• sheeba

Katt borta i 8 hårdavinterdagar.

Hejsan, min lilla gosiga katt Sheeba har försvunnit, vi har skrivit ut affischer med hittelön, meddelat grannarna o.s.v. Men det har snöat ordentligt och det har blåst mycket dessa dagar. Hon försvann på annandag jul och har inte kommit hem än.. Jag kunde inte ens ha kul på nyår utan att jag tänkte på att hon säkert var rädd för raketerna eller t.o.m var dödGråter Så nu undrar jag om det finns nån enda chans att hon överlevt? För hon betyder så himla mycket för mig!! Skulle vara tacksan för svar.

• Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.
  • Csillag
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 15:37:10 följande:
    Ditt användande av ordet "for" istället för "åkte" får mig att tro att även du är från Norrland. Kan det stämma? Suzy QX, hur är det med din hemort? Ligger den också "norröver"?
    Hehe faktist inte.Men jag jobbar med norrlänningar och fått höra de innan att ja tydligen får in lite norrländska imellanåt.
    Tänker aldri på de sjalv hehe.
    Västergötland tillhör ja faktis
  • Catgodess
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 14:51:29 följande:
    Ja, du låter ju som en fantastisk kattägare. Verkligen. Ungefär lika bra som tjejen ovan som lät katten få så pass mycket karies att de behövde dra ut dess tänder. Ni är verkligen jätteduktiga, allihop.
    Kan upplysa dig om att Karies är rätt vanligt bland katter och att det inte var med flit som jag lät Mysan få karies. Ser det iallafall som mer humant att låta henne slippa två onda hörntänder och må bra än att låta dem sitta kvar och hon knaprar fortfarande i sig kvalitetstorrfoder med god aptit.Jag brukar inte rota runt i munnen på mina katter i tid och otid men det kanske du gör vad vet jag och hur fan skulle jag sett de små hålen som satt nere vid tandköttskanten på INSIDAN!
    Kan dessutom tala om att när kattaskrället blev dödsjuk av en annan orsak så spenderade jag 4000 som inte hennes försäkring täckte på INTENSIV-VÅRD. Är du bara ute för att få andra att må dåligt och dessutom annonym kan du vara tyst anser jag!

Det var dessutom inte min katts karies som var huvudfrågan, jag ville bara påskina att kan en gammal katthona som är stel och inte helt i tipptopp överleva så finns det goda chanser för flera att göra det.
  • PumpkinQueen
    Catgodess skrev 2012-01-04 16:01:24 följande:
    Kan upplysa dig om att Karies är rätt vanligt bland katter och att det inte var med flit som jag lät Mysan få karies. Ser det iallafall som mer humant att låta henne slippa två onda hörntänder och må bra än att låta dem sitta kvar och hon knaprar fortfarande i sig kvalitetstorrfoder med god aptit.Jag brukar inte rota runt i munnen på mina katter i tid och otid men det kanske du gör vad vet jag och hur fan skulle jag sett de små hålen som satt nere vid tandköttskanten på INSIDAN!
    Kan dessutom tala om att när kattaskrället blev dödsjuk av en annan orsak så spenderade jag 4000 som inte hennes försäkring täckte på INTENSIV-VÅRD. Är du bara ute för att få andra att må dåligt och dessutom annonym kan du vara tyst anser jag!

Det var dessutom inte min katts karies som var huvudfrågan, jag ville bara påskina att kan en gammal katthona som är stel och inte helt i tipptopp överleva så finns det goda chanser för flera att göra det.
    Eftersom karies är vanligt bland katter så kollar man upp det hos veterinären när man är där för den årliga vaccineringen. Man kan även se till att hålla katternas tänder rena, genom att ge dem kycklingvingar. Vissa borstar till och med tänderna på katten.

Sen är 13 faktiskt inte en så himla gammalt för en katt. Visst, det är ju ingen ungdom, men så fasansfullt antikt är det inte.
  • Catgodess
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 16:08:42 följande:
    Eftersom karies är vanligt bland katter så kollar man upp det hos veterinären när man är där för den årliga vaccineringen. Man kan även se till att hålla katternas tänder rena, genom att ge dem kycklingvingar. Vissa borstar till och med tänderna på katten.

Sen är 13 faktiskt inte en så himla gammalt för en katt. Visst, det är ju ingen ungdom, men så fasansfullt antikt är det inte.
    Jag vaccinerar mina katter varje år så insinuera vidare du, tycker ändå det är fegt att beskylla folk när man är anonym. Lämnar nu den här tråden då jag tycker att du och många andra i den svävar ut från ämnet och inte håller en god ton. De som känner mig vet att jag värderar djuren i min familj som just familjemedlemmar och det räcker för mig.
  • Dagg1
    sheeba skrev 2012-01-02 19:38:08 följande:
    Hejsan, min lilla gosiga katt Sheeba har försvunnit, vi har skrivit ut affischer med hittelön, meddelat grannarna o.s.v. Men det har snöat ordentligt och det har blåst mycket dessa dagar. Hon försvann på annandag jul och har inte kommit hem än.. Jag kunde inte ens ha kul på nyår utan att jag tänkte på att hon säkert var rädd för raketerna eller t.o.m var dödGråter Så nu undrar jag om det finns nån enda chans att hon överlevt? För hon betyder så himla mycket för mig!! Skulle vara tacksan för svar.
    Eftersom att det inte har varit så kallt ute så finns det en chans att din katt lever. Hoppet är det sista som försvinner. Har du lappat området? Ringt polisen och anmält henne saknad? Är hon kastrerad (så att hon inte är ute och firar). Är hon id-märkt? Hon kan ju dessutom ha blivit skrämd så att hon inte vågar sig hem.

