• bananskal09

Au pair

Jag har blivit väldigt intresserad av alt det som au pair innebär och jag undrar om man måste ha några speciella erfarenheter för att kunna bli godkänd?

Kom med all info ni kan :)

Gott nytt år!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-01 09:33
    Usa är landet jag vill åka till :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 05:13
    Kan tillägga att jag är inte så jätte intresserad av att läsa så mycket där, utan jag vill att det ska vara mer som en upplevelse :)

• Svar på tråden Au pair
  • Viggo och pyrets mamma
    bananskal09 skrev 2012-01-01 09:57:07 följande:
    Oj, vad betalade hon 20 000 för? Jag trodde man skulle bara betala för visum och lite sånt :/ Det gör inget om det är en lång process så länge jag får det, jag har ändå tänkt att tjäna ihop en del pengar som jag kan sen slösa när jag är där på shopping osv..

Men de som varit där, hur tyckte de om det hela? trivdes de? :)
    De 20.000 är inkl flygresa och alla kringkostnader. Lättast r ju om du surfar in på ngn förmedlings hemsida och kollar där vilka kostnader som kommer uppstå. Tjejen som är där nu (är i NY) stormtrivs. Har varit där sen i somras. Min kompis som varit där för ca 10 år sen nu, hon stormtrivdes i sin första familj, mne råkade ut för en olycka där hon krockade med familjens bil (vilket inte var hennes fel), familjen ville ha henne kvar men de fick inte försäkring längre så att hon kunde köra familjens bil pga olyckan, så då tvingades hon byta familj, och den nya familjen trivdes hon inte alls i, så då hade hon det lite tufft de sista månaderna. Så det kan vara väl värt att va noga när man väljer förmedling så att man hamnar i en familj som an tror att man kommer trivas i.
    -Mammas älskling 080425- - Lillgroda BF 120601-
  • milja87

Det behöver absolut inte kosta 20.000 kr !

De som betalar så mycket åker antagligen med EF, som samarbetar med Cutural Care i USA.

Kan tillägga att Cultural Care är ökända blad au-pairer och familjer i USA. EF är super trevliga och hjälpsamma i Sverige men när du väl kommer till USA och Cultural Care tar över, skiter dom i dig.

Så mitt råd är att åka med Svenska Institutet (Samarbetar med Au-pair in America, som är den största och mest seriösa förmedlingen i USA. Tilläggas kan att de familjer som INTE blir godkända av au-pair in America vänder sig till Cultural Care och blir godkända där istället.)

Jag åkte med dom 2007 och betalade endast för visum, hälsoundersökning och det internationella körkortet. Totalt tror jag det var runt 1500 kr MAX.

Flygresa osv betalade familjen för.

Undvik EF, har hört såå många mardrömshistorier om dom!

Fråga gärna om du undrar nått annat om hur det är att vara au-pair i USA. Jag bodde i CT utanför NY och hade the time of my life!

• evaoregon
    milja87 skrev 2012-01-01 15:05:00 följande:

De som betalar så mycket åker antagligen med EF, som samarbetar med Cutural Care i USA.

Kan tillägga att Cultural Care är ökända blad au-pairer och familjer i USA. EF är super trevliga och hjälpsamma i Sverige men när du väl kommer till USA och Cultural Care tar över, skiter dom i dig.

Så mitt råd är att åka med Svenska Institutet (Samarbetar med Au-pair in America, som är den största och mest seriösa förmedlingen i USA. Tilläggas kan att de familjer som INTE blir godkända av au-pair in America vänder sig till Cultural Care och blir godkända där istället.)

Jag åkte med dom 2007 och betalade endast för visum, hälsoundersökning och det internationella körkortet. Totalt tror jag det var runt 1500 kr MAX.

Fråga gärna om du undrar nått annat om hur det är att vara au-pair i USA. Jag bodde i CT utanför NY och hade the time of my life!
    Jag tycker också att 20 000 kr låter väldigt mycket.  Min brorsdotter var au pair i Connecticut häromåret och om jag förstått rätt så betalade hon inte för flygresorna utan det gjorde familjen där hon var.  Hon åkte med en förmedling, men jag har inte koll på vilken.  Hon trivdes i alla fall bra och har hälsat på familjen även efteråt.  Innan hon åkte så hade hon kontakt med olika familjer för att hitta någon som det skulle funka bra med. 

