Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...
... har ni funderat något kring detta eller gör ni det bara för att "lån är lån och lån ska betalas av så snabbt som möjligt"? Är ni medvetna om att räntan är 1,5% i år? De flesta sparkonton ger högre ränta än så, alltså är det ren förlustaffär att betala av CSN istället för att (iaf i år) sätta in pengarna på ett sparkonto. Går räntan upp (behöver man ju bara kontrollera vid årsskiftet) kan man ju plocka ut pengarna från sparkontot och betala av direkt, så har man kanske tjänat några kronor + att man har haft en extra buffert tills dess.
Själv tillhör jag den skara som tar fullt CSN-lån fast jag egentligen inte behöver låna ett öre. Använder hela lånedelen till att amortera av på mitt bolån. Jag tar ett lån med 1,5% ränta för att betala av ett med 5% ränta (topplånet, kommer fortsätta att göra det när topplånet är borta också för den delen).
Har man inga bolån eller andra lån att betala av ser jag fortfarande alltså följande fördelar med att ta/inte betala av extra på lånet för att sätta pengarna på ett sparkonto:
- Om räntan på sparkontot är högre så TJÄNAR man pengar på det.
- Man har en buffert, eller extra stor buffert om man redan har en.
- Man har pengar tillgängliga, kanske om man behöver till kontantinsats till bostadsköp eller liknande.'
- Har man avstått från att ta CSN-lånet eller redan betalat av extra kan du inte ångra dig. Har du pengarna på sparkontot, men kommer på att du trots allt bara vill bli av med den där satans CSN-skulden så är det bara att plocka ut och betala av.
- Om du dör (inte jätteskojig tanke kanske, men ändå) så skrivs CSN-skulden kvar och pengarna kan nyttjas av de som ärver dig.
Enda nackdelen som jag ser det, förutom den lite tråkiga känslan av att "jag har en stor CSN-skuld" är om man är en slarver och använder upp pengarna på skit istället för att avstå från att ta lån/betala av extra.
Detta är mina tankar, jag kan ha fel, men i det här fallet ser jag inte hur.