• Lisch

Okänd människa bankar/plingar på dörren sent på kvällarna.

Det började för några veckor sen med ett kraftigt bankande och sen plingande på dörren. Jag öppna givetvis inte. Jag är ny i stan sedan 4 månader.( bor centralt på BV)  Och den enda som kommer hem till mig är min syster och hon bankar aldrig på dörren. Jag ringer oftast upp henne när detta händer.

Jag har allt nerdraget och släkt  på kvällarna.. och rätt som det är kl 23 på kvällen så börjas det igen. Jag smygtittar ut men ser bara en skymt av personen. Genom att det är mörkt så ser jag inte så bra. Ser heller inte någon som går förbi utanför heller. Personen bara försvinner. 

Börjar bli lite rädd utav detta. Vet inte heller hur jag ska göra. Polisen gör inget åt detta genom att jag inte vet vem det är. :( eller kan beskriva personen.

Har placerat ut gipskniv och hammare osv lite här å var ifall dom skulle besluta sig för att ta sig in. Låter lite töntigt men det är allt jag har. 

• Svar på tråden Okänd människa bankar/plingar på dörren sent på kvällarna.
  • FrökenCarlsson

Bor du i hyresrätt/bostadsrätt? Det finns ingen möjlighet att låsa nån form av ytterdörr (vet ju inte hur du bor men du förstår kanske hur jag menar) så personen inte kommer in till din dörr så att säga?
    Ingen möjlighet att "vakta" vid dörren så du hinner se vem det är?

• NinnaW

Kam vara en gammal dement person som börjar få vandringsgtendenser.

• Loncelot

Kan det vara så att den som bankar söker nån som bott där tidigare om du är relativt nyinflyttad, och kankse inte vet att personen i fråga har flyttat?

Verkar väldigt obehagligt.

• Lisch

Jag bor i hyreslägenhet och det är ungefär som ett radhus mitt i stan. Jag håller min ytterdörr låst hela dagarna.  
    I min ytterdörr finns det glas ruta, den är frostad men går jag fram och försöker se vem det är så ser personen att någon är hemma. Blir liksom en skugga som personen utanför ser.

Jag hoppas för allt i världen att det bara är en gammal människa på villospår.

där jag bor är typ som en innergård. mittemot finns det hyreslägenheter som endast personer med nyckel kommer in i och när det plingar osv på dörren så kollar jag ifall någon går ut från våran innergård men det gör det inte.  

• Lisch

Det bodde en gammal dam här innan mig. Så tveksamt.

• Sanna Ryan

Det låter som det som hände mig och min kille! 

Ungefär 3-4 ggr i veckan så knackade det på dörren runt 22.00 men vi öppnade aldrig. Vi såg mannen genom kikhålet och han såg mer än misstänkt ut. Efter att knackningarna pågått i ungefär 1 månad så var sambons pappa här och vi tänkte att han skulle öppna och prata med mannen.

Då kom det fram till att mannen var psykiskt störd, och hade bott i lägenheten när han var yngre. 
    Eftersom han inte var helt frisk och fått minnesluckor så trodde han fortfarande att han bodde i vår lägenhet! Han hade alltså bott på gatan i flera veckor för att han inte kom ihåg vart han egentligen bodde...

Jag tyckte så synd om honom... Vi som aldrig öppnade och kunde hjälpa honom tidigare. Men vi trodde precis som du att det var något skumt på gång. För vem knackar annars på dörren så sent, varje kväll? 

Ett tips: Ta med en kompis som kan sova över och kommer han så frågar ni genom dörren (utan att öppna) vem han är och vad han vill. Försöker han att bryta sig in så ringer ni polisen. Det räknas ju trots allt som inbrott och polisen lär komma ganska snabbt.

Ung och gravid - BF maj -12
  • Sanna Ryan
    Lisch skrev 2011-12-31 12:18:37 följande:
    Det bodde en gammal dam här innan mig. Så tveksamt.
    Kanske människan är hennes barn/barnbarn? 
    Eller hon kanske hade inneboende?

Vet du hur länge hon bodde där? Om hon bodde där väldigt liten stund så kan det vara fullt möjligt att mannen söker den som bodde innan henne. Eller så har han inte blivit uppdaterad om att personen han letar flyttat? T.ex om dom inte haft kontakt på väldigt lång tid.
    Ung och gravid - BF maj -12
  • Lisch

Hon bodde här i 5 år. Och var supernoga med allt så jag tror inte det är så. Strax innan det började banka osv på dörren så stod det en bil utanför varje kväll i flera timmar. Har ingen aning om det har nått med dom och göra då den bilen inte kommer längre men bankandet fortsätter.

Svar på tråden Okänd människa bankar/plingar på dörren sent på kvällarna.