• tystlängtan

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

... har ni funderat något kring detta eller gör ni det bara för att "lån är lån och lån ska betalas av så snabbt som möjligt"? Är ni medvetna om att räntan är 1,5% i år? De flesta sparkonton ger högre ränta än så, alltså är det ren förlustaffär att betala av CSN istället för att (iaf i år) sätta in pengarna på ett sparkonto. Går räntan upp (behöver man ju bara kontrollera vid årsskiftet) kan man ju plocka ut pengarna från sparkontot och betala av direkt, så har man kanske tjänat några kronor + att man har haft en extra buffert tills dess.

Själv tillhör jag den skara som tar fullt CSN-lån fast jag egentligen inte behöver låna ett öre. Använder hela lånedelen till att amortera av på mitt bolån. Jag tar ett lån med 1,5% ränta för att betala av ett med 5% ränta (topplånet, kommer fortsätta att göra det när topplånet är borta också för den delen).

Har man inga bolån eller andra lån att betala av ser jag fortfarande alltså följande fördelar med att ta/inte betala av extra på lånet för att sätta pengarna på ett sparkonto:

- Om räntan på sparkontot är högre så TJÄNAR man pengar på det.
    - Man har en buffert, eller extra stor buffert om man redan har en.
    - Man har pengar tillgängliga, kanske om man behöver till kontantinsats till bostadsköp eller liknande.'
    - Har man avstått från att ta CSN-lånet eller redan betalat av extra kan du inte ångra dig. Har du pengarna på sparkontot, men kommer på att du trots allt bara vill bli av med den där satans CSN-skulden så är det bara att plocka ut och betala av.
    - Om du dör (inte jätteskojig tanke kanske, men ändå) så skrivs CSN-skulden kvar och pengarna kan nyttjas av de som ärver dig.

Enda nackdelen som jag ser det, förutom den lite tråkiga känslan av att "jag har en stor CSN-skuld" är om man är en slarver och använder upp pengarna på skit istället för att avstå från att ta lån/betala av extra.

Detta är mina tankar, jag kan ha fel, men i det här fallet ser jag inte hur. 

• Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-11 12:36:27 följande:
    men.. jag måste fråga.. har du kollat upp om du verkligen får terminerna att räcka längre om du bara lånar 50%

För jag frågade det när jag började plugga igen nu... jag kommer inte ha så det räcker så sista terminen får jag gå utan studiemedel halva terminen så jag frågade om jag bara lånar 50% så räcker det väl längre?? Men nepp det gör det inte enligt den handläggaren jag talade med. Du har inte ett maxat antal kronor utan ett maxat antal veckor du får bidrag/lån för...Enligt den jag talade med.

Och ja.. det där med SGI suger.. när jag blev gravid så pluggade jag.. men helt utan stöd från CSN, varken lån eller bidrag..... och då säger tanten på försäkringskassan att hade jag bara lånat fullt från CSN så hade jag fått högre föräldrapenning!?!?!??!!?!
    Anonym (mimmi) skrev 2012-01-11 12:50:49 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Ja, det stämmer att man kan ta studiemedel under dubbelt så lång tid om man tar 50%
    www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/langsta-tid

Vilka veckor räknas?

All den tid som du tidigare fått studiestöd för eftergymnasiala studier räknas. Om du läst på deltid (50 eller 75 procent), räknas dessa veckor om till heltid.

Exempel - Miros veckor räknas om till heltid

Miro har haft studiemedel i 100 veckor på heltid och 100 veckor på deltid (50 procent). Det blir tillsammans 150 veckor på heltid.

• Anonym
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Nu var ju problemet att SGI nollas om man studerar på heltid utan att ta studiemedel på heltid, så att spara pengar hjälper inte riktigt.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-11 15:10:58 följande:

Ja, det stämmer att man kan ta studiemedel under dubbelt så lång tid om man tar 50%
    www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa/lang...

Vilka veckor räknas?

All den tid som du tidigare fått studiestöd för eftergymnasiala studier räknas. Om du läst på deltid (50 eller 75 procent), räknas dessa veckor om till heltid.

