bananskal09 skrev 2012-01-01 09:37:39 följande:
Okej :) behöver de någon speciell bevis på att man suttit barnvakt?
Ja. De vill att den du har arbetat för ska fylla i ett papper om vad du har gjort och hur du är som barnvakt. När du sen är på intervju och du lämnar in din ansökan kommer den skickas till förmedlingen som kommer ringa upp dina referenser.
Jag tycker själv att själva ansökningsprocessen var lång, och då slapp jag ändå åka till ambassaden, vilket är ett måste idag. Mycket kan ju ha ändrat sig sen jag var aupair men att få ihop referenserna tog tid för mig. Att få ihop tiden, dvs 200h barnvakt-jobb, måste ju också vara svårt för vissa men det fuskas nog en hel del där kan jag tänka mig. Förutom barnvaktsjobb räknas förstås annan erfarenhet som praktik på skola el förskola vilket är det jag använde mig av för att få ihop mina timmar.
När jag åkte med Skandinaviska inst uppkom det inga kostnader. Innan jag åkte fick jag betala $400, men den avgiften fick jag igen senare. De har nog ändrat på den regeln nu?
Läkarundersökningen kan man ju också få gratis ifall man frågar en läkare man känner ifall de kan fylla i hälsoundersökningen. Så gjorde jag. Jag hade heller inget internationellt körkort. Att polisuttdraget kostar fattar jag inte eftersom man själv kan beställa ett sådant kostnadsfritt.
Jag åkte med skandinaviska inst och jag har inget att klaga på, utan allt var toppen. Lönen var ju urusel men det är ju inte deras fel.