• Margarit

Vill tipsa om ett jättebra brädspel

Köpte detta brädspel till sonen på 3,5 år i julklapp: www.ahlens.se/underhallning/spel/barnspel/spel-richard-scarry-busytown.html

Ville bara tipsa om att det är jättebra! Man spelar i team mot några av figurerna i Busytown. Vinner man, vinner man tillsammans och förlorar man så förlorar man tillsammans. Sonen tycker det är jättespännande och vill spela flera gånger om dan.

Rekommenderas!

• Svar på tråden Vill tipsa om ett jättebra brädspel
  • Lenora
    Tezz80 skrev 2012-01-05 20:23:41 följande:
    Kan du berätta lite om Kids of Carcassonne, gillar den vanliga varianten och blev nu nyfiken :)
    Jag ska försöka att förklara...

Varje spelare börjar med 8 små gubbar (meeples). Det går ut på att bli av med alla sina gubbar.  Man placerar ut brickor precis som i Carcasonne men alla passar ihop med varandra och det finns bara vägar. Då en väg
    är färdigbyggd får alla som har en bild av sin gubbe på vägen placera ut den där.

Det är ett bra spel för att introducera barn till ett taktiskt speltänkande, kanske bäst mellan 4-8år, men min dotter på 3år tycker att det är jättekul och kan spela trots att hon inte har en enda gnutta av taktik i sitt spelande. Det kompenserar vi med att hon bara behöver placera ut 5 gubbar istället för 8.

Mycket bra kvalitet och ganska roligt för oss vuxna med. 
  • Lenora

Vissa av mina tips kan kräva lite googling. Jag bor utomlands och ofta heter spelen någonting annat i Sverige.

Jag har även beställt några av spelen från bland annat Tyskland och USA. 

• Lenora

Några till tips:

Min dotter älskar Go away monster och kan spela det själv eller med en jämngammal vän och ha väldigt roligt.

Pop up pirate och hungry hippos är populära hos dottern och jag har inget emot att spela en omgång eller två av de spelen i alla fall.

Dottern älskar verkligen ett spel som heter Knuckling Knights och det enda som krävs är att kunna räkna till två men det är mitt absoluta hatspel och är rent plågsamt att spela i mitt tycke.

Annars är mina favoriter i inlägg 5.

• Thursday
    Lenora skrev 2012-01-05 22:31:17 följande:
    ... men min dotter på 3år...
    Hur gammal är hon mer precis? Min kille fyller 3 i februari och vi har precis introducerat Domino och Ballongspelet.
    I reject your reality and substitute my own.
  • Lenora
    Thursday skrev 2012-01-06 09:17:29 följande:
    Hur gammal är hon mer precis? Min kille fyller 3 i februari och vi har precis introducerat Domino och Ballongspelet.
    3år och två månader. Glad

Vi har flera gånger köpt spel som det visats sig att hon inte varit riktigt redo för men som har fungerat jättebra ett par månader senare. 
  • YokohamaNr2
    Lenora skrev 2012-01-05 22:43:35 följande:
    Vissa av mina tips kan kräva lite googling. Jag bor utomlands och ofta heter spelen någonting annat i Sverige.

Jag har även beställt några av spelen från bland annat Tyskland och USA. 
    Du bor också i England va?

Vår son fick Frustration i Julklapp och det kan jag verkligen rekommendera. Det är ungefär som fia med knuff i reglerna men lite 'modernare'. Tärningen sitter tex i mitten av spelet i en glasbubbla och kan därmed inte försvinna Sen har man en liten pedal som man slår på och så hoppar tärningen.

Det finns också en genie man kan få (finns två tärningar i mitten) och då är man skyddad för knuff

Min son har precis fyllt 5 och tycker det är jättekul, har börjat fatta lite att man måste tänka till lite innan man flyttar sina gubbar osv

Vi fick även Kerplonk, vilket jag tyckte var lite halvknepigt och jobbigt
  • Josun

För jättesmå barn är det svårt... Hattjakten möjligen. Men för lite lite störrebarn, Kangaroo, Alhambra (funkar för 7-8 åringar iaf), Roqfort gillade hon då hon var 6. Nu är hon ju en van spelare och ligger väldigt långt framåt jämfört med jämnåriga i matte och till viss del taktiskt tänkande... Så nu då hon är 8 kör vi allt möjligt som är lätt eller mellanlätt men som egentligen riktar sig till lite äldre barn eller vuxna. Summoner Wars, Pokemon tcg, Tobago, Smallworld, No thanks!, Zooloretto, 7 wonders, Dixit, For Sale. Osv, osv... Vi har spelkvällar en dag i veckan som hon är med på. På senare år har hon velat delta mer och mer allt eftersom hon har lärt sig.

Hon gillar inte "slå tärning och flytta antalet rutor som tärningen visar"-spel längre iaf.

Kan tipsa om alla nämnda spel... Inte för en 3 åring dock :)

• Lenora
    YokohamaNr2 skrev 2012-01-06 11:17:28 följande:
    Du bor också i England va?

Vår son fick Frustration i Julklapp och det kan jag verkligen rekommendera. Det är ungefär som fia med knuff i reglerna men lite 'modernare'. Tärningen sitter tex i mitten av spelet i en glasbubbla och kan därmed inte försvinna Sen har man en liten pedal som man slår på och så hoppar tärningen.

Det finns också en genie man kan få (finns två tärningar i mitten) och då är man skyddad för knuff

Min son har precis fyllt 5 och tycker det är jättekul, har börjat fatta lite att man måste tänka till lite innan man flyttar sina gubbar osv

Vi fick även Kerplonk, vilket jag tyckte var lite halvknepigt och jobbigt
    Japp, det gör jag. Ska ta och kika på de tipsen!
  • Boost

Fia med Knuff spelas flitigt med sonen 4 år här hemma.

Ska inhandla Den försvunna Diamanten imorgon, den minns jag som väldigt rolig när jag var liten.

• Boost

Åhh, "Vem där?" spelet får man ju inte glömma bort, den måste jag kika efter också.

• Tittij

Bamses Honungsjakt tycker min 3-åring är skoj. Det är som Bingo. Man slår två tärningar, en för färg (som bokstäverna BINGO i spelet) och en träning med figurer. Slår man tex blå och farmor får man kolla om man har en farmor i sin blå rad och isåfall lägga en honungsburk på den. Först till 4 i rad vinner. 

Svar på tråden Vill tipsa om ett jättebra brädspel