• sheeba

Katt borta i 8 hårdavinterdagar.

Hejsan, min lilla gosiga katt Sheeba har försvunnit, vi har skrivit ut affischer med hittelön, meddelat grannarna o.s.v. Men det har snöat ordentligt och det har blåst mycket dessa dagar. Hon försvann på annandag jul och har inte kommit hem än.. Jag kunde inte ens ha kul på nyår utan att jag tänkte på att hon säkert var rädd för raketerna eller t.o.m var dödGråter Så nu undrar jag om det finns nån enda chans att hon överlevt? För hon betyder så himla mycket för mig!! Skulle vara tacksan för svar.

• Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.
  • Lizzan89

Men TS;
    Tappa som sagt inte hoppet! Jag är mer än övertygad om att din katt lever!

Nu lämnar jag tråden eftersom jag inte vill att den ska förvandlas till en dryg debattråd när du vill ha hjälp.
    Lycka till ! :)

Thea | 110826 | 4275 g, 54 cm <3
  • Ringtail
    PumpkinQueen skrev 2012-01-03 09:33:22 följande:
    Den är antagligen död. Stackars katt. När jag läser ditt inlägg vill jag bara krama mina katter och berätta för dem hur lyckliga de är som slipper gå ut.

Katter är inte anpassade till vårt klimat och det finns stor risk att de fryser ihjäl om de tvingas vara utomhus långa perioder. Det är inte heller säkert att de klarar att jaga, så de kan mycket väl svälta ihjäl. Eller bli överkörda. Eller hittade av någon djurplågare. Eller instängda någonstans. Eller uppätna av rovdjur.
    På vilket sätt tycker du att ditt inlägg är relevant för TS situatuion just nu? När någons katt är försvunnen och  personen är jätteorolig så kanske det inte är läge att börja skuldbelägga och hojta om hur braaaa katten hade mått om den hade varit innekatt.

Om du verkligen ville påverka så hade du kunnat vänta tills TS katt dyker upp igen och då vänligt påpeka att det kanske är i både TS och kattens intresse att den får hållas inne i fortsättningen. Att gå på och propagera för innekatter på det där burdusa sättet i en sån här tråd gör absolut inget för din sak.
  • Ringtail
    sheeba skrev 2012-01-02 19:38:08 följande:
    Hejsan, min lilla gosiga katt Sheeba har försvunnit, vi har skrivit ut affischer med hittelön, meddelat grannarna o.s.v. Men det har snöat ordentligt och det har blåst mycket dessa dagar. Hon försvann på annandag jul och har inte kommit hem än.. Jag kunde inte ens ha kul på nyår utan att jag tänkte på att hon säkert var rädd för raketerna eller t.o.m var dödGråter Så nu undrar jag om det finns nån enda chans att hon överlevt? För hon betyder så himla mycket för mig!! Skulle vara tacksan för svar.
    Finns det träd/skog i området? Gå och locka och vissla och lyssna om hon sitter fast någonstans i trädkronorna. Förhoppningsvis jamar hon isåfall. (så hittade vi vår katt när han var borta en vinter för några år sedan. Det slutade med brandkårsassistans för att få ner honom.)

Annars kan du testa att gå ut och skramla med torrfoder när det är lugnt och tyst på kvällen (man får lite konstiga blickar från grannarna, men det är det värt). meddela eventuella lokala katthem och om de har en hemsida så kan du säkert lägga ut en efterlysning. Kolla förråd och garage i området så att hon inte är instängd någonstans.

Katter klarar snö och blåst hyfsat bra (bättre med snö än regn, i sådana här fall) och det har ju inte varit attack-kallt senaste veckan så hon har nästan garanterat inte frusit ihjäl.
  • Catgodess

Min äldsta katt som saknar två hörntänder eftersom hon tvingats dra ut dem på rund av långt gången Karies och som dessutom har ledförslitning och är innekatt och bor i norrland smet ut och var borta i 3,5 vecka innan en annan kattägare som sett mina affischer ringde och berättade att hon sett min 13-åriga katt krypa in under en byggnad och detta var i slutet av November och det var minusgrader på nätterna så visst finns det en chans att din katt kommer tillrätta igen, jag menar om min gamla skruttkisse klarade sig så finns chansen att din gör det med. Kan tillägga att min katt må vara en skrutt men jag älskar henne iallafall och jag förstår mycket väl att TS är orolig.

