• tystlängtan

Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...

... har ni funderat något kring detta eller gör ni det bara för att "lån är lån och lån ska betalas av så snabbt som möjligt"? Är ni medvetna om att räntan är 1,5% i år? De flesta sparkonton ger högre ränta än så, alltså är det ren förlustaffär att betala av CSN istället för att (iaf i år) sätta in pengarna på ett sparkonto. Går räntan upp (behöver man ju bara kontrollera vid årsskiftet) kan man ju plocka ut pengarna från sparkontot och betala av direkt, så har man kanske tjänat några kronor + att man har haft en extra buffert tills dess.

Själv tillhör jag den skara som tar fullt CSN-lån fast jag egentligen inte behöver låna ett öre. Använder hela lånedelen till att amortera av på mitt bolån. Jag tar ett lån med 1,5% ränta för att betala av ett med 5% ränta (topplånet, kommer fortsätta att göra det när topplånet är borta också för den delen).

Har man inga bolån eller andra lån att betala av ser jag fortfarande alltså följande fördelar med att ta/inte betala av extra på lånet för att sätta pengarna på ett sparkonto:

- Om räntan på sparkontot är högre så TJÄNAR man pengar på det.
    - Man har en buffert, eller extra stor buffert om man redan har en.
    - Man har pengar tillgängliga, kanske om man behöver till kontantinsats till bostadsköp eller liknande.'
    - Har man avstått från att ta CSN-lånet eller redan betalat av extra kan du inte ångra dig. Har du pengarna på sparkontot, men kommer på att du trots allt bara vill bli av med den där satans CSN-skulden så är det bara att plocka ut och betala av.
    - Om du dör (inte jätteskojig tanke kanske, men ändå) så skrivs CSN-skulden kvar och pengarna kan nyttjas av de som ärver dig.

Enda nackdelen som jag ser det, förutom den lite tråkiga känslan av att "jag har en stor CSN-skuld" är om man är en slarver och använder upp pengarna på skit istället för att avstå från att ta lån/betala av extra.

Detta är mina tankar, jag kan ha fel, men i det här fallet ser jag inte hur. 

• Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...
  • Anonym (lika)

Ofta kan man behöva ta bidragsdelen då man tex förlorar sin SGI från Fk om man skulle råka bli sjuk om man inte har studiebidrag. Värt att tänka på... 

• Lavish
    Anonym (lika) skrev 2012-01-11 12:24:39 följande:
    Ofta kan man behöva ta bidragsdelen då man tex förlorar sin SGI från Fk om man skulle råka bli sjuk om man inte har studiebidrag. Värt att tänka på... 
    Ja det där är så jäkla röv. Jag har  en liten son och skulle vilja studera när han går på dagis, jag kommer då att studera heltid, men vill bara ta 50% csn (lån+bidrag) för att få terminerna att räcka lite längre. Men vad gäller SGI är det ju tydligen inte heltidssysselsättning som gäller utan heltidsersättning. Sjukt tycker jag, vem tjänar på att folk tvingas ta mer lån och bidrag från staten än de behöver.
  • slemtorsk i din bralla
    Lavish skrev 2012-01-11 12:31:08 följande:
    Ja det där är så jäkla röv. Jag har  en liten son och skulle vilja studera när han går på dagis, jag kommer då att studera heltid, men vill bara ta 50% csn (lån+bidrag) för att få terminerna att räcka lite längre. Men vad gäller SGI är det ju tydligen inte heltidssysselsättning som gäller utan heltidsersättning. Sjukt tycker jag, vem tjänar på att folk tvingas ta mer lån och bidrag från staten än de behöver.
    men.. jag måste fråga.. har du kollat upp om du verkligen får terminerna att räcka längre om du bara lånar 50%

För jag frågade det när jag började plugga igen nu... jag kommer inte ha så det räcker så sista terminen får jag gå utan studiemedel halva terminen så jag frågade om jag bara lånar 50% så räcker det väl längre?? Men nepp det gör det inte enligt den handläggaren jag talade med. Du har inte ett maxat antal kronor utan ett maxat antal veckor du får bidrag/lån för...Enligt den jag talade med.

