• bananskal09

Au pair

Jag har blivit väldigt intresserad av alt det som au pair innebär och jag undrar om man måste ha några speciella erfarenheter för att kunna bli godkänd?

Kom med all info ni kan :)

Gott nytt år!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-01 09:33
    Usa är landet jag vill åka till :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 05:13
    Kan tillägga att jag är inte så jätte intresserad av att läsa så mycket där, utan jag vill att det ska vara mer som en upplevelse :)

• Svar på tråden Au pair
  • bananskal09
    Jamieolivia skrev 2012-01-02 08:43:19 följande:
    1. Jag fick tillbaka mina 400 dollar när jag åkte hem :) Jag åkte hem 2007. Jag vet inte hur det är nu.
    2. Lönen har ökat. Jag tror att det är runt 170 dollar per vecka nu.
    3. Man får byta familj, men hittar de ingen familj du kan byta till kan man få åka hem. Man kan också få byta stad.
    4. Man FÅR inte jobba extra egentligen när man är där som au-pair. Många sitter ibland barnvakt åt familjens vänner för betalning. Jag gjorde det bland annat. Som sagt är det egentligen inte lagligt.
    5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. Många som jag känner åkte mycket med familjen. Man har också två veckors betald semester under året då man kan resa om man vill. Många åker också över en helg till nåt ställe. Det finns också dagsutflykter. Jag gjorde en hel del under mina två år!
    6. Hur mycket allt kostar beror helt på var du bor. Bor man lite mer på "landet" är det billigare än i en storstad. Samtidigt finns kanske inte samma möjligheter på landet som i stan. Jagklarade mig ganska bra på mina pengar varje vecka, men det var svårt att lägga undan för mycket om man ska resa. Därför rekommenderar jag att spara innan som du tänkt göra! 
    Super tack för förklaringen :D Varför fick du betala de här 400 dollarn i början? Vem betalade resan dit o tillbaka?
    Pluggade du något under tiden du var där? :)
  • ruthen
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:56:13 följande:
    Jag har tänkt att ha ungefär 10 000 till resan där, som ska bara vara till nöjen shopping osv.. Hur mycket räcker det? för ett år.. Lönen man får tror jag är något med 140 dollar i veckan, vad brukar de kostnaderna täcka, (vanligtvis).
    Hur hög lönen är och annan info kan du läsa här:
    www.scandinavianinst.se/au_pair_in_america/praktisk_info/praktisk_info.php

Avgiften du betalar är för att täcka din flygresa. Ifall de skulle betala flygresan och du får för dig att åka hem till Sverige efter en vecka så kommer du bara ha varit en utgift och detta vill de naturligtvis undvika.
  • Jamieolivia
    ruthen skrev 2012-01-02 12:36:12 följande:
    Hur hög lönen är och annan info kan du läsa här:
    www.scandinavianinst.se/au_pair_in_america/pr...

Avgiften du betalar är för att täcka din flygresa. Ifall de skulle betala flygresan och du får för dig att åka hem till Sverige efter en vecka så kommer du bara ha varit en utgift och detta vill de naturligtvis undvika.
    Precis. Pengarna är som en slags garanti helt enkelt. de får man som sagt tillbaka efter avslutat år.
    Jag pluggade en kurs via Long Island (som anordnades av Au-Pair in America/Skandin.) plus en kurs på ett college. De hade en deal för au-pairer att betala 250dollar för en kurs. Läste spanska. Jag stannade ett år till och under andra året tog jag pengarna och betalade kurslitteratur och tentaavgift för att göra lärarexamen i NYC :) Säkert inte så att man fick, men jag kom undan med det då... 
  • evaoregon
    Jamieolivia skrev 2012-01-02 08:43:19 följande:
    5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. 
    Precis så var det för min brorsdotter.
  • bananskal09
    Jamieolivia skrev 2012-01-02 14:11:49 följande:
    Precis. Pengarna är som en slags garanti helt enkelt. de får man som sagt tillbaka efter avslutat år.
    Jag pluggade en kurs via Long Island (som anordnades av Au-Pair in America/Skandin.) plus en kurs på ett college. De hade en deal för au-pairer att betala 250dollar för en kurs. Läste spanska. Jag stannade ett år till och under andra året tog jag pengarna och betalade kurslitteratur och tentaavgift för att göra lärarexamen i NYC :) Säkert inte så att man fick, men jag kom undan med det då... 
    Räcker pengarna man får i bidrag bara till att köpa en college kurs eller hur går det till när man ska läsa kurser där?
  • Jamieolivia

På min tid fick man 500 dollar till två kurser (måste läsa ett visst antal poäng på college). Det räckte inte riktigt, men det beror på var du hamnar. På vissa college är det ju billigare och andra dyrare. Staden du bor i har också betydelse. Man kan få lägga ut själv också. Eller åka på de kurser över någon helg som institutet anordnar. Det brukar kosta precis så mycket som man får i bidrag. Plus att man får åka och träffa andra au-pairer. Det brukar vara ganska kul!

• bananskal09
    Jamieolivia skrev 2012-01-03 08:49:27 följande:
    På min tid fick man 500 dollar till två kurser (måste läsa ett visst antal poäng på college). Det räckte inte riktigt, men det beror på var du hamnar. På vissa college är det ju billigare och andra dyrare. Staden du bor i har också betydelse. Man kan få lägga ut själv också. Eller åka på de kurser över någon helg som institutet anordnar. Det brukar kosta precis så mycket som man får i bidrag. Plus att man får åka och träffa andra au-pairer. Det brukar vara ganska kul!
    Alltså är bidraget pengar till själva kurserna, och inte som studiebidraget i sverige som är mer till sig själv..
    På vilket sätt har staden betydelse?
  • Jamieolivia

Ja, bidraget är bara till för själva kursen. Att betala den.
    Jag menar mest att collegekurser är olika dyra beroende på stad och vilka college som finns där. I NYC är det ganska dyrt generellt, men i en mindre stad eller en helt annan, kanske det är billigare!  

• ruthen

Som aupair får man alltså $500 som ska användas till kursavgifter och man ska plugga 6 credits per år står det.

Vill du plugga på FIT i new york kostar EN credit $497. Du måste alltså själv lägga till $2500 ur egen ficka  ifall du vill använda ditt bidrag för att plugga på FIT. Man får inte ut bidraget för att plugga bara en credit.

Du kan ju välja educare och få $1000, men då måste du också plugga 12 credits.

• evaoregon
    Jamieolivia skrev 2012-01-03 16:19:04 följande:
    Ja, bidraget är bara till för själva kursen. Att betala den.
    Jag menar mest att collegekurser är olika dyra beroende på stad och vilka college som finns där. I NYC är det ganska dyrt generellt, men i en mindre stad eller en helt annan, kanske det är billigare!  
    Jo, precis.  Det kostar ju en del att plugga på universitet/college här i avgifter till skolorna.  Det är stora prisskillnader på olika college och var man har pluggat (i alla fall då det gäller hela utbildningar) kan ha stor betydelse när man söker jobb.  Sedan är det också stora prisskilllnader beroende på var man bor.  NYC har högre priser än många andra städer och speciellt mindre orter.  Californien och Hawaii är också dyrare än många andra stater.  Florida är billigare.
Svar på tråden Au pair