Jag bor själv i USA sedan 1995, men har aldrig varit au pair. Jag kan svara på allmänna frågor om USA. 
  • ruthen
    bananskal09 skrev 2012-01-01 09:37:39 följande:
    Okej :) behöver de någon speciell bevis på att man suttit barnvakt?
    Ja. De vill att den du har arbetat för ska fylla i ett papper om vad du har gjort och hur du är som barnvakt. När du sen är på intervju och du lämnar in din ansökan kommer den skickas till förmedlingen som kommer ringa upp dina referenser.

Jag tycker själv att själva ansökningsprocessen var lång, och då slapp jag ändå åka till ambassaden, vilket är ett måste idag. Mycket kan ju ha ändrat sig sen jag var aupair men att få ihop referenserna tog tid för mig. Att få ihop tiden, dvs 200h barnvakt-jobb, måste ju också vara svårt för vissa men det fuskas nog en hel del där kan jag tänka mig. Förutom barnvaktsjobb räknas förstås annan erfarenhet som praktik på skola el förskola vilket är det jag använde mig av för att få ihop mina timmar.

När jag åkte med Skandinaviska inst uppkom det inga kostnader. Innan jag åkte fick jag betala $400, men den avgiften fick jag igen senare. De har nog ändrat på den regeln nu?
    Läkarundersökningen kan man ju också få gratis ifall man frågar en läkare man känner ifall de kan fylla i hälsoundersökningen. Så gjorde jag. Jag hade heller inget internationellt körkort. Att polisuttdraget kostar fattar jag inte eftersom man själv kan beställa ett sådant kostnadsfritt. 

Jag åkte med skandinaviska inst och jag har inget att klaga på, utan allt var toppen. Lönen var ju urusel men det är ju inte deras fel.  
  • Jamieolivia

Skandinaviska institutet åkte jag med och det var riktigt bra. Rutinerade och väldigt duktiga. De har också en person som hjälper dig med det mesta och pushar på så att man får in papper. För mig tog det cirka två månader från start till att jag fått en familj.
    Det kostar INTE 20 000kr. Det som kostar är visumansökan (plus resa till och från Stockholm för besök till ambassaden) och försäkring som man måste ha. Kan vara bra att ha lite extra pengar med också. Kul att kunna spendera lite.
    Man måste dessutom läsa ett visst antal poäng på universitet väl där. Det kostar en del och värdfamiljen ska stå för en viss summa. Beroende på var du hamnar i USA kostar kurserna olika. Det kan vara bra att vara beredd att lägga ut lite själv för eventuella kurser. Nu brukar också Au-Pair in America ha egna kurser på campus som inte kostar så mycket.

Ang referenser får man papper som dina referenter ska fylla i, angående din person och hur ansvarsfull du är. Minst tre måste man ha och ett visst antal timmar. 

• Jamieolivia
    ruthen skrev 2012-01-01 17:26:45 följande:
    Ja. De vill att den du har arbetat för ska fylla i ett papper om vad du har gjort och hur du är som barnvakt. När du sen är på intervju och du lämnar in din ansökan kommer den skickas till förmedlingen som kommer ringa upp dina referenser.

Jag tycker själv att själva ansökningsprocessen var lång, och då slapp jag ändå åka till ambassaden, vilket är ett måste idag. Mycket kan ju ha ändrat sig sen jag var aupair men att få ihop referenserna tog tid för mig. Att få ihop tiden, dvs 200h barnvakt-jobb, måste ju också vara svårt för vissa men det fuskas nog en hel del där kan jag tänka mig. Förutom barnvaktsjobb räknas förstås annan erfarenhet som praktik på skola el förskola vilket är det jag använde mig av för att få ihop mina timmar.

