• bananskal09

Au pair

Jag har blivit väldigt intresserad av alt det som au pair innebär och jag undrar om man måste ha några speciella erfarenheter för att kunna bli godkänd?

Kom med all info ni kan :)

Gott nytt år!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-01 09:33
    Usa är landet jag vill åka till :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 05:13
    Kan tillägga att jag är inte så jätte intresserad av att läsa så mycket där, utan jag vill att det ska vara mer som en upplevelse :)

• Svar på tråden Au pair
  • evaoregon

Det är viktigt att man tänker på var man hamnar.  Det kan bli trist om man hamnar ute på landet utan möjlighet att ta sig till någon större stad.  Vilken slags väder man vill ha får man också tänka på.  Många platser har extremt väder med jättekalla vintrar och över 40 grader varmt på somrarna (t ex Midwest där bl a Chicago ligger). 

• bananskal09
    ruthen skrev 2012-01-03 19:40:30 följande:
    Som aupair får man alltså $500 som ska användas till kursavgifter och man ska plugga 6 credits per år står det.

Vill du plugga på FIT i new york kostar EN credit $497. Du måste alltså själv lägga till $2500 ur egen ficka  ifall du vill använda ditt bidrag för att plugga på FIT. Man får inte ut bidraget för att plugga bara en credit.

Du kan ju välja educare och få $1000, men då måste du också plugga 12 credits.
    Vad är credits?
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-03 20:48:24 följande:
    Det är viktigt att man tänker på var man hamnar.  Det kan bli trist om man hamnar ute på landet utan möjlighet att ta sig till någon större stad.  Vilken slags väder man vill ha får man också tänka på.  Många platser har extremt väder med jättekalla vintrar och över 40 grader varmt på somrarna (t ex Midwest där bl a Chicago ligger). 
    Jag skulle älska att hamna i florida eller californien, helst den delen som är billigare av de två. Vintrar vill jag hålla mig borta från :)
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-03 20:46:28 följande:
    Jo, precis.  Det kostar ju en del att plugga på universitet/college här i avgifter till skolorna.  Det är stora prisskillnader på olika college och var man har pluggat (i alla fall då det gäller hela utbildningar) kan ha stor betydelse när man söker jobb.  Sedan är det också stora prisskilllnader beroende på var man bor.  NYC har högre priser än många andra städer och speciellt mindre orter.  Californien och Hawaii är också dyrare än många andra stater.  Florida är billigare.
    Alltså, har olika college olika betydelse för senare när man ska börja jobba? En bättre ger mer jobbmöjligheter eller?
  • Jamieolivia

Credits är som poäng man läser på en termin/år på college. Liknande som poäng här i Sverige när man läser på universitet.
    Det finns olika college/universitet som har bra rykte och högt anseende. Har man pluggat på Yale, Harvard, Princeton är det en supermerit och man får lättare jobb i USA. Å andra sidan kostar det slantar också...

Jag håller med Evaoregon när hon säger att det är viktigt att tänka på var man hamnar. Jag känner många som kom ute på landet och som inte hade tillgång till bil för att ta sig nånstans alltid. Fanns få vänner (andra au-pairer) och lite att göra.  

• evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:20:31 följande:
    Vad är credits?
    Typ poäng som man tar när man läser på universitet.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:22:05 följande:
    Jag skulle älska att hamna i florida eller californien, helst den delen som är billigare av de två. Vintrar vill jag hålla mig borta från :)
    Florida är klibbigt varmt på somrarna med risk för orkaner, men resten av året är det ju trevligt.
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-04 07:24:20 följande:
    Alltså, har olika college olika betydelse för senare när man ska börja jobba? En bättre ger mer jobbmöjligheter eller?
    Ja, men det gäller ju mest om man tänker stanna kvar och jobba i USA.
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-04 19:23:28 följande:
    Ja, men det gäller ju mest om man tänker stanna kvar och jobba i USA.
    Det skule vara drömmen, att få vara kvar och bo där, men det känns som om det kommer förbli en dröm med tanke på jag inte har green card? :/
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-04 19:22:06 följande:
    Florida är klibbigt varmt på somrarna med risk för orkaner, men resten av året är det ju trevligt.
    Hehe, jag är från mellanöstern så jag har upplevt 50 graders värme :) Orkaner? det lät ju mindre trevligt .. :S
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 11:18:09 följande:
    Det skule vara drömmen, att få vara kvar och bo där, men det känns som om det kommer förbli en dröm med tanke på jag inte har green card? :/
    Du kan delta i green card lotteriet.  Jag känner flera som vunnit och som sedan har flyttat hit och blivit medborgare så hopplöst är det inte.

en.wikipedia.org/wiki/Diversity_Immigrant_Visa
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 11:19:30 följande:
    Hehe, jag är från mellanöstern så jag har upplevt 50 graders värme :) Orkaner? det lät ju mindre trevligt .. :S
    Californien har lite mindre extremt väder så jag hade föredragit det framför Florida om du vill ha ett varmt klimat.
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-05 18:00:02 följande:
    Californien har lite mindre extremt väder så jag hade föredragit det framför Florida om du vill ha ett varmt klimat.
    Har inte de en hel del problem med jordbävningar?
  • evaoregon
    bananskal09 skrev 2012-01-05 19:23:41 följande:
    Har inte de en hel del problem med jordbävningar?
    Jo, jordbävningar kan inträffa,men det brukar inte hända lika ofta som orkanerna.
  • bananskal09
    evaoregon skrev 2012-01-05 20:15:51 följande:
    Jo, jordbävningar kan inträffa,men det brukar inte hända lika ofta som orkanerna.
    okej, men hur är det med orkanerna, hur farliga/skadliga brukar de vara? Och hur länge brukar de vara (ungefär)? :)
Svar på tråden Au pair