Exempel - Miros veckor räknas om till heltid

Miro har haft studiemedel i 100 veckor på heltid och 100 veckor på deltid (50 procent). Det blir tillsammans 150 veckor på heltid.

lustigt.. för det sa de tvärt nej till när jag frågade. Nu kollade jag iofs på mina sidor hos CSN (måste ju lämna studieförsäkran för denna terminen) och såg att den jag pratade med hade sagt helt galet.. för nu har jag sökt och fått beviljat för termin 5 och 6 (av 7) och har efter det 21 veckor kvar att få studiemedel...en termin är ju 20 veckor...så jag kommer ändå ha hela utbildningen ut tänk vad en tråd på FL kan göra att man kollar upp saker och blir glad ha ha
  • evelayna

jag har valt att inte ta lånet då jag inte behöver. och varför ska man ta lån om det inte behövs?
    visst kanske du kan tjäna på räntan men man tar ju ändå ett lån man måste betala tillbaka...

• Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-11 15:14:46 följande:
    lustigt.. för det sa de tvärt nej till när jag frågade. Nu kollade jag iofs på mina sidor hos CSN (måste ju lämna studieförsäkran för denna terminen) och såg att den jag pratade med hade sagt helt galet.. för nu har jag sökt och fått beviljat för termin 5 och 6 (av 7) och har efter det 21 veckor kvar att få studiemedel...en termin är ju 20 veckor...så jag kommer ändå ha hela utbildningen ut tänk vad en tråd på FL kan göra att man kollar upp saker och blir glad ha ha
    Tyvärr är långt ifrån alla CSN-handläggare kunniga om sina egna regler. Har själv varit med om telefonsamtal där jag har fått upplysa om vad som står på hemsidan, och två mail kan också få två olika svar.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2012-01-11 15:18:37 följande:
    Tyvärr är långt ifrån alla CSN-handläggare kunniga om sina egna regler. Har själv varit med om telefonsamtal där jag har fått upplysa om vad som står på hemsidan, och två mail kan också få två olika svar.
    ja det är lustigt... förra året så här dags hade jag en väldigt snäll och kompetent handläggare på luren dock som såg till att jag fick mitt studiemedel trots att jag eg saknade poäng... en missad tentan och magsjuka ställde till det men eftersom jag ju hade läst en massa utan studiemedel så kunde ha ge dispens!!! Trodde inte ens att det var möjligt så det gäller att ha tur med vem som svarar i telefonen helt klart...
  • NadiaMi
    tystlängtan skrev 2012-01-11 15:10:46 följande:
    Men även om man inte tänker köpa hus eller bostadsrätt medan man pluggar, så kan det ju vara fördelaktigt att ha kontantinsatsen fixad (helt eller delvis) när man väl får ett jobb efter studierna och kanske vill hitta en ny bostad då. Den största anledningen kanske inte är att tjäna pengar i sig, utan att "frigöra" pengar till en låg/ingen kostnad (eller i dagsläget, att som bonus tjäna på det).
    Och hur många nybakade studenter klarar av att planera så med sina pengar?

Du beskriver även en situation där du egentligen inte behövde ta lån utan gjorde det bara för att bygga upp en ekonomisk grund. En bra möjlighet iofs, men det visar också på en "trend" där det ses som "normalt" att vara belånad och ha skulder.

Något det väl iofs är för de flesta i landet, på ett eller annat sätt.
    Men för mig finns ändå detdär grundläggande lockande i att vara skuldfri.

Har man tillgångar värda 1 miljon samt skulder på 1 miljon så har man ju ändå i slutändan noll tillgångar eftersom de tar ut varandra, och det tar bra mycket längre tid att betala ikapp för att hamna på plus (om man inte har tur med värdeökning eller kör 'rusta upp och sälj med vinst') än om man inte har något lån som ligger och drar i grunden.

Men visst kan det vara lockande att leka med någon annans pengar...
  • jådåsåatt
    tystlängtan skrev 2012-01-11 15:10:46 följande:
    Men även om man inte tänker köpa hus eller bostadsrätt medan man pluggar, så kan det ju vara fördelaktigt att ha kontantinsatsen fixad (helt eller delvis) när man väl får ett jobb efter studierna och kanske vill hitta en ny bostad då. Den största anledningen kanske inte är att tjäna pengar i sig, utan att "frigöra" pengar till en låg/ingen kostnad (eller i dagsläget, att som bonus tjäna på det).

