• Anonym (?)

hur mycket kostar ett barn i månaden?

blir ju lite orolig när man läser att underhåll + barnbidrag inte alls täcker vad barnet kostar...

• Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?
  • Majsan70
    Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:37:14 följande:
    vad menar du med intresse? *korkad*
    Tja ridlektioner, fotboll, ishockey, konståkning ...urvalet är ju enormt på intressen som kostar en hel del pengar.
    När barnen är små tillkommer ju välling, dagisavgifter, blöjor o mer kläder för de växer snabbare.

Barn kostar så är det bara..ibland mindre o ibland lite mer.  Men jag tipsar om KO´s sida där du kan se de vanligaste kostnaderna för respektive ålder...utan dyra intressen med..

Tänk sen på att försäkring o sånt skall med in i kostnaden eller kanske mediciner eller glasögon..eller.....
  • Mary Jo
    Anonym skrev 2012-01-03 12:37:26 följande:
    Det kostar ju en del att köpa vagn, säng, skötbord osv men det är ju en engångskostnad. Väljer man att köpa begagnat eller tom får saker kommer man billigt undan.

Ammar man kostar inte annat än möjligtvis ny amningsbehå och inlägg.

Blöjor måste man ha och det kostar en summa. ca 100-150 kr månad.

Tvättlappar och liknande måste du också köpa.

Blöjor måste man inte ha om man kör ec! Dock kanske lite för säkerthetsskull men då kan man investera i någon tygblöja. Annars håller jag med  
    Vilja 17/2-10 och bf 28/3-12 <3
  • Anonym (?)
    Majsan70 skrev 2012-01-03 12:40:28 följande:
    Tja ridlektioner, fotboll, ishockey, konståkning ...urvalet är ju enormt på intressen som kostar en hel del pengar.När barnen är små tillkommer ju välling, dagisavgifter, blöjor o mer kläder för de växer snabbare. Barn kostar så är det bara..ibland mindre o ibland lite mer.  Men jag tipsar om KO´s sida där du kan se de vanligaste kostnaderna för respektive ålder...utan dyra intressen med..Tänk sen på att försäkring o sånt skall med in i kostnaden eller kanske mediciner eller glasögon..eller.....

ja, men då var det ju som jag skrev, att barnets önskemål styr? tycker du KOs beräkningar är rimliga? (svårt att avgöra när man inte har barn själv)
  • Anonym (mm)

Realistiskt så ska det vara 1273 + 1273 + 1050 kr
    Alltså mamman skall betala lika mycket som pappan för barnets uppehåll.
    Sedan är det ju billigare de första åren och dyrare senare.
    Och allt är relativt hur man spenderar pengar, har en vännina som spenderade ca 25 000 kr på barnets första saker (säng, skötbord, kläder, babygym, vagn osv) medan jag spenderade ca 15 000 kr. Sen hade jag en annan vän som spenderade på allt detta bara 4000 kr totalt. Så allt handlar ju om vad man är van vid och hur man spenderar pengar.

• Anonym (?)
    Mary Jo skrev 2012-01-03 12:41:50 följande:
    Blöjor måste man inte ha om man kör ec! Dock kanske lite för säkerthetsskull men då kan man investera i någon tygblöja. Annars håller jag med  

vad är ec?
  • Anonym
    kamomillmilla skrev 2012-01-03 12:38:55 följande:
    Sonen är snart ett år, ungefär 200 på blöjor. 900 på burkmat, sen så är det välling för ungefär 200 och gröt för 200. Kläder utöver det.
    oj shit, din 1åring har mer i matkostnad än mina 2 barn har tillsammans. 
  • Anonym (?)
    Anonym (mm) skrev 2012-01-03 12:43:00 följande:
    Realistiskt så ska det vara 1273 + 1273 + 1050 kr Alltså mamman skall betala lika mycket som pappan för barnets uppehåll. Sedan är det ju billigare de första åren och dyrare senare. Och allt är relativt hur man spenderar pengar, har en vännina som spenderade ca 25 000 kr på barnets första saker (säng, skötbord, kläder, babygym, vagn osv) medan jag spenderade ca 15 000 kr. Sen hade jag en annan vän som spenderade på allt detta bara 4000 kr totalt. Så allt handlar ju om vad man är van vid och hur man spenderar pengar.

ja, det är det jag funderar på, i många trådar ser jag de med barn på 0-6 år där 1273 + 1273 + 1050 absolut inte räcker.
  • Mary Jo
    Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:43:13 följande:
    vad är ec?
    www.ecsweden.se/

Här kan du läsa mer men kortfattat är det ett sätt att via kommunikation med sin bebis lära sig att förstå när bebisen behöver göra nr 1 eller 2 och erbjuda potta eller toaletten
  • Majsan70
    Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:42:41 följande:
    ja, men då var det ju som jag skrev, att barnets önskemål styr? tycker du KOs beräkningar är rimliga? (svårt att avgöra när man inte har barn själv)
    Ja KO har bra uppgifter. Att ha barn är så mycket mer än de utgifter man bara tar för givna...hushållets avgifter blir automatiskt större när barnet växer o med det barnets personliga utgifter.
    Men det jag menar med att det inte är enbart barnets önskemål som styr är just att det blir fler utgifter i hushållet som ofta inte räknas in men som skall in om man är boendeförälder.
    Tex...är en utgift som aldrig tas med..inte hos KO, VAB...hur många boendeföräldrar är det inte som får ta all VAB tex? Stor inkomstförlust.
  • Anonym (?)
    Mary Jo skrev 2012-01-03 12:45:03 följande:
    www.ecsweden.se/Här kan du läsa mer men kortfattat är det ett sätt att via kommunikation med sin bebis lära sig att förstå när bebisen behöver göra nr 1 eller 2 och erbjuda potta eller toaletten

oj! ska läsa!
Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?