• tystlängtan

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

... har ni funderat något kring detta eller gör ni det bara för att "lån är lån och lån ska betalas av så snabbt som möjligt"? Är ni medvetna om att räntan är 1,5% i år? De flesta sparkonton ger högre ränta än så, alltså är det ren förlustaffär att betala av CSN istället för att (iaf i år) sätta in pengarna på ett sparkonto. Går räntan upp (behöver man ju bara kontrollera vid årsskiftet) kan man ju plocka ut pengarna från sparkontot och betala av direkt, så har man kanske tjänat några kronor + att man har haft en extra buffert tills dess.

Själv tillhör jag den skara som tar fullt CSN-lån fast jag egentligen inte behöver låna ett öre. Använder hela lånedelen till att amortera av på mitt bolån. Jag tar ett lån med 1,5% ränta för att betala av ett med 5% ränta (topplånet, kommer fortsätta att göra det när topplånet är borta också för den delen).

Har man inga bolån eller andra lån att betala av ser jag fortfarande alltså följande fördelar med att ta/inte betala av extra på lånet för att sätta pengarna på ett sparkonto:

- Om räntan på sparkontot är högre så TJÄNAR man pengar på det.
    - Man har en buffert, eller extra stor buffert om man redan har en.
    - Man har pengar tillgängliga, kanske om man behöver till kontantinsats till bostadsköp eller liknande.'
    - Har man avstått från att ta CSN-lånet eller redan betalat av extra kan du inte ångra dig. Har du pengarna på sparkontot, men kommer på att du trots allt bara vill bli av med den där satans CSN-skulden så är det bara att plocka ut och betala av.
    - Om du dör (inte jätteskojig tanke kanske, men ändå) så skrivs CSN-skulden kvar och pengarna kan nyttjas av de som ärver dig.

Enda nackdelen som jag ser det, förutom den lite tråkiga känslan av att "jag har en stor CSN-skuld" är om man är en slarver och använder upp pengarna på skit istället för att avstå från att ta lån/betala av extra.

Detta är mina tankar, jag kan ha fel, men i det här fallet ser jag inte hur. 

• Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...
  • AinaB

Själv tyckte jag det känndes onödigt att ta ett lån jag inte behövde (CSN).... Även om det är bra ränta.

Ghana sommaren 2012?
  • Anonym

Glöm inte bort att det är vinstskatt på sparkonton så om ditt sparkonto exempelvis har 1,6% ränta förlorar man fortfarande på det. Dock är det möjligt att hitta sparkonton med en ränta som innebär att man gör en vinst, ja. Du kan ju räkna på hur mycket pengar det blir.

• Anonym (tjo)

Kollade just på mina skulder på csn. Ifjol hade jag 264 000 kr, i år 265 000 kr. Tevligt... Betalade inte många tusen ifjol pga min dåliga inkomst, men det borde ju minska och inte höjas. Kan man tycka i alla fall. Jaja, be happy =).

• ardath bey

Jag håller helt med om tanken i TS inlägg. Hittar man ett sparkonto med minst 2,15% ränta tjänar man på att låta pengarna stå där istället för att betala CSN. Och man har en buffert att låna av istället för att ha betalat av sitt studielån.

• hallandsliv

Hade man kunnat slippa betala av på det hade det ju varit perfekt!

Jag har massor av studielån, studerade i och för sig massor också, men jag tänker absolut inte betala mer än jag måste så länge jag har andra lån med högre ränta eller att det finns sparkonton med högre ränta.   

• NadiaMi

Jag betalar extra för att bli av med lånet och har gjort det under en längre tid bara för att se summan minska.
    De första åren betalade jag det jag skulle och fick som "tack" en ökande summa.
    Så jag började lägga lite mer för att täcka både min avbetalning och räntan, och så började det minska - och det kändes bra så jag fortsatte på det sättet och ökade summan lite då och då för att få en så stor minskning som möjligt.

För ett par-tre år sedan kom jag ner mot 100 000-kronors gränsen och tänkte att nu jäklar kan jag faktiskt bli av med hela om jag bara lägger manken till.
    Nu är jag nere under 45000 och har räknat ut att om jag spelar mina kort rätt för årets avbetalningar så kan jag få mina slutinbetalningar under nästa år.

Det för mig är iallafall värt bra mycket mer än lite extra ränta på banken så jag kommer definitivt att fortsätta betala av så mycket jag bara kan.

När jag inte har CSN att betala till längre kanske jag går vidare till andra investeringar istället, men först ska lånet bort, även om jag förstår tanken i trådstarten.
    Ser jag på möjligheterna så kan jag antingen vara CSN-fri innan jag fyller 40, eller sitta och betala på ett gammalt lån till den dag jag dör... Valet känns faktiskt ganska enkelt.

• Anonym (lika)

Jag gör som ts, tar så mkt lån jag kan trots att jag har mkt pengar på banken till en mkt bättre ränta (3,5%) tänker att visst, csn ska få tillbaka sina pengar sen, men än så länge så tycker jag det känns väldigt fördelaktigt att "tjäna" på det. dessutom kanske jag vill ha mina sparade pengar till hus/bil etc i framtiden. 

• Lavish

Jag förstår din poäng TS, det jag funderar på är bara om det är värt att så att säga utöka sin ekonomi med fler poster-

Mitt mål har alltid varit att ha så få utgifter som möjligt. Att då försöka spara för att få en avkastning högre än räntan är ju givetvis något som kan löna sig - men det är också en arbetsuppgift. Frågan som jag känner personligen är om det inte är värt att betala av lånet fort av psykologiska skäl, en mindre variabel att oroa sig för, ett mindre potentiellt stort problem om livet skulle skita sig totalt.

• slemtorsk i din bralla

Med det nya systmet på lån så kan man inte betala hur lite man vill.. utan summan man är skyldig delas upp på antal år man har på sig att jobba innan pension, sen kommer inbetalningskortet. Så om man som jag pluggat sent i livet får man högre inbetalningar, men skiten ska likväl vara betalt tills jag går i pension.

Med det gamla systemet avskrevs lånen vid pension (jag har studielån i tre olika system)

Med det nya nu kan man få inbetalningen nedskriven om man har dålig inkomst...MEN man ska likväl betalat allt innan pension så då får man betala mer kommande år istället...man kan inte få NOLL i inbetalning som med gamla systemet som byggde på att man betalade max 4% av sin inkomst på lånet.

Så att låna bara för att spara pengarna känns för mig ganska dumt...

• jådåsåatt

Jag förstår inte varför jag ska ta ett lån jag inte behöver.
    Och för att ta lånet måste man få bidragsdelen, jag gillar inte att låta andra betala år mig när det inte behövs, lite av en moralfråga.

Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...