Själv var jag utan lån en termin och tänkte "som alla andra" att det är dumt att ta lån om man inte behöver. Men efter den terminen tänkte jag just på det här att det kan vara fiffigt att ha pengarna OM vi ville köpa en bostadsrätt (vilket vi i det läget inte hade diskuterat över huvud taget). Så jag tog ut lånet för den terminen retroaktivt (man kan göra det upp till ett halvår senare tror jag) och satte som sparande (jag valde att spara i fonder, men då måste man ju ha råd att förlora lite också), samt tog fullt lån för kommande termin. Jag tjänade några kronor på detta, men inget jag blev rik av, men det var heller inte det som var tanken. Hur som helst, ett halvår senare kom vi på att det kunde vara smart att investera i en bostadsrätt och när vi hittade en som verkligen kändes som "vår", så hade vi precis att vi hade till kontantinsatsen (vi hade inte fått ta lån till den, var svårt ändå att få låna som student), tack vare att jag tagit de där lånen när jag egentligen inte behövde och sparat pengarna.
    Fast då är det ju en fråga om hurvida man vill vara så skuldfri som möjligt eller inte. Du har ju belånat hela din bostad, det skulle jag aldrig drömma om att göra.
    Jag tycker att man tänker rätt konstigt om man anser att man sparat när men egentligen lånat till sig de sparade pengarna. I din situation hade jag valt att hitta en annan boendeform tills jag hade haft råd att spara ihop till kontantinsatsen. Som det är nu är den ihopsparad med hjälp av bidrag och lån, jag skulle aldrig köpa en lägenhet för pengar jag fått i bidrag från staten till något annat.
  • mikroE

Jag har betalat av CSN. Jag gjorde det för att jag fick ett arv och jag skulle fortfarande ha en rejäl buffert kvar efter återbetalningen. Jag är inte typen som köper mycket och vid denna tidpunkt hade jag ingen önskan om att äga en bostadsrätt och pengarna räckte heller inte till att kontantköpa en bostadsrätt där jag ville bo och då hade jag så skakig ekonomi att jag troligen inte fått lån. Jag fick dock stabilare ekonomi snabbare än väntat och med facit i hand hade kunnat göra som du säger men i den stunden var det bästa valet som jag ser det. Idag har jag istället för att betala lån sparat ihop nästan lika mycket som mitt fulla arv var då och jag är skuldfri så jag har samma frihet som om jag inte betalat av lånet och är skuldfri.

• AinaB
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-11 12:36:27 följande:
    men.. jag måste fråga.. har du kollat upp om du verkligen får terminerna att räcka längre om du bara lånar 50%

För jag frågade det när jag började plugga igen nu... jag kommer inte ha så det räcker så sista terminen får jag gå utan studiemedel halva terminen så jag frågade om jag bara lånar 50% så räcker det väl längre?? Men nepp det gör det inte enligt den handläggaren jag talade med. Du har inte ett maxat antal kronor utan ett maxat antal veckor du får bidrag/lån för...Enligt den jag talade med.

Och ja.. det där med SGI suger.. när jag blev gravid så pluggade jag.. men helt utan stöd från CSN, varken lån eller bidrag..... och då säger tanten på försäkringskassan att hade jag bara lånat fullt från CSN så hade jag fått högre föräldrapenning!?!?!??!!?!

Tar du 50% (dvs 10 veckor) lån på en termin så får du veckorna att räcka längr..
    Ghana sommaren 2012?
  • tystlängtan
    jådåsåatt skrev 2012-01-11 15:29:25 följande:
    Fast då är det ju en fråga om hurvida man vill vara så skuldfri som möjligt eller inte. Du har ju belånat hela din bostad, det skulle jag aldrig drömma om att göra.
    Jag tycker att man tänker rätt konstigt om man anser att man sparat när men egentligen lånat till sig de sparade pengarna. I din situation hade jag valt att hitta en annan boendeform tills jag hade haft råd att spara ihop till kontantinsatsen. Som det är nu är den ihopsparad med hjälp av bidrag och lån, jag skulle aldrig köpa en lägenhet för pengar jag fått i bidrag från staten till något annat.
    Så anta att jag hade studerat färdigt och levt som vanliga studenter som behöver leva på båda bidrag och lån. Sedan när jag jobbat ett litet tag hade jag sparat ihop till kontantinsatsen med de pengar jag tjänat genom jobbet (anta att de motsvarar vad jag har i studieskuld). Bör jag då inte använda dessa pengar till kontantinsats på bolånet för att jag då har lika stora tillgångar som skulder (boendet fullt belånat som du uttrycker det, men inget som varken jag eller banken håller med om) enligt dig?

