Har två barn. Flickan är äldst och sen lillpojken. Jag älskar båda oerhört mycket, men ibland tar jag mig i att hellre ville spendera tid med minste. Kanske har det sammanhang med att jag inte längre lever ihop med hennes pappa? Jag är nu gift med min sons far. Min dotter har en pappa som hon avgudar och ständigt längtar efter, och i och med att hon bor här heltid blir jag den sura stränga mamman (det har kanske även med hennes ålder att göra...7 år). Dock är det nog hon och jag som är mest lika till utseende, och möjligtvis till personligheten (gillar att läsa, skriva, fundera osv), och vi hade även där tiden själv som man ju bara har med första barnet.
Men det har inte varit helt enkelt här hemma med styvfamiljsliv. Konflikter påverkar ju relationerna. Min man är glad i henne, men känslorna är ju inte jämförbara med de man har för sina egna barn... Så det är kanske periodvis svårare att älska henne än sonen. Sonen är fortfarande ganska liten, men man ser ju att de är väldigt olika till personligheten. Han är busig, men otrolig gosig och gillar (oftast ;)) att pussa och krama. Han har ju även sin helt naturliga plats i och med att han har båda sina föräldrar här hemma. Min dotter är ju mer delas mellan två hem och är inte lika trygg med min man som med sin pappa och mig.
Vad gäller mina föräldrar har de fyra barnbarn som de älskar oerhört mycket. Upplever inte att de älskar någon mer än andra, men de har helt olika relationer till dem. Min systers pojkar har alltid bott i samma stad som dem och spenderat mycket(!!) tid tillsammans. De har ofta passat barnen, haft dem med sig på stugan osv. Min syster var ganska ung när hon blev gravid och det var inte planerat, så de gav henne mycket hjälp och stöd såklart. Dock är min syster en väldigt stark och självständig person. Min äldste hade også tät kontakt med mormor och morfar de första 2-3 åren, men sen flyttade vi långt bort, så nu är ju inte kontakten lika tät längre. Så någon "ensamtid" har de inte haft på samma sätt med yngsta sonen. Men de älskar honom lika mycket. I annat fall är de duktiga på att inte visa det. Men visst är det något särskilt med min dotter (får inte beklaga mig över henne för då tas hon genast i försvar av min mor ;)). Hon är ju även enda tjej-barnbarnet, något de ju tycker är kul.
Relationerna ser annorlunda ut, och jag antar att det går i perioder hur enkelt det är att älska, hyr lätt känslorna kommer. Men jag har två barn som jag älskar väldigt mycket. Det räcker.