• Klåggan

    Gravid i Svedala?

    Hej!
    Såg ditt inlägg och jag bor i Bara. Vi ska ha vårt andra barn i april, precis som du och vi har en dotter sen innan som är född i juni 09. Jag vill gärna lära känna mammor i närheten som även har äldre barn. Tänker mig också att det blir  roligare för vår dotter när hon inte är å mycket på dagis att ha någon jämnårig att busa med.

  • Klåggan

    Vi har beräknat datum den 13/4, men ska bli kallad till samtal i Lund eftersom att jag upplevde min förra förlossnings om väldigt jobbig. Jag vill gärna ha ett kjesarsnitt, men kan kanske under rätt omständigheter tänka mig att testaigen om det finns en back-up plan. Blir det kjesarsnitt så kommer det väl att bli lite innan den 13:e.

    Annars mår jag bra, ryggen börjar ge sig tillkänna precis som förra gången, men har mått bra hela tiden annars. Man hör om omånga som kräks, har foglossning och är allmänt nergångna och det kan jag tack och lov säga att jag sluppit. Ryggen vet jag ju vad jag ska undvika för att det inte ska bli så farligt. Moppa golvet och sånt går bort nuförtiden! Själv då? Går du på Barnmorskegruppen Öresund? Ska du också gå på omföderskegruppen i slutet på januari?

  • Klåggan

    Jag tycker att dom är duktiga. Jag gick där med Elin också och har samma barnmorska, men då var dom ju inte privata som dom är nu. Har ju inte så mycket att jämföra med, men dom verkar ha koll! Ska gå på en omföderske grupp nu i slutet på januari, då ska vi prata om tidigare erfarenheter, syskonrelationer och sånt. Men den stora anledningen till att jag vill gå är för att lära känna folk. Vi har precis flyttat till Bara, bodde i Klågerup innan, inte så långt, men känner inte så många i Bara än. Har dom inget sånt på Cura?

  • Klåggan

    Oj! Vad hände? Jag ska på glukos i slutet på januari, den 23:e tror jag. Hon sa inget om omföderskegrupp? Hade ju varit kul om du kunde komma med där!

  • Klåggan

    Ok, är ju verkligen inte så proffisigt att ta sånt inför patienten! JAg hadde också bytt, man vill inte känna sig som en belastning varje gång man är där. Omföderskegruppen är den 31/1 och 6/2 16-18 tror jag. Var först lite tveksam om jag skulle gå, Anette, min barnmorska, sa att vi kommer att prata om ftidigare erfarenheter och sånt. Typ förlossningen och så, vet inte om jag vill det, men har bestämt mig för att gå och helt enkelt hoppa över att prata om min förlossning om vi ska göra det. Vill ju gärna annars vara med.

  • Klåggan

    Såklart hade det varit kul att träffas! Hur länge ska du jobba? Jag hade tänkt jobba mars ut, måste nog snat lämna in papper på att jag ska vara ledig. Har ju knappast undgått någon på jobb att jag är gravid, allra minst min chef, men måste nog ändå snart sätta ner foten på hur länge jag ska jobba. 

  • Klåggan

    Jag förstår vad du menar. Det är ju knappast någon semester att vara hemma! Men trots allt är tempot lugnare tycker jag! Jag jobbar som studievägledare på en gymnasieskola i Malmö, mitt jobb går väldigt mycket i perioder. Just nu har vi väldigt mycket. Tänker att det blir så fram tills jag slutar. Sen ska jag ju försöka introducera en vikarie också...du då? Vad jobbar du med?

  • Klåggan

    Det är ett kul jobb, för det mesta i alla fall! Få hade vi kanske varit kollegor om du fortsatt på lärarbanab. Vilka ämnen skulle du undervisat i?

  • Klåggan

    För tillfället är jag superförkyld. Elin har varit hemma från dagis hela julen, jag har haft jullov och då har vi varit friska allihop. Men nu har hon varit på dagis ett par dagar är vi nu alla förkylda. Ska på sockerbelastning på måndag och då får jag väl reda på hur allt är. Sist låg jag lite lågt på järnvärdet, men känner mig något piggare nu så kanske att det har stabiliserat sig.

