• Anonym (?)

hur mycket kostar ett barn i månaden?

blir ju lite orolig när man läser att underhåll + barnbidrag inte alls täcker vad barnet kostar...

• Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?
  • cloudberry79

Jag gjorde en uträkning på min fyraåring för ett tag sedan och kom fram till detta (ungefärliga siffror):

Mat hemma (frukost, middag, fika): 300 kr/mån
    Kläder (köps inte varje månad, men tex vinterkläderna kostade 2400 kronor inkl skor): 400 kr
    Förskoleavgift: 700 kr (eg 1200, men från hösten när barnen fyller 3 år har de en viss del gratis)
    Nöjen (badhuset, museet, lekland etc): 100 kr/mån
    Hygien (nattblöjor, egen tvål, egen salva mot eksem): 150 kr/mån
    Transport (körs och hämtas på förskolan, 1,6 mil per vardag): 400 kr/mån
    Sparande: 300 kronor i månaden på hans eget sparkonto
    VAB-bortfall (snitt 2 dagar per månad): 500 kronor

Jag vet att alla inte köper nya vinterkläder, jag vet också att alla inte kör barnen med bil till förskolan. Dessutom är förskoleavgiften inkomstbaserad, så för en lågavlönad ensamstående borde den vara lägre. Nu är sonen bara fyra år och äter som en mus, han gillar frukt dock, därför ligger hans matkostnad som den gör.

UTÖVER dessa kostnader tillkommer stora kostnader som:

Utrustning (bilstolar, vagn, sängar etc)
    Möbler (till ett ev barnrum)
    Större bostad
    Inkomstbortfall vid föräldraledighet
    Presenter vid födelsedagar och jul
    Kalas!
    Större/säkrare bil

If you love me - please don't feed me!
  • Anonym (mm)

Jag räknar in i min sons kostnader hans möbler och kläder och de går iallafall på ca 1000 kr/ mnd.
    Men om man då har en tripp trapp stol för ca 1000 kr ena månaden och sedan en expedit bokhylla för 1000 kr en annan och en säng för kanske 2000 kr en annan så drar det snabbt ut på pengarna samma med kläder att det är ju dyrare på vintern än sommaren men om man drar ut det på ett år så är det inte så dyrt.

För mig när pojken är runt 3 år nu så är det dagisavgift 3% av er inkomst, mat ca 800 kr - 1000 kr.
    Förbrukningsvaror 1000 kr/ mnd, hobby/ fritid 300 kr.
    Men då köper jag nya skor av bra kvalite och blandar nytt med second hand på det andra.

• kamomillmilla
    Anonym skrev 2012-01-03 12:43:26 följande:
    oj shit, din 1åring har mer i matkostnad än mina 2 barn har tillsammans. 
    Haha ja han är ett matvrak, börjar dock bli billgare nu när han har börjat acceptera riktig mat istället för dessa burkar.
    William 2011-02-08
  • stjierna

Blöjor: 200:-
    Välling: 100:-
    Försäkring: 130:-
    Dagis: 1020:-
    Medicin: 35:-
    Mat: 400:-
    Sparkonto: 300:-
    Kläder i snitt: 350:-
    Övrigt: 200:-
    Totalt typ 2700:-/månad (om jag inte är ute o cyklar :P)

• sextiotalist

Så mycket man har råd med är mitt svar.
    Hur mycket ett barn kostar beror vem du frågar. Är det under underhållsfrågorna så kostar de massor. Går du till trådar skrivna av dom som är hemmafruar så kostar de ingenting.

Vissa ensamstående mammor anser inte att underhåll och barnbidrag inte räcker, vissa familjer kan utan problem försörja två vuxna och tre barn på en nettoinkomst på knappt 20 000.

• Anonym (olika)

Så länge barnen är små räcker underhåll plus barnbidrag till. För en tvååring blir det ca 200 kr över av barnbidrag plus ett underhåll om man går efter konsumentverkets uträkning. (inte medräknat att man har större bostad eller bil, det är egna val man gör)

Ang att båda föräldrarna ska betala 1273 kr var så stämmer det inte, var och en ska betala utefter förmåga. Umgängesföräldern har dessutom möjlighet att få sina 1273 kr beräknade på sin inkomst och kan alltså slippa betala hela summan själv, den möjligheten har inte boendeföräldern.

Kostnaderna ökar i takt med att barnen bli äldre men så länge kostnaden är mindre så bör man spara undan resterande.

• sextiotalist
    lavos skrev 2012-01-03 12:59:54 följande:
    Kolla här: www.swedbank.se/om-swedbank/analyser/institut...
    Fast den kalkylen är inte en norm, moped, snöskoter, massor av pengar till födelsedagspresenter till andra barn, massor av pengar till lärare, stort sparande etc.
    Jag lyckades halvera denna budget hur snabbt som helst
  • Nemiia

Enligt swedbank kostar det iaf 3000 kr i mån...sedan vet jag ju inte vad dom baserar det på

• Anonym (MK)
    Anonym (?) skrev 2012-01-03 12:44:30 följande:
    ja, det är det jag funderar på, i många trådar ser jag de med barn på 0-6 år där 1273 + 1273 + 1050 absolut inte räcker.
    Du kan självklart komman undan väldigt billigt om du anstränger dig lite extra med att få tag på vagn, kläder mm begagnat! Vårt barn kostade nog inte mer än blöjor och försäkring de första månaderna eftersom vi hade ärvt allt annat. Det går också utmärkt att t.ex. klara sig utan skötbord och bara ha en dyna på golvet, låta bebisen sova i en korg eller kanske t.o.m i barnvagnens liggdel o.s.v.

Tycker överlag att folk verkar förköpa sig på onödiga och dyra prylar när de får barn. Många barn idag har dessutom så sjuuuukt mycket leksaker!! Jag har kompisar som har väldigt dåligt med pengar, men ändå har deras barn så mycket grejer så det knappt går att se vad som finns. Antar att en del av deras ekonomiska bekymmer kam hittas i deras köphysteri.

Med äldre barn blir det naturligtvis dyrare! Bara dagisavgiften äter ju upp en stor del av barnbidraget, och vill man dessutom ha riktigt bra kläder och skor så kan det kosta en peng. Men summan du nämner ovan borde absolut(!) räcka även om du skulle köpa dyra vinterkläder. Iallafall till barn i åldern 0-6 år.
    Själv tycker jag att det är väldigt roligt med barnkläder och inredning och har ganska bestämd smak, men lyckas ändå komma ganska billigt undan genom att handla på Tradera och Blocket.

Jag tycker absolut inte att du behöver oroa dig! (Under förutsättning att du har en sund inställning till att "köpa" och försöker se vad som verkligen behövs och inte.)
    Lycka till!
Svar på tråden hur mycket kostar ett barn i månaden?