• bananskal09

Au pair

Jag har blivit väldigt intresserad av alt det som au pair innebär och jag undrar om man måste ha några speciella erfarenheter för att kunna bli godkänd?

Kom med all info ni kan :)

Gott nytt år!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-01 09:33
    Usa är landet jag vill åka till :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 05:13
    Kan tillägga att jag är inte så jätte intresserad av att läsa så mycket där, utan jag vill att det ska vara mer som en upplevelse :)

• Svar på tråden Au pair
  • bananskal09
    ruthen skrev 2012-01-01 17:26:45 följande:
    Ja. De vill att den du har arbetat för ska fylla i ett papper om vad du har gjort och hur du är som barnvakt. När du sen är på intervju och du lämnar in din ansökan kommer den skickas till förmedlingen som kommer ringa upp dina referenser.

Jag tycker själv att själva ansökningsprocessen var lång, och då slapp jag ändå åka till ambassaden, vilket är ett måste idag. Mycket kan ju ha ändrat sig sen jag var aupair men att få ihop referenserna tog tid för mig. Att få ihop tiden, dvs 200h barnvakt-jobb, måste ju också vara svårt för vissa men det fuskas nog en hel del där kan jag tänka mig. Förutom barnvaktsjobb räknas förstås annan erfarenhet som praktik på skola el förskola vilket är det jag använde mig av för att få ihop mina timmar.

När jag åkte med Skandinaviska inst uppkom det inga kostnader. Innan jag åkte fick jag betala $400, men den avgiften fick jag igen senare. De har nog ändrat på den regeln nu?
    Läkarundersökningen kan man ju också få gratis ifall man frågar en läkare man känner ifall de kan fylla i hälsoundersökningen. Så gjorde jag. Jag hade heller inget internationellt körkort. Att polisuttdraget kostar fattar jag inte eftersom man själv kan beställa ett sådant kostnadsfritt. 

Jag åkte med skandinaviska inst och jag har inget att klaga på, utan allt var toppen. Lönen var ju urusel men det är ju inte deras fel.  
    Jag tänkte jobba ihop runt kanske tio tusen dollar innan resan som jag ska ha som fickpengar/resor där/ och shopping. Är det en bra summa? Lönen man får, som är runt 140 dollar/vecka tror jag det är, vad räcker det till? :)
  • bananskal09
    Jamieolivia skrev 2012-01-01 21:53:08 följande:
    Polisutdraget kostar pengar även för privatperson. Det beror på vilken anledning man vill ha utdraget för. Till USA är det annorlunda (jag söker Green Card dit nu och har lite koll :)). Om man ska ha utdrag endast att söka jobb i Sverige kan man få det gratis, annars kostar det.
    Det här med polisutdraget skrämmer mig. För 5 år sen hamnade jag ut för något hemskt som än idag påverkar mig psykist och just då hamnade jag i en bråk där jag och tjejen slog varandra. Jag var 14 år. Kan jag ha fått svart prick hos polisen? :S
  • bananskal09
    ruthen skrev 2012-01-01 23:47:30 följande:
    Om det kostade 20 000kr att åka som aupair skulle ju ingen åka. Jag hade inte ens tänkt att åka för jag tyckte lönen var för dålig så min ansökan hos skandinaviska inst låg på hold i flera månader. När jag kom hem igen var det ännu färre som ville åka så då hade de helt tagit bort avgiften som jag fick betala, men nu har de ju infört den igen.

Sen jag åkte har de också ändrat reglerna så att man idag kan få förlänga sin vistelse och stanna ytterligare ett år, och man kan även åka som aupair på J1-visum två gånger. Inget av det var ens möjligt när jag var aupair. 
    Nu  kan man alltså vara aupair i fyra år ifall man vill, medans när jag åkte fick man bara vara aupair i ett år. 

Okej :) Men det med lönen, hur länge räcker fickpengarna? Kan man hitta en parttime jobb där? eller är det omöjligt? Fickk du studera under tiden du var där?

• bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-01 16:18:12 följande:
    Jag tycker också att 20 000 kr låter väldigt mycket.  Min brorsdotter var au pair i Connecticut häromåret och om jag förstått rätt så betalade hon inte för flygresorna utan det gjorde familjen där hon var.  Hon åkte med en förmedling, men jag har inte koll på vilken.  Hon trivdes i alla fall bra och har hälsat på familjen även efteråt.  Innan hon åkte så hade hon kontakt med olika familjer för att hitta någon som det skulle funka bra med. 

Jag bor själv i USA sedan 1995, men har aldrig varit au pair. Jag kan svara på allmänna frågor om USA. 
    Jag drömmer om att få bo i USA men jag tror att jag får drömma vidare på den delen eftersom jag har ingen green card :(
    Jag skulle inte ha några problem med att betala de 20 000 eftersom jag har tänkt att jobba innan resan, kanske i ett år, och spara alla pengar.

Jag har tänkt att ha ungefär 10 000 till resan där, som ska bara vara till nöjen shopping osv.. Hur mycket räcker det? för ett år.. Lönen man får tror jag är något med 140 dollar i veckan, vad brukar de kostnaderna täcka, (vanligtvis).
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:53:19 följande:

Okej :) Men det med lönen, hur länge räcker fickpengarna? Kan man hitta en parttime jobb där? eller är det omöjligt? Fickk du studera under tiden du var där?

Jag har svårt att tänka mig att man får jobba med annat än au pair jobb när man är där och det tror jag inte heller att man hinner.
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-02 05:27:46 följande:
    Jag har svårt att tänka mig att man får jobba med annat än au pair jobb när man är där och det tror jag inte heller att man hinner.
    Okej, men hinner man resa något? Och hur mycket räcker fick pengarna samt 10 tusen dollar för hela året för nöjen..
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 06:40:41 följande:
    Okej, men hinner man resa något? Och hur mycket räcker fick pengarna samt 10 tusen dollar för hela året för nöjen..
    Min brorsdotter reste en del med familjen när hon var au pair och så hade hon en extra månad på slutet då hon var ledig och reste runt i landet.  Hur långt pengarna räcker vet jag inte, det beror ju på vad man vill göra och köpa.  Räkna med att t ex kläder är mycket billigare här i USA än i Sverige.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-02 04:46:11 följande:
    Kan man byta familj där om man inte trivs?
    Jag känner flera som har fått byta familj då de åkt med en förmedling.
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-02 06:52:01 följande:
    Min brorsdotter reste en del med familjen när hon var au pair och så hade hon en extra månad på slutet då hon var ledig och reste runt i landet.  Hur långt pengarna räcker vet jag inte, det beror ju på vad man vill göra och köpa.  Räkna med att t ex kläder är mycket billigare här i USA än i Sverige.

Okej, vilken tur! Jag älskar att köpa kläder så det var ju + :)

Tack för dina svar!

• Jamieolivia

1. Jag fick tillbaka mina 400 dollar när jag åkte hem :) Jag åkte hem 2007. Jag vet inte hur det är nu.
    2. Lönen har ökat. Jag tror att det är runt 170 dollar per vecka nu.
    3. Man får byta familj, men hittar de ingen familj du kan byta till kan man få åka hem. Man kan också få byta stad.
    4. Man FÅR inte jobba extra egentligen när man är där som au-pair. Många sitter ibland barnvakt åt familjens vänner för betalning. Jag gjorde det bland annat. Som sagt är det egentligen inte lagligt.
    5. När man varit au-pair i 12 månader får man stanna en extra månad om man betalar försäkring för att resa. Många som jag känner åkte mycket med familjen. Man har också två veckors betald semester under året då man kan resa om man vill. Många åker också över en helg till nåt ställe. Det finns också dagsutflykter. Jag gjorde en hel del under mina två år!
    6. Hur mycket allt kostar beror helt på var du bor. Bor man lite mer på "landet" är det billigare än i en storstad. Samtidigt finns kanske inte samma möjligheter på landet som i stan. Jagklarade mig ganska bra på mina pengar varje vecka, men det var svårt att lägga undan för mycket om man ska resa. Därför rekommenderar jag att spara innan som du tänkt göra! 

Svar på tråden Au pair