Jamieolivia skrev 2012-01-02 08:43:19 följande:
1. Jag fick tillbaka mina 400 dollar när jag åkte hem :) Jag åkte hem 2007. Jag vet inte hur det är nu.
2. Lönen har ökat. Jag tror att det är runt 170 dollar per vecka nu.
3. Man får byta familj, men hittar de ingen familj du kan byta till kan man få åka hem. Man kan också få byta stad.
4. Man FÅR inte jobba extra egentligen när man är där som au-pair. Många sitter ibland barnvakt åt familjens vänner för betalning. Jag gjorde det bland annat. Som sagt är det egentligen inte lagligt.
5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. Många som jag känner åkte mycket med familjen. Man har också två veckors betald semester under året då man kan resa om man vill. Många åker också över en helg till nåt ställe. Det finns också dagsutflykter. Jag gjorde en hel del under mina två år!
6. Hur mycket allt kostar beror helt på var du bor. Bor man lite mer på "landet" är det billigare än i en storstad. Samtidigt finns kanske inte samma möjligheter på landet som i stan. Jagklarade mig ganska bra på mina pengar varje vecka, men det var svårt att lägga undan för mycket om man ska resa. Därför rekommenderar jag att spara innan som du tänkt göra!
Super tack för förklaringen :D Varför fick du betala de här 400 dollarn i början? Vem betalade resan dit o tillbaka?
Pluggade du något under tiden du var där? :)