Förutom att bostadsrätt i det område och till det pris vi köpte den var mycket sannolikt en bra investering, så är vår boendekostnad densamma just nu, men om något år när vi har amorterat av en del kommer boendekostnaden att sjunka ganska snabbt (ja, vi amorterar mer än bara mitt studielån). Detta krävdes för att vi inom 10 år ska kunna köpa det hus jag vill bo i resten av mitt liv, men alla drömmer kanske inte om att bo i ett perfekt hus i bästa läget i en storstad. Då behöver man ju inte ha lika bråttom. 
  • NadiaMi
    tystlängtan skrev 2012-01-11 21:22:35 följande:
    Så anta att jag hade studerat färdigt och levt som vanliga studenter som behöver leva på båda bidrag och lån. Sedan när jag jobbat ett litet tag hade jag sparat ihop till kontantinsatsen med de pengar jag tjänat genom jobbet (anta att de motsvarar vad jag har i studieskuld). Bör jag då inte använda dessa pengar till kontantinsats på bolånet för att jag då har lika stora tillgångar som skulder (boendet fullt belånat som du uttrycker det, men inget som varken jag eller banken håller med om) enligt dig?

Förutom att bostadsrätt i det område och till det pris vi köpte den var mycket sannolikt en bra investering, så är vår boendekostnad densamma just nu, men om något år när vi har amorterat av en del kommer boendekostnaden att sjunka ganska snabbt (ja, vi amorterar mer än bara mitt studielån). Detta krävdes för att vi inom 10 år ska kunna köpa det hus jag vill bo i resten av mitt liv, men alla drömmer kanske inte om att bo i ett perfekt hus i bästa läget i en storstad. Då behöver man ju inte ha lika bråttom. 
    Det är klart att banken inte ser det som 'nollvärde' även om huset är fullt belånat.
    De har ju tryggheten helt och hållet på sin sida och den som tar den största risken är den som står på lånet.

Antingen går det bra, du betalar av på lånet, banken får sina plus i ränta allt eftersom och till slut så äger du ditt boende, eller så har du bara en del av boendet belånat och gillar läget.
    Eller så går det inte bra, du tvingas sälja med förlust och banken får iallafall in sina pengar (inklusive ränta) med undantag om du skulle råka dö i förtid och lånet måste skrivas av.

Vilket som så går ju banken med plus...
    Men visst, du har ett boende du trivs med och som du med lite tur "tjänar" på att bo i.

Din strategi fungerar inte heller för de studenter som behöver leva för sitt studielån, så det är fortfarande en haltande jämförelse. Det funkar helt enkelt inte för 'studenter i allmänhet'.

Jättebra att det funkar för dig, men försök att inte fastna i resonemanget så hårt att du blir övertygad om att det skulle funka på samma sätt för alla andra.
  • Lavish

Jag tror du missförstår. Jag tar 50% studiebidrag och 50% lån. Alltså jag tar CSN som om jag studerade halvtid och tog så mycket medel som möjligt för det. Det är inte så att jag bara tar bidraget och tror att jag sparar lånet till senare.
  • tystlängtan
    NadiaMi skrev 2012-01-11 21:42:09 följande:
    Antingen går det bra, du betalar av på lånet, banken får sina plus i ränta allt eftersom och till slut så äger du ditt boende, eller så har du bara en del av boendet belånat och gillar läget.
    Eller så går det inte bra, du tvingas sälja med förlust och banken får iallafall in sina pengar (inklusive ränta) med undantag om du skulle råka dö i förtid och lånet måste skrivas av.
    Att det inte går bra är dock väldigt osannolikt. Min sambo har fast inkomst som gott och väl räcker ensamt för att betala boende och allt annat vi behöver. Själv är jag snart klar med min utbildning som har goda chanser att få jobb när jag är klar. Har åtminstone mitt extrajobb om inte annat, får förmodligen gå upp i heltid om jag skulle vilja. Så det kommer knappast att skita sig så mycket att jag inte kan betala för mig.
    NadiaMi skrev 2012-01-11 21:42:09 följande:
    Din strategi fungerar inte heller för de studenter som behöver leva för sitt studielån, så det är fortfarande en haltande jämförelse. Det funkar helt enkelt inte för 'studenter i allmänhet'.