När jag åkte med Skandinaviska inst uppkom det inga kostnader. Innan jag åkte fick jag betala $400, men den avgiften fick jag igen senare. De har nog ändrat på den regeln nu?
    Läkarundersökningen kan man ju också få gratis ifall man frågar en läkare man känner ifall de kan fylla i hälsoundersökningen. Så gjorde jag. Jag hade heller inget internationellt körkort. Att polisuttdraget kostar fattar jag inte eftersom man själv kan beställa ett sådant kostnadsfritt. 

Jag åkte med skandinaviska inst och jag har inget att klaga på, utan allt var toppen. Lönen var ju urusel men det är ju inte deras fel.  
    Polisutdraget kostar pengar även för privatperson. Det beror på vilken anledning man vill ha utdraget för. Till USA är det annorlunda (jag söker Green Card dit nu och har lite koll :)). Om man ska ha utdrag endast att söka jobb i Sverige kan man få det gratis, annars kostar det.
  • ruthen
    Jamieolivia skrev 2012-01-01 21:51:07 följande:
    Man måste dessutom läsa ett visst antal poäng på universitet väl där. Det kostar en del och värdfamiljen ska stå för en viss summa. Beroende på var du hamnar i USA kostar kurserna olika. Det kan vara bra att vara beredd att lägga ut lite själv för eventuella kurser. Nu brukar också Au-Pair in America ha egna kurser på campus som inte kostar så mycket.
    Jag läste inga kurser för de $500 vi fick till kurser räckte inte långt. För att få utnyttja studiebidraget på $500 var man tvungen att läsa kurser som var på 5 credits eller var nu gränsen låg, och  jag hittade inga kurser på 5 credits som kostade $500. Jag bodde precis som du i nyc.

Om man inte läste en kurs skulle man inte få igen de $400 man lagt ut innan man åkte som aupair, men jag fick ingen mina pengar ändå. Om man idag inte ens får $400 när man har slutfört sitt år och tagit sina credits, hur kan de då få folk att gå kurser? Hur var det när du åkte? Fick du en check på $400 efter 12 månader?
  • ruthen

Om det kostade 20 000kr att åka som aupair skulle ju ingen åka. Jag hade inte ens tänkt att åka för jag tyckte lönen var för dålig så min ansökan hos skandinaviska inst låg på hold i flera månader. När jag kom hem igen var det ännu färre som ville åka så då hade de helt tagit bort avgiften som jag fick betala, men nu har de ju infört den igen.

Sen jag åkte har de också ändrat reglerna så att man idag kan få förlänga sin vistelse och stanna ytterligare ett år, och man kan även åka som aupair på J1-visum två gånger. Inget av det var ens möjligt när jag var aupair. 
    Nu  kan man alltså vara aupair i fyra år ifall man vill, medans när jag åkte fick man bara vara aupair i ett år. 

• bananskal09
    Viggo och pyrets mamma skrev 2012-01-01 14:52:34 följande:
    De 20.000 är inkl flygresa och alla kringkostnader. Lättast r ju om du surfar in på ngn förmedlings hemsida och kollar där vilka kostnader som kommer uppstå. Tjejen som är där nu (är i NY) stormtrivs. Har varit där sen i somras. Min kompis som varit där för ca 10 år sen nu, hon stormtrivdes i sin första familj, mne råkade ut för en olycka där hon krockade med familjens bil (vilket inte var hennes fel), familjen ville ha henne kvar men de fick inte försäkring längre så att hon kunde köra familjens bil pga olyckan, så då tvingades hon byta familj, och den nya familjen trivdes hon inte alls i, så då hade hon det lite tufft de sista månaderna. Så det kan vara väl värt att va noga när man väljer förmedling så att man hamnar i en familj som an tror att man kommer trivas i.
    Kan man byta familj där om man inte trivs? Och vilka förmedlingar brukar vara bra och seriösa?
  • bananskal09
    milja87 skrev 2012-01-01 15:05:00 följande:

Jag skulle jätte gärna höra mer från dig om hur allt var och så :) Jag kan inboxa dig (om jag hittar hur man gör) och om det går bra för dig :)
Svar på tråden Au pair