• sheeba

Katt borta i 8 hårdavinterdagar.

Hejsan, min lilla gosiga katt Sheeba har försvunnit, vi har skrivit ut affischer med hittelön, meddelat grannarna o.s.v. Men det har snöat ordentligt och det har blåst mycket dessa dagar. Hon försvann på annandag jul och har inte kommit hem än.. Jag kunde inte ens ha kul på nyår utan att jag tänkte på att hon säkert var rädd för raketerna eller t.o.m var dödGråter Så nu undrar jag om det finns nån enda chans att hon överlevt? För hon betyder så himla mycket för mig!! Skulle vara tacksan för svar.

• Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.
  • PumpkinQueen
    Ringtail skrev 2012-01-04 11:50:58 följande:
    På vilket sätt tycker du att ditt inlägg är relevant för TS situatuion just nu? När någons katt är försvunnen och  personen är jätteorolig så kanske det inte är läge att börja skuldbelägga och hojta om hur braaaa katten hade mått om den hade varit innekatt.

Om du verkligen ville påverka så hade du kunnat vänta tills TS katt dyker upp igen och då vänligt påpeka att det kanske är i både TS och kattens intresse att den får hållas inne i fortsättningen. Att gå på och propagera för innekatter på det där burdusa sättet i en sån här tråd gör absolut inget för din sak.
    Det är relevant eftersom det förhoppningsvis lär TS och andra som läser vad som händer (i många fall) om man har utekatt. Det är min förhoppning att det leder till att färre katter slipper lida samt att antalet hemlösa katter minskar. Detta lidande är nämligen helt onödigt och skulle kunna förhindras, om folk verkligen ville.

Detta är viktigt för mig, eftersom jag är djurvän och hatar att uppleva att människor lider på grund av människors ignorans, snålhet och/eller bekvämlighet.
  • PumpkinQueen
    Catbride skrev 2012-01-04 12:20:02 följande:
    Japp, PumkinQuuen, alla som släpper ut sin katter är dåliga kattägare.... NOT!! Jag hade mina 2 RASKATTER som innekatter i 5 år innan de flyttade till mina föräldrar där de fick känna på utelivet. Lyckligare å mer harmoniska katter har jag aldrig sett! De är friskare, vackrare päls, gosigare å socialare sen de fick gå å komma som de vill. De är KASTRERADE, äter "märkes"mat, vaccineras å veterinärkollas regelbundet. Nu tillbaka till sakfrågan: TS jag hoppas å tror att din katt kommer tillbaka, den yngre av mina katter försvann för 5 år sedan i början av februari, det var -25 grader i Norrland då å snöade dryga halvmetern på en vecka. Efter 17 dagar kom hon hem igen, lite lättare än när hon försvann, å tyvärr med lite köldskadade öron, med frisk å kry i övrigt. Hon hade följt med grannarnas flyttbil mest troligt och gått 3.5 mil hem igen. Är din katt dessutom van vid att vara ute så har hon ju pälsen för det. Om min katt försvunnit/dött så ångrar jag ändå inte att de får gå ute, hellre se en lycklig katt (som jag ju såg att hon var) än att hon ska tvingas bo som innekatter å vara deprimerad. (för den här katten var inte skapt som innekatter, hon otrivdes nåt enormt).
    Ja, du låter ju som en fantastisk kattägare. Verkligen. Ungefär lika bra som tjejen ovan som lät katten få så pass mycket karies att de behövde dra ut dess tänder. Ni är verkligen jätteduktiga, allihop.
  • Mamma till viljestark dotter
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 14:54:04 följande:
    Lustigt att det är just Norrlänningar som låter katterna gå ute på det där viset.
    Min "stackars" katt levde i 17,5 välmående år. Inte tror jag han tog så mycket skada direkt. Snarare tycker jag synd om dina katter som aldrig får vara ute!
  • PumpkinQueen
    Mamma till viljestark dotter skrev 2012-01-04 14:58:08 följande:
    Min "stackars" katt levde i 17,5 välmående år. Inte tror jag han tog så mycket skada direkt. Snarare tycker jag synd om dina katter som aldrig får vara ute!
    Och jag känner en "stackars" tant som rökte hela livet och hon blev 103 år gammal. En annan som jag känner rökte under graviditeten och barnet föddes friskt. Alltså kan det ju inte vara så farligt med cigaretter! Det är mer synd om er som aldrig får uppleva nöjet med att röka!

...eller haltar resonemanget ovan, tycker du?
  • MoaElis
    Ringtail skrev 2012-01-04 11:50:58 följande:
    På vilket sätt tycker du att ditt inlägg är relevant för TS situatuion just nu? När någons katt är försvunnen och  personen är jätteorolig så kanske det inte är läge att börja skuldbelägga och hojta om hur braaaa katten hade mått om den hade varit innekatt.

