaret! Kanske har du rätt vad gäller vilan, hade ett ofrivilligt uppehåll i en dryg vecka nu pga sjuka barn och första springturen var fantastisk. Flög fram! Påminner mig om att hästen brukar vila sig i form också, brukar ge honom korta viloperioder på en vecka här och där och han går alltid som bäst vid igångsättningen efteråt. Kul! Kom på att jag även kör lite "osynlig" träning då jag tränar dotterns innebandylag 1-2 ggr/v samt sköter mkt i stallet med att mocka och bära hö och vatten osv som jag mer ser som motion men visst rör man sig ju och måste ta i... Hmmm..

Sökte dock på vc häromdan då jag tycker att jag ganska ofta blir yr, typ som socker- eller blodtrycksfall. Visade sig att jag mkt riktigt har ett rätt lågt bt (105/60), lite lågt Hb och kanske lite låg vikt (hade tydligen gått ner till 63 kg..). Ska iaf inte gå ner mer, så behöver nog få i mig mer energi. Inte så lätt bara, blir så snabbt mätt.. Fick iaf tips om energitäta alternativ och ska skärpa mig då jag nån gång hoppar över mellanmål osv då det är grejer på gång med barnen hela tiden. 

Är hursom peppad vad gäller löpträningen nu :)

Svar på tråden Dåligt flås!