    Benetton har halva priset på barnkläder nu och jag kunde inte låta bli att handla en body till bebisen. Jättesöt och inte så dyr eftersom att det var halva priset. Köpte två tröjor till Elin också, dom har fina kläder, men inget jag handlar när det är normalpris. Jag jobbar mitt i stan så det går ganska snabbt att springa ner på lunchen om man ska ha något, både bra och dåligt. Har du handlat något till nästa? Vet ni vad det ska bli?

  • Klåggan

    Vi ska på ul igen den 17/2 och hoppas då att vi kan få reda på om det är en pojke eller flicka. Förra gången så var det en fot i vägen och jag var jättebesviken när vi åkte hem. Nu har det gått så lång tid att vi lika gärna kan vänta, men av rent praktiska skäl så vill jag veta. Vi har också massor av kläder till en flicka, men blir det en pojke så får vi kanske handla lite. Sen vill man gärna kunna sluta prata om en namnkategori. vi har upptäckt att det är mycket svårare med namn till nr. 2 och det vore skönt att kunna ta bort hälften i alla fall!

    Elin har alltid varit duktig på att sova, men hon vaknar tidigt, typ vid sex halv sju. Men det är väl självvalt antar jag eftersom att vi lägger henne klockan 19. Det är skönt att ha lite vuxentid också. 
    Idag är den 10% på HM om man är medlem så idag vet jag vad jag ska göra på lunchen....Trevlig helg! 

  • Klåggan

    Trist när man inte får sova. Skrev ju att Elin är duktig på att sova även om hon går upp tidigt. Igår kom hon klockan 04:45 till oss och sen kunde hon inte somna om....Det blev jag som fick gå upp med henne eftersom att mannen hade jobbat sent. Tack så mycket...lördag dessutom...

    Blev faktiskt inte så dyrt på HM, men fick tag på en omlottklänning och två tröjor. Har inte så mycket att ha på mig nuförtiden och tycker att det är jobbigt. Jobbade även lite igår, vi hade öppet hus på skolan så jag var tvungen att vara där. Sista helgjobbet nu innan ledigheten. Känns skönt! Fick du handlat något igår? Har hon mycket växtvärk? Måste vara jobbigt, har ni varit hos läkare eller hur vet ni att det är växtvärk? Om man sj´älv blir drabbad kan det vara bra att veta.

    Får se vad vi ska hitta på diag, mannen ska jobba och det är snorhalt ute..
    Ha det gott!

  • Klåggan

    Knattebio! Så kul! Funkar det bra? Kan man sitta stilla så länge när man är tre? Har funderat på att gå med Elin men inte riktigt vetat om det var värt det. Det är ju trots allt bara ett drygt halvår mellan våra tjejer så det vore kul att veta. Igår hade vi en lekkompis på besök sen var jag ute och drog henne i pulka i snömodden. Hon tyckte det var kul och jag tyckte att det var jobbigt. Men vi kom ju i alla fall ut en stund!

    Idag har jag varit på sockerbelastningen. Inte gott, men allt såg bra ut. Träffade en tjej där som ska ha den 10.e april, men det var hennes första. Väldigt trevlig var hon i alla fall. Jag har mått helt konstigt resten av dagen, och det blir helt fel när jag inte får frukost utan bara en massa socker. När jag sen kommer till jobb så känns det konstigt när jag missat halva arbetsdagen. Jag var tvungen att fira att sockerbelastningen var över med att gå ner på lunchen och handla ett par bruna läderstövlar för 70% av ordinarie pris! Ja, nåt får man ju skylla på. Var glad för att du inte jobbar mitt i stan.
    Nu måste jag nog jobba vidare!

  • Klåggan

    Hur är det med öppna förskolan i Svedala? Vet att förra gången jag var mammaledig så fanns det en men att den var nedläggningshotad eller nåt sånt. I Bara finns det en via Svenska kyrkan och där hängde vi en hel del. Hur hittar man knattebio? Står det i bioannonsen eller får man gå in på hemsidan?

    Skickat in om ersättning till Fk? Alltså moderskapsintyget eller har jag missat något? Finns du på facebook? eftersom att det ändå bara är vi i denna tråden så kanske det är enklare? Adda mig i så fall, Kristina Wallentin. Tror inte att det finns så många, men du får gärna skriva vem du är så jag fattar och inte trycker bort dig!

Svar på tråden Gravid i Svedala?