Jättebra att det funkar för dig, men försök att inte fastna i resonemanget så hårt att du blir övertygad om att det skulle funka på samma sätt för alla andra.
     Det är därför tråden riktar sig till de som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet. Givetvis passar det inte alla, det har jag aldrig påstått. Men poängen med tråden var att kolla om folk ens funderat kring det hela eller bara gjort "som man borde göra med lån".
  • NadiaMi
    tystlängtan skrev 2012-01-11 23:01:41 följande:
     Det är därför tråden riktar sig till de som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet. Givetvis passar det inte alla, det har jag aldrig påstått. Men poängen med tråden var att kolla om folk ens funderat kring det hela eller bara gjort "som man borde göra med lån".
    Eller så gör man "som man borde göra med lån" eftersom det känns som rätt sak att göra efter att man har tänkt på saken.

"Hur man borde göra" är också ganska olika från person till person, beroende på hur man är uppväxt mm.
    Själv ser jag en större trygghet i att vara så skuldfri som möjligt istället för att förlita mig på att 'det är klart att vi kommer att ha jobb och en bra inkomst'.
    Kanske beror på att jag haft människor omkring mig som varit utan jobb och har haft svårt att få ekonomin att gå ihop, eller på att jag fått lära mig handskas med pengar sedan jag var rätt så ung, och att ta personligt ansvar istället för att förlita mig på att 'någon annan fixar' (vilket jag faktiskt tycker att det känns som när man tar ett lån för att köpa något man inte skulle kunna köpa annars).

Jag är absolut inte emot att ta lån för viktigare saker, som en utbildning eller boende, eller mindre konsumtionslån om man kan få ett bra erbjudande och betalar av hela på en kortare tid - men det känns mer som en sista utväg än en 'bra möjlighet'. Och målet bör vara att betala av lånet och inte att 'sitta på tillgångarna'.

Det är ju trots allt lite billigare att leva när man inte betalar räntor till andra varje månad...
  • rudeboy
    tystlängtan skrev 2012-01-11 00:19:09 följande:
    Är ni medvetna om att räntan är 1,5% i år? De flesta sparkonton ger högre ränta än så, alltså är det ren förlustaffär att betala av CSN istället för att (iaf i år) sätta in pengarna på ett sparkonto. Går räntan upp (behöver man ju bara kontrollera vid årsskiftet) kan man ju plocka ut pengarna från sparkontot och betala av direkt, så har man kanske tjänat några kronor + att man har haft en extra buffert tills dess.
    Tveksamt om det ær en bra affær. Ett obundet sparkonto på SEB ger idag 1.65% rænta. På den ræntan skall det betalas 30% skatt samtidigt som ræntan på CSN-lånet inte kan dras av. Du førlorar alltså 0.345% per år. Det ær møjligt att det går att hitta bættre sparkonton, men det lær knappast ge pengar som ær vært besværet.
  • Lavish
    rudeboy skrev 2012-01-12 12:42:31 följande:
    Tveksamt om det ær en bra affær. Ett obundet sparkonto på SEB ger idag 1.65% rænta. På den ræntan skall det betalas 30% skatt samtidigt som ræntan på CSN-lånet inte kan dras av. Du førlorar alltså 0.345% per år. Det ær møjligt att det går att hitta bættre sparkonton, men det lær knappast ge pengar som ær vært besværet.
    Nej det är lite så jag tänker också, visst går det säkert att få avkastning på detta men man får ju sätta det i proportion till extraarbetet att mecka runt med sparkonton, och med risken att sitta med ett stort lån om livet skiter sig.
Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...