Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

    Svennes kaviar?

    För att Svennes är ett namn i bestämd form! Hade det hetat "Svennens kaviar" så hade det varit skillnad!


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    FelisConcolor skrev 2012-01-10 17:22:29 följande:
    el svennekaviar :)
    Exakt!!
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd

    Den här diskussionen fanns också för några år sedan och då var det väldigt svårt att övertyga den TS:en om skillnaden... Drömmer


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 17:56:34 följande:
    Ja, där har du en poäng.

    Men varför blev det sådan rabalder över "nogger"? Det är ju inget skällsord det heller..
    Ja Nogger har det aldrig varit rabalder om...det var den som hette  "Black Nogger" som det blev diskussion om.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Frontline skrev 2012-01-10 18:00:07 följande:
    Det var väl mer att den hette Nogger "Black" tror jag
    Ja så hette den kanske Flört
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:02:32 följande:
    Jo, men nogger är fortfarande inget skällsord och "black" betyder svart, inget annat.
    Hittade en förklaring:

    "I april 2005 menade organisationen Centrum mot rasism att GB:s reklamkampanj för Nogger Black var rasistisk. GB hade då startat en reklamkampanj där "Nogger + lakrits = sant" var skrivet på asfalt med krita. Stig Wallin, ordförande för Centrum mot rasism, uttalade att han läste reklambudskapet som "Nigger + lakrits = sant".[3] Den amerikanske journalisten Timothy Noah vid Slate Magazine menade att namnet var uttryck för race-baiting (användande av kränkande språk i syfte att piska upp ilska).[4] "


    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:07:28 följande:
    Det är alltså okej att reagera på att en svart glass med lakritssmak heter nogger black trots att inget indirekt rasistiskt finns i det namnet, men det är inte okej att reagera på Svennes kaviar, för att Svenne är ett smeknamn?
    Nej eftersom Svenne som sagt är ett namn. Namnet och kaviaren har funnits långt innan ordet svenne blev ett slangord/skällsord för svensk.

    Hade det - som sagt - hetat "Svennens kaviar" eller "Svennekaviar" hade det varit skillnad.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:10:21 följande:
    Det har jag också läst, men vad tycker du om saken?
    Ja själv tycker jag att det var lite långsökt kanske. Jag associerade inte glassen med rasism, neger etc.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-10 18:21:57 följande:
    Okej, men i dagens samhälle anses ju ordet vara stötande för vissa. Men ja, jag håller med dig om att det är skillnad på svennes och svennens. Men varför såna rabalder över Nogger black då, som inte innehåller något rasistiskt egentligen heller?
    Du gav mig en förklaring från wikipedia, men om jag inte minns fel var det väl fler än "centrum för rasism" som reagerade? Dvs, vanliga människor.
    Nej det var snarare tvärtom...folk tyckte det var löjligt faktiskt...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 13:06:44 följande:
    Används inte Svenne som ett skällsord i dagens samhälle då?
    Jo men de som använder ordet "svenne" som ett skällsord är ju invandrare eller de med invandrarbakgrund som 2:a och 3:e generationen.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 16:14:16 följande:
    Det gör det dock inte mer okej, enligt mig.
    Rasism som rasism.
    Jo iofs...men det beror på vem som säger det eftersom det också kan betyda "medelsvensson". Hur som helst så bryr jag mig inte om nån kallar mig  "jävla svenne" ...oavsett om det är en invandrare som ska jävlas eller om nån tycker jag är en tråkig medelsvensson.
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    Anonym skrev 2012-01-11 16:32:04 följande:
    Men va!? Vad är rasistiskt med Ahmeds kebab? Har någon någonsin använt det som ett skällsord?
    "Jävla svenne" etc har man ju dock hört på sina håll, inte sant? Jag fastnar inte vid just kaviarn i sig, det är inte det som är poängen med tråden. Snarare att det blir sådant rabalder när en glass heter t.ex "Nogger Black", men inte "Svennes kaviar".

    Nu har det kommit fram dock att denna kaviar funnits rätt länge, så det är väl därför plus att många tyckte "nogger black"-grejen var löjlig. Jag uppskattar alla svar i tråden och förstår att mina argument inte alltid håller :)

    Däremot tycker jag det är FEL att man som svensk ofta inte får uttrycka att man känner sig kränkt pga sitt ursprung, för då blir man förlöjligad och jämförd med rasismen gentemot andra etniciteter. Rasism som rasism, ska väl inte vara okej mot någon alls?
    DÄR har vi min poäng.
    Det där med Nogger Black var ju för att snubben på "Rasistiskt Centrum" läste fel och läste "Nigger" istället och hävdade att det var lätt att läsa fel och gjorde en grej av det!

    Men förstår fortfarande inte hur är "Svennes Kaviar"  skulle kunna vara rasistisk? Är det mot oss svenskar då eller? Hade ett annat land gjort kaviarn och kallat den så så kan jag förstå lite hur du menar men vi kan ju inte vara rasisitiska mot oss själva...
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    mikroE skrev 2012-01-11 17:28:14 följande:
    Jag umgås i kretsar där de flesta är uttalat emot rasism och den allmänna stämningen där var att man skrattade åt Centrum mot Rasism och deras överreaktion över nogger black som för övrigt var en jättegod glass och borde komma igen (sista min åsikt). Det blev inte något stort rabalder, de flesta tyckte invändningen var löjlig, även antirasister...
    Ja Centrum mot Rasism hette det ju...*hahaha*..vad skrev jag... Rasistiskt Centrum..?! Förvånad 
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Hallonröd
    mikroE skrev 2012-01-11 17:28:14 följande:
    Jag umgås i kretsar där de flesta är uttalat emot rasism och den allmänna stämningen där var att man skrattade åt Centrum mot Rasism och deras överreaktion över nogger black som för övrigt var en jättegod glass och borde komma igen (sista min åsikt). Det blev inte något stort rabalder, de flesta tyckte invändningen var löjlig, även antirasister...
    Ja och var det inte så också att glassen var en säsongsglass och försvann när säsongen var slut?! Den försvann väl inte p.g.a.  C. m. R. och deras tjafs om namnet?!
    // Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
Svar på tråden Svennes kaviar?