Något att tänka på är dock att katter inte är skapta att vara ute i vårt kalla klimat, de får lätt köldskador. Det finns många bra alternativ istället för att ha henne ute på fri tass, det finns många faror och en katt på fritass kan även ställa till problem för grannar etc. Att ha henne i sele eller bygga en fin rastgård är att föredra. Eller att näta in balkong eller altan, bara så att hon känner doften.

Hoppas din lilla tjej kommer hem snart! Håller tummarna!!
  • Catbride
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 14:54:04 följande:
    Lustigt att det är just Norrlänningar som låter katterna gå ute på det där viset.

Japp!! Å stolt över att vara Norrlänning är jag oxå! Kanske är det så att naturen där uppe lämpar sig för att släppa ut katter Inte så många korkade "sörlänningar" som springer runt
  • Mamma till viljestark dotter
    Catbride skrev 2012-01-04 20:30:43 följande:

Japp!! Å stolt över att vara Norrlänning är jag oxå! Kanske är det så att naturen där uppe lämpar sig för att släppa ut katter Inte så många korkade "sörlänningar" som springer runt
  • Dagg1
    Catbride skrev 2012-01-04 20:30:43 följande:
    Haha norrlänning som bor i linköping ;) med alla korkade sörlänningar :P
  • Catbride

Japp!! Å stolt över att vara Norrlänning är jag oxå! Kanske är det så att naturen där uppe lämpar sig för att släppa ut katter Inte så många korkade "sörlänningar" som springer runtHaha norrlänning som bor i linköping ;) med alla korkade sörlänningar :P[/quote] Ha ha ha! Jag vet! Jag har på nåt konstigt sätt hamnat i fel landsända!! Skyller allt på min KATT-allergiske make!! Korkat att ha en så specifik utbildning att det bara är här eller Göteborg som gäller! Götet har vi testat, å det var ännu värre!

• Dagg1

haha, så det kan  gå :P  Fast vad gör man inte för kärleken :)

Dock så håller jag inte riktigt med om att det är lämpligt att släppa ut katter i norrland, även om det är lämpligare än många andra ställen. Vintrarna gör illa många kissar och det såklart alla andra faror med en kisse på fri tass.

• tackförfisken

Hur går det ts ? Är katten fortfarande borta?
    Har haft katt som varit på äventyr längre än 8 dagar ( även på vintern)
    Hoppas hon kommer hem snart:)

• sheeba

Ja, katten är fortfarande borta. Har anmält till polisen och satt upp lappar med hittelön. Men ingen har sett henne. Men hon är en duktig jägare så jag tror att hon iaf inte går omkring ovh svälter. Vi bor i ett samhälle och det finns inte så mycket skorg där vi bor (Robertsfors) Men jag ska nog börja gå ut och kolla i dom närmaste skogarna!

• tackförfisken

Hade en katt som var borta någon månad( vi satte upp lappar och allt)
    Han kom bara hem en dag och var lika tjock och gosig som vanligt. Visade sig sedan att han hade delat mat och sovplats med en annan katt här i byn( i ladugård )
    Det kan vara så att någon släppt in henne och inte brytt sig i att ringa polisen.
    Är katten märkt?
    Håller tummar för er hursomhelst :)

• tackförfisken

Och har ni inte gjort det än så sätt ut en annons i tidningen.Där ni skriver att dom gärna får ringa även om dom hittat henne död/ påkörd,( alltid bättre att få veta)
    Det brukar ge resultat!

• sheeba

Hörde just av en granne att hon hade suttit på våran gård då vi var hos några gäster IGÅR! 
    Och idag såg jag kattspår utanför mitt fönster! Jag följde efter spåren men det hade snöat lite så till slut försvann domRynkar på näsan.
    MEN NU HAR JAG HOPP!

• mfe
    sheeba skrev 2012-01-06 12:42:23 följande:
    Ja, katten är fortfarande borta. Har anmält till polisen och satt upp lappar med hittelön. Men ingen har sett henne. Men hon är en duktig jägare så jag tror att hon iaf inte går omkring ovh svälter. Vi bor i ett samhälle och det finns inte så mycket skorg där vi bor (Robertsfors) Men jag ska nog börja gå ut och kolla i dom närmaste skogarna!
    Kollat nere vid brännan och gjuteriet? Där är det ju mycket skog och mycket katter!
  • Catbride

Håller tummarna så hårt jag kan för att hon ska dyka upp igen!!! Ställ ut lite mat till henne och se om du kan gå ut å locka lite senare i kväll, när allt är lugnt!

Ps. Hälsa "Robban" - jag har släktingar där! Ds

• tackförfisken

Ja, gå ut och ropa/ skramla med mat ikväll. Väldigt fin liten katt:)

• sheeba
    tackförfisken skrev 2012-01-07 19:15:33 följande:
    Ja, gå ut och ropa/ skramla med mat ikväll. Väldigt fin liten katt:)
    mfe skrev 2012-01-07 19:12:05 följande:
    Kollat nere vid brännan och gjuteriet? Där är det ju mycket skog och mycket katter!
    Catbride skrev 2012-01-07 19:12:47 följande:
    Håller tummarna så hårt jag kan för att hon ska dyka upp igen!!! Ställ ut lite mat till henne och se om du kan gå ut å locka lite senare i kväll, när allt är lugnt!

Ps. Hälsa "Robban" - jag har släktingar där! Ds
    Tack så mycket för tipsen! Det ska jag göra!
Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.