Och ja.. det där med SGI suger.. när jag blev gravid så pluggade jag.. men helt utan stöd från CSN, varken lån eller bidrag..... och då säger tanten på försäkringskassan att hade jag bara lånat fullt från CSN så hade jag fått högre föräldrapenning!?!?!??!!?!
  • ardath bey
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-11 12:36:27 följande:
    men.. jag måste fråga.. har du kollat upp om du verkligen får terminerna att räcka längre om du bara lånar 50%

För jag frågade det när jag började plugga igen nu... jag kommer inte ha så det räcker så sista terminen får jag gå utan studiemedel halva terminen så jag frågade om jag bara lånar 50% så räcker det väl längre?? Men nepp det gör det inte enligt den handläggaren jag talade med. Du har inte ett maxat antal kronor utan ett maxat antal veckor du får bidrag/lån för...Enligt den jag talade med.

Och ja.. det där med SGI suger.. när jag blev gravid så pluggade jag.. men helt utan stöd från CSN, varken lån eller bidrag..... och då säger tanten på försäkringskassan att hade jag bara lånat fullt från CSN så hade jag fått högre föräldrapenning!?!?!??!!?!
    Iofs står det tydligt i broschyrer och anvisningar att man måste ta studiemedel för att ens SGI ska vara skyddad under studier, men det känns inte riktigt bra.

Det kan slå väldigt hårt. Om man t.ex. inte längre är berättigad till CSN pga att man läst alla terminer man får, så kan man inte ha sin SGI skyddad fast det är samma utbildning som de som har CSN-pengar får.
    Eller om man tjänat så mycket pengar under terminen att man inte får ta CSN-pengar, då är SGI också rökt. Man kanske jobbat och fått en god lön och börjar plugga sent på året. Då får man inte CSN eftersom  man tjänat för mycket och man blir inte bara utan studiemedel utan också med en nollad SGI som förälder.
  • Anonym

Jag har lån i det gamla systemet. Men ansåg inte att jag hade råd att ha lån även i det nya, så förra gången jag pluggade pyntade jag 80.000 i avgift (utomlands) + alla levnadskostnader själv ur egen ficka.

Jag betalar just nu 800 månad på mina studielån och hade jag haft nya lån och slagit ihop dem hade det blivit betydligt dyrare.

Dock så kan man ju ha en poäng med att betala av bolånet, dock så kan man ju alltid sälja sin bostad och göra sig skuldfri och då även slippa studielån vilket är en win-win.

• Anonym (mimmi)
    Lavish skrev 2012-01-11 12:31:08 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym (mimmi) skrev 2012-01-11 12:50:49 följande:
    Du får bara lägre totalskuld på det sättet, du förbrukar hela veckor på studiemedel ändå. Ta fullt studielån och lägg undan hälften till senare istället när veckorna är slut. Om du inte har någon inkomst utan fortfarande studerar ansöker du om anstånd med återbetalning och får återbetalning 0kr/år så länge du inte har inkomst. Under den tiden använder du de pengar du tog ut förut.

Kräver extrem karaktär att inte lägga de pengarna på annat, men det är ett betydligt bättre sätt.
    Problemet är att när man blir nollad så måste man ändå betala tillbaka på samma tid, så hur mycket du ska betala följande år ökar eftersom du måste betala tillbaka allt innan du går i pension....

Som jag fick mitt besked i dagarna.. hade jag inte pluggat idag hade jag betalat 6600 /år till CSN.....nästa år kommer det vara mer, inte bara för att jag har lånat mer under detta året, utan för att jag inte betalade i år.
  • tystlängtan

Kul att det har blivit lite diskussion, var ju det som var meningen. Ska erkänna att jag glömde att tänka på:

Anonym skrev 2012-01-11 00:54:51 följande:
    Glöm inte bort att det är vinstskatt på sparkonton så om ditt sparkonto exempelvis har 1,6% ränta förlorar man fortfarande på det. Dock är det möjligt att hitta sparkonton med en ränta som innebär att man gör en vinst, ja. Du kan ju räkna på hur mycket pengar det blir.
    Normalt får man ju skattereduktion på ränteutgifter också, så då går det på ett ut. Men på räntan på CSN-lånen får man ju inte det, så då måste man tänka på det, ja. Men med den låga räntan som det är i år så tjänar man ju på det om räntan på sparkontot är minst 2,15% som ardath bey skriver.