Om du verkligen ville påverka så hade du kunnat vänta tills TS katt dyker upp igen och då vänligt påpeka att det kanske är i både TS och kattens intresse att den får hållas inne i fortsättningen. Att gå på och propagera för innekatter på det där burdusa sättet i en sån här tråd gör absolut inget för din sak.

Min katt har varit borta långt över 8 dagar, kommer alltid tillbaka. Så ge inte upp!

• MoaElis
    PumpkinQueen skrev 2012-01-04 14:54:04 följande:
    Lustigt att det är just Norrlänningar som låter katterna gå ute på det där viset.
    Det är många som låter sina katter gå ute, handlar inte om var man bor. Om man bara bor ute på landet så är det inget fel att släppa ut sina djur, tycker jag. Men det kanske inte passar att diskutera i den här tråden..
  • Suzy QX
    Catbride skrev 2012-01-04 12:20:02 följande:
    Japp, PumkinQuuen, alla som släpper ut sin katter är dåliga kattägare.... NOT!! Jag hade mina 2 RASKATTER som innekatter i 5 år innan de flyttade till mina föräldrar där de fick känna på utelivet. Lyckligare å mer harmoniska katter har jag aldrig sett! De är friskare, vackrare päls, gosigare å socialare sen de fick gå å komma som de vill. De är KASTRERADE, äter "märkes"mat, vaccineras å veterinärkollas regelbundet. Nu tillbaka till sakfrågan: TS jag hoppas å tror att din katt kommer tillbaka, den yngre av mina katter försvann för 5 år sedan i början av februari, det var -25 grader i Norrland då å snöade dryga halvmetern på en vecka. Efter 17 dagar kom hon hem igen, lite lättare än när hon försvann, å tyvärr med lite köldskadade öron, med frisk å kry i övrigt. Hon hade följt med grannarnas flyttbil mest troligt och gått 3.5 mil hem igen. Är din katt dessutom van vid att vara ute så har hon ju pälsen för det. Om min katt försvunnit/dött så ångrar jag ändå inte att de får gå ute, hellre se en lycklig katt (som jag ju såg att hon var) än att hon ska tvingas bo som innekatter å vara deprimerad. (för den här katten var inte skapt som innekatter, hon otrivdes nåt enormt).

Jag skulle föreslå att ignorera PQ eftersom den personen inte är ute efter mer än skapa debatt och inget annat.

Hursom hoppet finns alltid. Även vi hade en hankatt som försvann i 6 månader och kom hem sen frisk o kry. Speciellt som katten är van att vara ute så vet de också var de kan krypa in o få värme.

Honan jag har nu skulle inte klara sig ute vintertid däremot. Hon har för kort päls och små tassar. Innekatt på vintern men älskar utelivet på sommaren. 

Önskar dig all lycka i att katten kommer hem igen TS.    
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Csillag

Våran katt försvann i November 2010,endast 9 månader gammal och efter några veckor kände jag att ja får nog ge upp hoppet o inse att han aldrig kommer tillbaka.
    Där försvann dom 2500 kr i sjön.

Vi flyttade i Juni 2011 o saknaden va jättestor.

September 2011 ringde våran gamla granne till oss o tjöt i telefonen.

Trodde nått allvarligt hade hänt.

Tillslut insåg ja att hon va glad o skrek i luren att min katt hade kommit tillbaka och hon hade fångat in honom i en bur åt mej.

Slängde mej i bilen,o började sedan fundera på om de verkligen kunde vara sant...den har ju varit borta så länge...den måste ju va sjuk lr nått.

Ringde veterinären om en akuttid o efter hämtat hem katten så for vi dit direkt.

Veterinären blev helt stum när ja sa hur länge han varit borta.

Visst va han lite mager,MEN inte alls undernärd utan troligtvis har man levt på möss o dylikt i skogen.

Han fick en ordentlig genomkoll.avmaskning vaccination o passade på att kastrera honom med.

Efter detta har han varit borta max 1 dag.

Oftast ligger han i soffan o bara myser över att vara hemma.

Min "lilla" prins är tillbaka.

Ge INTE upp...en da kanske han kommer ingåendes på gården.
    Tro mej...Mirakel finns.

• PumpkinQueen
    Csillag skrev 2012-01-04 15:31:39 följande:

Våran...

Ditt användande av ordet "for" istället för "åkte" får mig att tro att även du är från Norrland. Kan det stämma? Suzy QX, hur är det med din hemort? Ligger den också "norröver"?
Svar på tråden Katt borta i 8 hårdavinterdagar.