Inlägg från: sholof |Visa alla inlägg
  • sholof

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Jag som inte har någon tvättstuga alls hade varit överlycklig för din lilla tvättstuga sockerstinn.:) Men du har kanske som sagt någon annanstans att ha en mangel? Jag har tyvärr ingen plats över i vårt hus alls. Sambon föreslog att jag kunde ha manglen i hans säng tillsammans med min älskade dammsugare. :)

♥Världens bästa Max 28/3-07♥♥Världens underbaraste Felix 11/12-08♥
  • sholof

Whb är utfört, fast idag tog det emot. Gästtoan är städad o badrummet klart förutom duschkabin o badkar. Nu ska jag bara välja vilket extra rum som ska få sig en extra omgång denna veckan.

• sholof

Linn: Så det blev en elektrisk fönsterskrapa tillslut. Hoppas du oxå blir nöjd med den.

Mitt badrum har ju blivit betydligt mer lättstädat än vad det har varit innan. Duschkabinen är ju skrubbad för bara 4 veckor sen, så det är egentligen rätt enkelt att rengöra det. Om det inte hade varit för att det är lite söndrigt i några lister....och att jag egentligen önskar den all världens väg. :)

Likadant med badkaret, svart badkar är inget roligt.

Men men, badrummet är iaf städat, skåpen är i ordning o avdammade. Tvätten är tvättad o borta. :)      

• sholof

Det ÄR nödvändigt med en elektrisk fönsterskrapa. :)

Jag hade tänkt putsa lite fönster idag, men tyvärr så regnade det.

Vår altandörr ser så roligt ut, barnens handavtryck på insidan och katternas tassavtryck på utsidan.

Ja svart badkar är väl rätt snyggt, precis som vårt svarta kyl/frys.
    Men nackdelen är att allting syns på det. 

Så på badkaret så syns dammet direkt efter att jag har torkat av det :)         

• sholof

Jag hade en källare i mitt förra hus, fick aldrig ordning där. Det blev liksom som någon sorts stor förvarings utrymme....
    Var först glad för min jättelika tvättstuga som fanns i källaren. Men där kunde ju tvätten bli liggandes eftersom vi inte såg den om vi inte kom ner till tvättstugan. Där var bra möjligheter för att hänga tvätten och ett stort bord att vika tvätten på, men det funkade ju lika bra o bara lägga den rena tvätten i en hög på bordet.... 

Nu har jag ju förvisso ingen tvättstuga utan en tvättstapel med tvättmaskin o torktumlare i badrummet, en tvättkorg och en korgförvaring för ren tvätt. Tvättkorgen blir aldrig överfull, tvätten blir oftast viken rätt så omgående. För i badrummet är vi ju flera gånger dagligen o då kan jag ju lätt slänga igång en maskin eller vika ihop några kläder osv. :)

Men en tvättmaskin om dagen tror jag på om man har tvättberg. Att få in den rutinen att starta en maskin som är klar när man kommer hem från jobb, sen torka den och vika ihop den direkt. Berget kommer att försvinna och sen så behöver man kanske inte tvätta varje dag.        

• sholof

Jag hoppade aldrig på babystepen, det kändes inte som att det passade mig alls.

Det jag gillar med flylady, eller den avamerikanska verisionen som Linn skriver om, är att man har klara dagar för när man bör göra vissa saker. Man kan fokusera sig på en zon itaget, och bara underhållsstäda resten av huset varje vecka. Jag gillar oxå städlistorna som finns för varje rum. Inte för att jag kanske följer dom helt men jag ser vad som behövs göras och sen får jag ändå in en rutin på att rengöra ugnen m.m.

Jag märker stor skillnad på hur vårt hem är nu. Vi har lättare för att ta hand om hotspotsen, för det kräver så lite energi att göra det direkt istället för att vänta till det blivit kaos.

• sholof

Våra två minsta killar moppar nu badrumsgolvet. :) Måste ju nu vara väldigt rent då de hållt på i en kvart. Kanske dags för mig att rädda det som går. :)

• sholof

Ja visst är det toppen att städa badrummet när barnen är i badet. Jag brukar antingen göra det eller vika tvätt. :)

• sholof

Idag är det verkligen en innedag, gråt o regnigt. Stor kontrast eftersom gårdagen var solig o varm.
    Vi hade gäster hela dagen igår, så diskbänken var full i natt när de åkte hem.
    Men vi tog hand om den mesta disken, fyllde diskmaskinen och torkstället. När jag kom upp imorse så hade sambon tagit hand om resten :)

Han tog till o med fram dammsugaren när jag inte orkade. Ganska sexigt med en man som dammsugar :P

• sholof

Angående att våra minsta killar moppade bardumsgolvet i typ 25 minuter.

Jo då golvet var väldigt rent, och blött. Toaletten var oxå ren o blött, duschen hade vi rengjort tidigare när jag var med så den hade de inte rört.
    Men när jag sen kom in så stod de i bara kalsonger i badkaret och skrubbade det :)

De var nystädarna sa de och det var bara att ringa när det var skitigt någonstans :)
    Dock var de inte lika intresserade i att damma sitt rum. Tror att de helst vill städa när det är vatten inblandat.
    4 åringar är så hjälpsamma

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!