Jag har förståelse för att det finns vissa som tycker det är jobbigt med faktumet att ha en stor CSN-skuld, oavsett om man inte har förlorat några pengar på att ta lånet, men att det är så MÅNGA som snabbt försöker bli av med det, det tycker jag är konstigt. Tror att det finns flera som glömmer att man faktiskt kan utnyttja det här fördelaktiga lånet även om man faktiskt inte behöver ta det. Var väl egentligen mest därför jag startade tråden.
  • NadiaMi
    tystlängtan skrev 2012-01-11 14:51:39 följande:
    Tror att det finns flera som glömmer att man faktiskt kan utnyttja det här fördelaktiga lånet även om man faktiskt inte behöver ta det. Var väl egentligen mest därför jag startade tråden.
    I ditt fall där du använder ett lån med lägre ränta för att minska på ett med högre ränta är det absolut helt logiskt.
    En riktigt smart strategi faktiskt så det är ett bra tips.

Själv hade jag dock inga andra lån när jag började plugga och jag tror att det gäller för ganska många studenter som börjar plugga relativt tidigt. Och det är inte alla som köper hus eller bostadsrätt eller tar större lån för att köpa en dyrare bil etc, speciellt inte under student-tiden.
    Har man inget annat lån att täcka upp för utan har andra möjligheter för boende mm så är det ju ännu smartare rent ekonomiskt att inte ta lån.

Men är man lite äldre, har lite större lån bakom sig och en familj att ta hänsyn till - då blir det förståss en annan sak.
  • tystlängtan
    NadiaMi skrev 2012-01-11 14:58:22 följande:
    I ditt fall där du använder ett lån med lägre ränta för att minska på ett med högre ränta är det absolut helt logiskt.
    En riktigt smart strategi faktiskt så det är ett bra tips.

Själv hade jag dock inga andra lån när jag började plugga och jag tror att det gäller för ganska många studenter som börjar plugga relativt tidigt. Och det är inte alla som köper hus eller bostadsrätt eller tar större lån för att köpa en dyrare bil etc, speciellt inte under student-tiden.
    Har man inget annat lån att täcka upp för utan har andra möjligheter för boende mm så är det ju ännu smartare rent ekonomiskt att inte ta lån.

Men är man lite äldre, har lite större lån bakom sig och en familj att ta hänsyn till - då blir det förståss en annan sak.
    Men även om man inte tänker köpa hus eller bostadsrätt medan man pluggar, så kan det ju vara fördelaktigt att ha kontantinsatsen fixad (helt eller delvis) när man väl får ett jobb efter studierna och kanske vill hitta en ny bostad då. Den största anledningen kanske inte är att tjäna pengar i sig, utan att "frigöra" pengar till en låg/ingen kostnad (eller i dagsläget, att som bonus tjäna på det).

Själv var jag utan lån en termin och tänkte "som alla andra" att det är dumt att ta lån om man inte behöver. Men efter den terminen tänkte jag just på det här att det kan vara fiffigt att ha pengarna OM vi ville köpa en bostadsrätt (vilket vi i det läget inte hade diskuterat över huvud taget). Så jag tog ut lånet för den terminen retroaktivt (man kan göra det upp till ett halvår senare tror jag) och satte som sparande (jag valde att spara i fonder, men då måste man ju ha råd att förlora lite också), samt tog fullt lån för kommande termin. Jag tjänade några kronor på detta, men inget jag blev rik av, men det var heller inte det som var tanken. Hur som helst, ett halvår senare kom vi på att det kunde vara smart att investera i en bostadsrätt och när vi hittade en som verkligen kändes som "vår", så hade vi precis att vi hade till kontantinsatsen (vi hade inte fått ta lån till den, var svårt ändå att få låna som student), tack vare att jag tagit de där lånen när jag egentligen inte behövde och sparat pengarna.
Svar på tråden Ni som avstår från CSN-lån eller slänger in en massa extra pengar för att betala av CSN-lånet...