• Mamma till viljestark dotter

Min katt var borta ett halvår! Jag hade åkt utomlands och när han väntat 2 månader på mig, så drog han En vacker sommardag kom han gående efter vägen. Hoppas verkligen TS att du får tillbaka din katt. Nog klarar den sig ett tag, de är duktiga på att överleva. *håller tummarna*

• Skogsmullen

Min kisse försvann efter en vecka när vi flyttat ut på landet. Van sen innan att gå ut, men blev rädd för en hantverkare. Var borta i 11 dygn, det var snö och runt -10 dag som natt.... Men han kom tillbaka! Håller tummarna för er!!

• Ringtail
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-01-04 11:59:59 följande:
    Min katt var borta ett halvår! Jag hade åkt utomlands och när han väntat 2 månader på mig, så drog han En vacker sommardag kom han gående efter vägen. Hoppas verkligen TS att du får tillbaka din katt. Nog klarar den sig ett tag, de är duktiga på att överleva. *håller tummarna*
    Men...va? Lämnade du katten utomhus utan tillsyn i två månader? Nää, jag har missförstått, va?
  • Mamma till viljestark dotter
    Ringtail skrev 2012-01-04 12:02:59 följande:
    Men...va? Lämnade du katten utomhus utan tillsyn i två månader? Nää, jag har missförstått, va?
    Näe naturligtvis gjorde jag INTE det. Jag bodde då hos min mamma på landet, och vi hade flera katter. Men den här katten var min, även hans mamma var min. Han var ute på dagarna, men kom in på kvällarna/näterna. Så morsan skötte om honom under tiden jag var borta, men han saknade väl mig så han stack.
  • Catbride

Japp, PumkinQuuen, alla som släpper ut sin katter är dåliga kattägare.... NOT!! Jag hade mina 2 RASKATTER som innekatter i 5 år innan de flyttade till mina föräldrar där de fick känna på utelivet. Lyckligare å mer harmoniska katter har jag aldrig sett! De är friskare, vackrare päls, gosigare å socialare sen de fick gå å komma som de vill. De är KASTRERADE, äter "märkes"mat, vaccineras å veterinärkollas regelbundet. Nu tillbaka till sakfrågan: TS jag hoppas å tror att din katt kommer tillbaka, den yngre av mina katter försvann för 5 år sedan i början av februari, det var -25 grader i Norrland då å snöade dryga halvmetern på en vecka. Efter 17 dagar kom hon hem igen, lite lättare än när hon försvann, å tyvärr med lite köldskadade öron, med frisk å kry i övrigt. Hon hade följt med grannarnas flyttbil mest troligt och gått 3.5 mil hem igen. Är din katt dessutom van vid att vara ute så har hon ju pälsen för det. Om min katt försvunnit/dött så ångrar jag ändå inte att de får gå ute, hellre se en lycklig katt (som jag ju såg att hon var) än att hon ska tvingas bo som innekatter å vara deprimerad. (för den här katten var inte skapt som innekatter, hon otrivdes nåt enormt).

• Ringtail
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-01-04 12:06:16 följande:
    Näe naturligtvis gjorde jag INTE det. Jag bodde då hos min mamma på landet, och vi hade flera katter. Men den här katten var min, även hans mamma var min. Han var ute på dagarna, men kom in på kvällarna/näterna. Så morsan skötte om honom under tiden jag var borta, men han saknade väl mig så han stack.
    Ahaa, ja men då känns det lite rimligare. Jag tänkte väl att jag måste ha misstolkat. Skönt att han knatade hem igen.  Glad
Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.